40
de lezerskring van de zogenaamde opiniebladen. Bij de opening van het nieuwe
bioscoopseizoen is de opzet van de campagne in deze zin gewijzigd, dat meer aan
sluiting is gezocht bij de belangrijke actuele filmprogramma's. Tevens werd de
actie verlevendigd door aan enkele advertenties een eenvoudige prijsvraag te ver
binden, waarvoor een aantal bioscoopbonnen beschikbaar werd gesteld. Een
essentieel onderdeel van de campagne vormden de affiches die in de bioscoop
hallen werden aangebracht en de in de bioscopen geprojecteerde plaatjes; het
accent werd daarmede gelegd op de slagzin en het bijbehorende embleem van de
roos, populaire kenmerken van de actie.
Ofschoon vele bedrijfsgenoten de eigen reclame-activiteiten afstemden op de
collectieve campagne ter stimulering van het bioscoopbezoek en daarmede het
effect van deze campagne verhoogden, geschiedde dit naar de mening van het
Hoofdbestuur nog in onvoldoende mate. Getracht werd hierin verbetering te
brengen door voorlichting terzake in het Bondsorgaan. Bovendien is door middel
van een enquête getracht meer inlichtingen te verkrijgen omtrent de mogelijkheden
op dit terrein. Omtrent deze en andere zaken vond herhaaldelijk contact plaats
met de N.V. Smit's Reclame-, Advies- en Servicebureau, welk reclamebureau de
campagne heeft ontworpen en haar uitvoert. Dit contact werd onderhouden door
een commissie, die in het verslagjaar onveranderd was samengesteld uit de heren
J. G. J. Bosman, B. W. G. van Royen, J. P. M. A. Smulders en M. Gerschtanowitz;
secretaris was de heer H. W. Hagenberg.
De voortzetting van de collectieve actie in 1963 werd verzekerd door het besluit
van de jaarlijkse ledenvergadering dd. 9 april om ter dekking van de kosten een
extra bijdrage van de leden te heffen van 0,25 van de omzet als bedoeld bij het
Contributiebesluit, met dien verstande, dat de aldus ontvangen bijdragen zullen
worden aangevuld met een aan de weerstandskas te onttrekken bedrag van
75.000,—.
Het stelsel der geschenkbonnen, dat steunt op een desbetreffend bedrijfsreglement
van 17 november 1959, heeft in het afgelopen jaar weer zijn betekenis als een
middel tot verhoging van de service aan het publiek aangetoond. De stijging in
het gebruik van de bonnen, die worden uitgegeven in waarden van ƒ5,en
ƒ2,50, heeft zich in het verslagjaar onverminderd voortgezet. Evenals het jaar
tevoren zijn de bioscoopbonnen niet alleen rechtstreeks door het publiek bij de
bioscopen aangekocht, maar zijn daarenboven veel bonnen afgenomen door het
bedrijfsleven om ze te gebruiken als present voor het personeel of voor relaties
dan wel om ze aan te wenden bij de reclame. Speciale vermelding verdient de actie
van Lever's Zeep Maatschappij N.V. in de provincie Groningen, die bijna het volle
jaar heeft geduurd en mede dank zij de grote medewerking der Groningse bio
scoopexploitanten vlot is verlopen.
De distributie en de administratieve en financiële afwikkeling betreffende de
bonnen geschiedden door het Bondsbureau. Door middel van affiches, projectie
plaatjes en dagbladannonces werd het publiek bij voortduring geattendeerd op de
bioscoopbon als passend cadeau bij gelegenheid van feestdagen en dergelijke.
Uit een oogpunt van propaganda is tevens van gewicht gebleken de van Bondswege