heden, zich genoodzaakt zien de studie tijdelijk te on
derbreken. Zij worden dan van de cursus afgevoerd en
komen na verloop van tijd bij een volgende cursus
terecht.
De cursussen, welke na 1949 zijn begonnen, waren voor
wat het aantal leerlingen betreft van bescheidener om
vang dan de eersten, waarmede als het ware de „grote
stoot" is opgevangen. Het volgende staatje geeft hiervan
een beeld:
v Aantal cursisten v Aantal cursisten
Kalender-,.., - Kalender-,.., -
bn het begin der bij het begin der
jaar: J jaar:
cursussen: cursussen:
1950
100
1954
61
1951
54
1955
72
1952
39
1956
43
1953
40
Bovengenoemde aantallen zijn geen absolute cijfers be
treffende het aantal cursisten per jaar, daar de cursus
sen een looptijd hebben van circa twee jaar en de ene
cursus de andere(n) dus steeds gedurende enige tijd
overlapt. Het gemiddelde verloop per cursus bedraagt
over de gehele studieperiode circa 40%.
Sedert het begin van de schriftelijke opleiding is voort
durend gewerkt aan verbetering van de lessen en wel
aan de hand van de in de practijk opgedane ervaringen.
Per September 1954 zijn de lessen geheel herzien en
uitgebreid, waarbij speciaal voor wat betreft de theorie
is gestreefd naar een zo groot mogelijke aanpassing aan
het operateursvak. Dat bij de behandeling van de on
derwerpen lichttechniek, electrotechniek en versterker
techniek een hoeveelheid elementaire theorie niet valt
te vermijden, spreekt wel vanzelf.
De thans in gebruik zijnde cursus telt in totaal 100
lessen. Na de lessen 30, 55 en 80 wordt telkenmale een
schriftelijk tentamen ingelast met behulp waarvan kan
worden beoordeeld, of de cursisten de desbetreffende
lessen met vrucht hebben bestudeerd.
Overigens is, zoals bij schriftelijke cursussen gebruike
lijk, aan het slot van elke les een aantal vragen opge
nomen. De antwoorden op deze vragen dient de cursist
regelmatig aan de hem aangewezen leerkracht ter cor
rectie in te zenden. Het gecorrigeerde werk ontvangt
hij vervolgens terug, eventueel vergezeld van commen
taar respectievelijk aanwijzingen omtrent de gemaakte
fouten. Aan het eind van de cursus volgt dan nog een
algemene repetitieles, welke op het niveau ligt van
schriftelijk gedeelte van het examen.
Door het Secretariaat wordt steeds bijgehouden welke
cijferwaardering aan de cursisten voor iedere les dooi
de respectieve correctoren is toegekend. Blijft een cur
sist in gebreke met regelmatige inzending van correctie
werk, dan wordt hij op de onjuistheid daarvan gewezen,
daar de ervaring heeft geleerd, dat de bestudering van
een schriftelijke cursus in het algemeen slechts tot het
gewenste resultaat kan leiden, indien de gestelde vra
gen steeds zorgvuldig en volledig worden beantwoord
en ook de eventueel gemaakte fouten met de bijbe
horende verbeteringen grondig worden bestudeerd.
Bij de schriftelijke tentamens wordt dezelfde werkwijze
toegepast met dien verstande, dat wanneer een cursist
zeer onvoldoende cijfers behaalt, hem in overweging
wordt gegeven met de bestudering van de volgende
lessen te wachten totdat het gedeelte, waarover met
onvoldoende resultaat tentamen is afgelegd, eerst nog
eens met zorg is gerepeteerd. Het behoeft zeker geen
nader betoog, dat de cursisten steeds dringend worden
aangeraden te trachten de gestelde vragen te beant
woorden zonder daarbij de desbetreffende lessen te
raadplegen. Alleen op die wijze kan men op grond van
de behaalde cijfers beoordelen, of de leerstof naar be
horen is verwerkt.
Met dit alles blijft schriftelijke studie een moeilijke
zaak, waarbij veel, zo niet alles, afhangt van de inte
resse, het doorzettingsvermogen en de concentratie van
de cursisten.
De inhoud van de lessen en wel speciaal voor wat be
treft de theoretische vakken is zeker niet gemakkelijk,
doch ook weer niet dermate gecompliceerd, dat iemand,
die bovengenoemde kwaliteiten in voldoende mate be
zit, zonder speciale vooropleiding, de leerstof niet
onder de knie zou kunnen krijgen. Dit blijkt steeds
weer bij de examens, welke op de cursus zijn gebaseerd.
Zij, die de cursus blijkens de beschikbare gegevens
serieus hebben bestudeerd, komen daarbij practisch
zonder uitzondering, goed voor de dag.
Desalniettemin heeft het Bestuur reeds enige malen
overwogen rechtstreeks contact tussen de docenten en
cursisten mogelijk te maken door het organiseren van
periodieke bijeenkomsten op verschillende plaatsen in
het land, waarbij problemen, welke zich bij de bestu
dering van de lessen voordoen, respectievelijk veel
voorkomende fouten bij de beantwoording der vragen,
mondeling behandeld kunnen worden. Het grote be
zwaar wordt hierbij echter gevormd door het feit, dat
de lessen steeds door groepen van cursisten worden
bestudeerd, die over het gehele land zijn verspreid. Er
is hierdoor practisch geen centraal contact-punt aan te
geven. Daar komt nog bij, dat de werktijden van de
cursisten het kiezen van een bepaalde datum en tijd
verre van eenvoudig maken.
Toch ligt het in de bedoeling eerlang enige proef
nemingen op dit terrein te verrichten.
Naast de hierboven genoemde schriftelijke cursussen is
in 1950 een speciale, uit 26 lessen bestaande, cursus
uitgegeven, welke was bedoeld voor operateurs werk
zaam in kleine plaatsen, alwaar het beroep van opera
teur steeds een nevenfunctie is. De cursus leidde op
voor het elders genoemde examen ter verkrijging van
het practijkcertificaat en omvatte uitsluitend de onder
werpen cabinepractijk en brandveiligheidsvoorschrif
ten. Deze cursus is ook in 1952 nog eens uitgegeven
en daarna werd voor het gestelde doel gebruik gemaakt
van de eerste 30 lessen van de normale cursus, welke
na de inmiddels tot stand gekomen gewijzigde les-
indeling, eveneens uitsluitend de genoemde practische
vakken behandelen.
Het aantal deelnemers aan de speciale practijkcursus
respectievelijk het eerste deel van de grote cursus gaf
in de afgelopen jaren het volgende beeld:
Kalender- Cursisten prac-
jaar: tijkcertificaat:
Kalender- Cursisten prac-
jaar: tijkcertificaat:
1950
58
1954
17
1951
1955
18
1952
24
1956
15
1953
16
Ook deze cijfers zijn weer niet geheel zuiver, daar ver
scheidene deelnemers aan de normale cursus, na het
practische gedeelte te hebben bestudeerd, besloten met
het behalen van het practijkcertificaat te volstaan en
aan de andere kant leerlingen, die zich alleen voor de
practijkcursus hadden aangemeld, door de inleidende
80