men vestigt de aandacht van het publiek op de K.L.M, en Schiphol met het doel voor de K.L.M, passagiers en voor Schiphol betalende bezoekers te werven, waarmede gediend zijn het belang der K.L.M, als luchtvaartonderneming en der gemeente Amsterdam als eige nares van het onder den dienst der gemeentelijke „Handelsinrich tingen" ressorteerend vliegveld. Het aantal voorbeelden is gemakkelijk uit te breiden. De veel misbruikte term „propaganda" is naar onze meening alleen van toepassing op abstracte begrippen. Voor al datgene, waarbij de aandacht van het publiek wordt gevestigd op concrete dingen, zouden wij den term „reclame" willen gebruiken, waar mede echter niet gezegd is, dat elke film, die propaganda voor abstracte dingen maakt, gratis in de bioscopen zou mogen worden vertoond. Aan de propaganda voor abstracte dingen kunnen ook materieele belangen verbonden zijn. Elk bedrijf (ook semi-overheidsbedrijven of overheidsbedrijven als zoodanig), dat een film laat maken, beoogt daarmede direct of indirect reclame te maken voor eenig handelsvoorwerp, dat het bedrijf verkoopt, of eenigen dienst, welke het bedrijf aan het publiek tegen betaling kan bewijzen. Het staat toch wel vast, dat er in Nederland geen enkele onder neming is te vinden, die zoozeer van liefde voor de film blaakt, dat zij een film, die niets bevat, waarvan het bedrijf eenig voordeel kan genieten, geheel of gedeeltelijk zal betalen, hetzij met geld, hetzij met goederen of diensten. Hetzelfde geldt voor het bui tenland. A priori moet dan ook vastgesteld worden, dat elke film, die door of vanwege eenige onderneming of bedrijf wordt gemaakt, voor die onderneming of dat bedrijf een zekere publiciteitswaarde heeft. Welk onderscheid valt er nu te maken tusschen reclamefilms en cultureele publiciteitsfilms? Wat onder een reclame-film moet worden verstaan, behoeft hier niet nader te worden aangeduid. Volstaan wij met aan te geven, dat in elke zoodanige film eenig handelsvoorwerp of eenige dienst publiekelijk direct wordt aanbevolen. Onder cultureele publiciteitsfilms zouden wij willen verstaan films, waarin slechts op indirecte wijze reclame wordt gemaakt voor eenig overheidsbedrijf, semi-overheidsbedrijf of ander bedrijf van groot algemeen belang, hetwelk met overheids- en semi- over heidsbedrijven op één lijn kan worden gesteld. Voor dergelijke films, die een bepaalde cultureele waarde moeten bezitten en dus geen directe reclame mogen bevatten, zouden wij, indien althans de lengte 300 meter of meer bedraagt, een speciaal tarief voor de vertooning in de Nederlandsche bioscopen willen vaststellen, het welk hierop neerkomt: bij een lengte van 300500 meter, 25 van de gewone tarie ven voor reclame-films; 161

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1937 | | pagina 160