in het kader van de campagne grote advertenties, voorzien van foto en uitgebreide tekst, in de dagbladpers zijn geplaatst, deed zich geleidelijk de behoefte gevoelen aan vernieuwing van deze opzet. Met het oog hierop is men aan het begin van het verslagjaar overgegaan tot vervanging van de grote advertenties door ingezonden mededelingen, die ondanks kleinere omvang niettemin opvielen door haar opmaak. Bovendien kon nu binnen de budgettaire mogelijkheden de frequentie van het aantal plaatsingen opgevoerd worden. De advertentiecampagne werd op de gebrui kelijke manier ondersteund door middel van affiches en projectieplaatjes, die onder de leden-bioscoopexploitanten zijn gedistribueerd. Het contact met het reclame bureau in kwestie, de N.V. Smit's Reclame-, Advies- en Servicebureau, werd van Bondswege onderhouden door een commissie, welke ook in 1963 bestond uit de heren J. G. J. Bosman, M. Gerschtanowitz, B. W. G. van Royen, J. P. M. A. Smulders en H. W. Hagenberg, secretaris. De persdienst heeft in het verstreken jaar een groot aantal berichten gelanceerd en heeft ook anderzijds de pers van voorlichting gediend. De geschenkbonnen voor bioscoopbezoek bleken in een zekere behoefte van het publiek te voorzien, getuige de verkoopcijfers der laatste jaren. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft ook in het verslagjaar belangstelling aan de dag gelegd voor de bioscoopbonnen, die door de betrokken ondernemingen onder andere werden ge bruikt als reclame-object en als present voor het personeel. Ingevolge het Bedrijfs- reglement op de Geschenkbonnen zijn de bonnen behalve bij het Bondsbureau bij alle bioscopen in het land verkrijgbaar en worden zij door alle bioscopen als betaal middel voor toegangskaarten aangenomen. Daar enkele bioscopen bleken te heb ben verzuimd na verkoop van de door het Bondsbureau verstrekte voorraad tijdig nieuwe bonnen bij te bestellen, zulks tot ongerief van het publiek, heeft het Hoofd bestuur er bij de leden-bioscoopexploitanten op aangedrongen steeds een behoor lijke voorraad cadeaubonnen aan te houden. De bonnenverkoop werd bevorderd door de plaatsing van enkele grote dagbladadvertenties. Een activiteit, die hier tenslotte evenmin onvermeld mag blijven, betreft de film voorstellingen voor de jeugd. Niet alleen zijn met deze voorstellingen, mits zij naar behoren worden opgezet en regelmatig worden gegeven, goede resultaten te behalen, maar bovendien is het uit een oogpunt van bedrijfspolitiek op langere termijn van het grootste belang te achten het jeugdbezoek te stimuleren. Een onderzoek van de studiecommissie voornoemd had uitgewezen, dat er in ons land behoorlijke moge lijkheden zijn voor een speciale exploitatie van jeugdvoorstellingen. Aan de hand van de verzamelde gegevens werd een lijst samengesteld van films, die door de 38 Centrale Commissie voor de Filmkeuring voor alle leeftijden waren toegelaten en die met name geschikt waren als jeugdprogramma. Het Hoofdbestuur heeft het nuttig geoordeeld deze lijst ter beschikking te stellen van de leden, opdat uitbrei ding moge worden gegeven aan het instituut der speciale jeugdvoorstellingen. Televisie De belangstelling voor het televisiemedium is hier te lande nog steeds groeiende, zoals valt af te leiden uit de onafgebroken aanwas van het aantal televisietoestellen. Zo bedroeg dit aantal op 1 januari 1963 1.275.159 en op 1 januari 1964 1.574.395. Qua intensiteit is de expansie van de televisie evenmin aan haar grens. Men denke slechts aan het tweede televisienet, dat in 1964 zijn intrede zal doen, nog daar gelaten onzekere factoren als een uitbreiding van de ontvangstmogelijkheden van buitenlandse zenders, reclametelevisie en draadtelevisie.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1963 | | pagina 38