Met de herziening van het R.V.D.-kontrakt werd gedurende het verslagjaar door de daarvoor aangewezen kommissie, bestaande uit de heren Y. Brusse, Voorzitter en Mej. Mr C. W. v. d. Berg, namens de Afdeling, alsmede namens de N.B.F. Mr J. C. F. Pons en de heer J. S. Nieuwenhuis, weinig voortgang gemaakt als gevolg van het feit, dat bepaalde wijzigingsvoorstellen die door het Ministerie van C.R.M, geformuleerd zouden worden, zeer lang op zich lieten wachten. De kommissie vergaderde gedu rende het verslagjaar 3 maal. Tegen het einde van het verslagjaar werd veel aandacht besteed aan de te verwachten problemen rondom de BTW en zijn voor bereidende besprekingen gevoerd om te ko men tot een ontwikkelingsplan op lange termijn voor het produktie- en laborato- riumbedrijf. Dit laatste vooral met het oog op de snelle technische zowel als ekono- mische ontwikkelingen welke internatio naal op dit gebied gaande zijn. TELEVISIEREKLAME De heer T. de Wit zag zich door verande ring van werkzaamheden in de tweede helft van het verslagjaar genoodzaakt zijn funk- tie als voorzitter van de Televisie Kommis sie neer te leggen. In deze vakature werd voorzien door de benoeming van de heer J. B. Keizer, direkteur van TopSpot N.V. Tot voorzitter van de Kommissie werd be noemd de heer G. F. de Clerck, zodat de Kommissie in de tweede helft van het jaar was samengesteld uit de heren: G. F. de Clerck, voorzitter; W. A. Geesink, B. Kroon, J. B. Keizer en L. Claassen, Se- kretaris. De Kommissie kwam 2 maal in vergadering bijeen en belegde op 16 de cember een vergadering met de produktie- bedrijven die zich regelmatig bezighouden met de vervaardiging van televisiecommer cials. Dit geringe aantal vergaderingen wil niet zeggen, dat op het onderhavige gebied alles naar wens marcheerde, integendeel. Er kwamen veel klachten binnen dat VEA- leden zich niet houden aan de destijds met de televisiekommissie van deze vereniging gemaakte afspraken en ook een rondschrij ven van de VEA, waarin op een aantal on juistheden werd gewezen, leidde niet tot af doende verbetering. Zoals ook reeds het vorig jaar werd gesignaleerd, verloopt de produktie van televisiereklamefilms in gol ven, hetgeen tot periodieke opeenhoping van werk leidt, waardoor voortdurend kom- plikaties ontstaan. Tegen het einde van het verslagjaar heeft de Kommissie een aantal problemen aan het Bestuur voorgelegd, met het verzoek een nadere gedragslijn te be palen. Volgens de beschikbare gegevens werden in 1968 1055 nieuwe spots uitgezonden, tegen 1230 in 1967. Het aantal zogenaamde aanpassingen bedroeg 205 tegen 345 in 1967. Verder zijn in 1968 13.239 herhalin gen geregistreerd en in 1967 11.246. (In het vorige jaarverslag werd abusievelijk ver meld 11.746.) Volgens de gegevens van het produktieregister werden over het tweede halfjaar 1968 van de 445 nieuwe spots, in- klusief aanpassingen, circa 80 door de bij de Afdeling aangesloten produktiebedrijven vervaardigd. Over het eerste halfjaar staan geen nauwkeurige gegevens ter beschikking. Uit globaal cijfermateriaal kan echter wor den afgeleid, dat er toen meer nieuwe spots zijn gemaakt dan in het tweede halfjaar. Niettemin is in 1968 het marktaandeel van de leden-producenten, met inbegrip van de bedrijven die op de Lijst van Geen Be zwaar zijn geplaatst, volgens onze ramin gen met ongeveer 8 teruggelopen tot ca. 70 Dit moet het gevolg zijn van de tendens om in sterkere mate televisierekla mefilms door buitenlandse produktiemaat- schappijen en wel speciaal Engelse onder nemingen, te laten vervaardigen. Helaas zijn wij er tot dusver niet in geslaagd om op dit gebied nauwkeurige gegevens te ver krijgen. Of deze minder prettige ontwik keling als een tijdelijk verschijnsel moet worden gezien, valt thans nog niet te be oordelen. Een steen des aanstoots vormde het feit, dat ettelijke commercials veel vaker worden her haald, dan ooit in de bedoeling kan hebben gelegen. Zo komt het voor, dat televisiecom mercials uit het begin van 1967 nog steeds on gewijzigd op het beeldscherm verschijnen. Ter illustratie van dit onderdeel kan worden vermeld, dat volgens onze gegevens sedert het begin van de televisiereklame niet minder dan 50 films meer dan 30 maal werden uitgezon den en 18 films meer dan 40 maal. Het re- kord werd bereikt door een spot voor het pro- dukt Comfort, die maar liefst 73 maal op het beeldscherm verscheen! Het is duidelijk dat de daarmede gepaard gaande zendkosten in geen enkele verhouding meer staan tot de produktiekosten van zulk een film. INTERNATIONALE KONTAKTEN Over de vergaderingen van de Internatio nale Producenten Federatie, zijn in het ver slag van de Nederlandse Bioscoopbond de nodige gegevens opgenomen, zodat wij daar naar op deze plaats mogen verwijzen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1968 | | pagina 67