Zonder daardoor te kort te doen aan de rechten van den „auteur van het oorspronkelijk werk wordt de reproductie „door de cinematograaf van een letterkundig, wetenschap pelijk of kunstwerk beschermd als een oorspronkelijk „werk" de volgende bepalingen te formuleeren: „De cinematografische werken worden beschouwd als let- „terkundige of kunstwerken" „Voor wat betreft de cinematografische werken, die he rwerkt zijn naar een literair of muzikaal werk en waarvan ,,de bewerking onder leiding van den filmproducent door „gemeenschappelijken arbeid van anderen is tot stand „gekomen, is de filmproducent, ongeacht zijn juridische „rechtspersoonlijkheid (mits de eigendomsinteressen van „alle medewerkenden contractueel behoorlijk geregeld „zijn) de eenige, die het recht heeft de openbare opvoe- „ring en de vermenigvuldiging van het nieuwe werk toe „te staan". Derdens werd een Internationale Federatie van Filmproducenten gesticht, tot welke federatie later ook onze Bond toetrad. De Bondsdirecteur werd benoemd in het Bureau van de internationale federatie, hetwelk op 4 en 5 December 1933 te Parijs eenige zit tingen hield. (Het Proces-verbaal van de zitting van dat Bureau is afgedrukt onder bijlage C). CONFERENTIES. Wij geven hierna een opsomming van de conferenties, welke vertegenwoordigers van het Hoofdbestuur met onderscheidene autoriteiten en corporaties hebben gehouden, waarbij de ter sprake gebrachte onderwerpen vermeld worden: Op 5 Januari namen de heeren H. E h r 1 i c h en A. d e H o o p, resp. penningmeester en directeur, deel aan een door HORECAF belegde vergadering te 's-Gravenhage, waar de actie van den Nederlandschen Toonkunstenaarsbond tegen buitenlandsche musici werd besproken. Op 17 Januari confereerden de heeren D, Hamburger Jr. en A. d e H o o p, resp, voorzitter en directeur, met Burgemeester en Wethouders van de gemeente Meppel over de door B. en W. 33

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1933 | | pagina 33