FILM EN JEUGD
11
I N steeds ruimere kring begint men zich te interesseren voor de
sociale aspecten van het verschijnsel film. Wij willen hiermede
zeker niet beweren, dat het bij al deze belangstelling om de film
zelf te doen is. Integendeel, velen hebben hun eigen oordeel, of
vooroordelen, ten opzichte van de film en geven soms blijk zelfs
van de meest elementaire filmkennis gespeend te zijn. Hun belang
stelling gaat uit naar sommige problemen, die verband houden met
de film. Het is evenwel niet uitgesloten, en zelfs waarschijnlijk,
dat deze negatieve belangstelling er vroeg of laat toe leiden zal,
dat zij zich gaan interesseren voor de film zelf.
Vooral het onderzoek naar de invloed van de film op het denken
en de gedragingen van de moderne mens staat in het teken van de
belangstelling en de meningen hierover lopen zeer uiteen. „Wat
doet de film?" en Welke invloed heeft de film op de jeugd?"
zijn vragen die men niet zonder meer kan beantwoorden. Men zou
dienen vast te stellen, welke invloeden positief, welke negatief zijn.
Bij herhaling heeft men elders pogingen ondernomen op deze
vragen door onderzoek een antwoord te vinden. De eerste onder
zoekingen, welke reeds 30 jaar geleden plaats vonden, hadden in
hoofdzaak ten doel na te gaan, of er een positief verband bestond
tussen filmbezoek en jeugdmisdrijf. Later is men gaan beseffen,
dat men het probleem van de vrije-tijdsbesteding op breder plan
dient te bezien.
Door de enorme achterstand evenwel, waarin de oorlog ons
gebracht heeft, staat het onderzoek naar invloeden die de volkeren
in al hun geledingen raken en die niet alleen uit onze samenleving
niet meer weg te denken zijn, maar zelfs de tendens vertonen,
dat zij die samenleving in steeds sterker mate zullen gaan beheer
sen, nog in de kinderschoenen.
Instituut „Film en Jeugd"
Reeds in 1947 werd in Den Haag het Instituut „Film en Jeugd"
opgericht, dat sinds het voorjaar 1948 als Stichting optreedt. Deze
instelling wil tegemoet komen aan de steeds meer gevoelde behoefte
aan bezinning over de hierdoor rijzende vragen en aan contact met
hen wie de morele gezondheid van onze jeugd ter harte gaat. Het
instituut stelt zich ten doel de opvoeders, rechters en wetgevers te
helpen bij het vinden van de juiste basis voor hun waardering van
de bij uitstek moderne vorm van vrije-tijdsbesteding: de film.
Het wenst dit te doen door het bevorderen, stimuleren en even-