werd vertoond en sterk de aandacht trok;
aan het festival van Sao Paulo in Brazilië,
waar de Nederlandse inzending eveneens
veel succes oogstte; aan het Internationale
Festival te Berlijn; aan het Internationale
Festival voor de Documentaire Film te Edin-
burgh, waar Herman van der Horst's „Vie
ren maar!" met het „Diploma van Verdien
ste" werd onderscheiden; aan de Triënnale
te Milaan, op welke driejaarlijkse internatio
nale krachtmeting aan de Nederlandse in
zending de gouden medaille werd toegekend
en door de internationale jury de door het
bestuur van de Biënnale, de XVe Internatio
nale Tentoonstelling van Filmkunst, uitge
loofde prijs voor de meest kunstzinnige re
clamefilm werd toegewezen aan Joop Gee-
sink's poppenfilm in kleuren „Assepoesters
geheim", vervaardigd door G. Harmsen en
H. Kabos; aan het festival te Durban in Na-
tal (Zuid-Afrika), waar aan Heiman van der
Horst's „Houen zo!" een medaille werd toe
gekend en ook Joop Geesink's „Kermesse
fantastique" van de hand van J. Mizsik een
welverdiend succes oogstte; aan het Tweede
Zuid-Amerikaanse festival voor Films over
Kunst, waarop de film „Maskerage" van
Max de Haas, en het filmfestival te Cura-
gao waar Dr J. Hulsker's kleurenfilm „Vin
cent van Gogh", een Polygoon-Profilti-Pro-
ductie, ieder met een gouden medaille wer
den onderscheiden.
Er viel in 1954 een toenemend gebruik
van kleurenfilmmateriaal bij onze Neder
landse filmers te constateren, hetwelk in
overeenstemming is met de geleidelijke over
gang van het zwart-wit naar het kleu-
renmateriaal, welke zich in het internatio
nale filmbedrijf voltrekt. Een symptoom
daarvan is het gereedkomen tijdens het ver
slagjaar van het eerste Nederlandse labora
torium waar 35 mm kleurenfilms kunnen
worden ontwikkeld, welk laboratorium door
de werkgemeenschap Polygoon-Profilti te
Haarlem werd ingericht.
Een gevolg van het de laatste jaren toene
mende gebruik van kleurenfilmmateriaal bij
de internationale filmproductie is, dat er in
Nederland weliswaar meer kleurenfilmco-1
pieën worden ingevoerd die in onze labo
ratoria kunnen worden betiteld, maar aan
zienlijk minder negatieven waarvan in Ne
derland zwart-wit copieën gelrokken kun
nen worden. Hoe sterk de invoer van dit
negatiefmateriaal is gedaald blijkt onder meer
uit het feit, dat in 1950 nog 190 negatieven
werden ingevoerd, welk aantal in 1951 daal
de tot 150, in 1953 tot 117 en in het ver
slagjaar tot 78. Deze terugloop betekent voor
de Nederlandse laboratoria een gelijktijdige
vermindering van opdrachten tot het co-
piëren van films. Immers tot dusver heb
ben buitenlandse filmproductiemaatschap
pijen om technische redenen het copieer-
werk van kleurenfilms in hoofdzaak in eigen
land laten verrichten en geen negatiefmate
riaal van kleurenfilms naar het buitenland
gezonden, zoals bij de zwart-wit films vaak
het geval is.
Er zijn echter aanwijzingen, dat de Ameri
kaanse productiemaatschappijen er in de toe
komst toe zullen overgaan om ook dupli
caat-negatieven van kleurenfilms naar het
buitenland te zenden, waarvan de Europese
laboratoria copieën zullen kunnen trekken.
De groei van de Nederlandse filmproductie
heeft een sterke uitbreiding van de capaci
teit der laboratoria ten gevolge gehad. Dit
blijkt onder meer uit het feit, dat einde 1947
de gezamenlijke productiecapaciteit der bij
het georganiseerde bedrijf aangesloten labo
ratoria per 44-urige werkweek, nog slechts
163.000 meter normaal- en 15.000 meter
smalfilm bedroeg, maar per 31 December
van het verslagjaar reeds was gestegen tot
respectievelijk 610.000 meter en 241.000
meter, met een capaciteit van 18.000 meter
voor normaalfilms in kleuren.
Er werden in 1954 zeer geslaagde demon
straties gegeven met een door de Optische
Industrie De Oude Delft N.V. ontwikkeld
systeem van anamorfische opname en pro
jectie, waaruit bleek, dat de grootbeeldtech-
niek ook voor de Nederlandse filmindustrie
geen geheimen meer heeft.
Zoals reeds vermeld, werd in de loop van
1954 in de Cinetone Studio's een reeks korte
speelfilms voor de Amerikaanse televisie
vervaardigd, terwijl in het najaar de pro
ductie van een speelfilm „Het wonderlijke
leven van Willem Parel" ter hand werd ge
nomen. Overigens verleende Cinetone tech
nische service aan tal van Nederlandse fil
mers.
Het Hoofdbestuur was in de Raad van Be
heer van de Stichting „Nederlandse Film
studio", welke Cinetone exploiteert, ver-
16