Publikaties en voordrachten Het rapport "Economisch beeld van de Bioscoop" behelst o.m. concrete aanbevelingen voor nieuwe re gelingen m.b.t. het onderlinge handelsverkeer. Deze vormen mede de grondslag voor de onderhandelin gen tussen de verenigingen van resp. filmverhuur ders en bioscoopexploitanten, die in oktober van het verslagjaar zijn begonnen. Zoals in het jaarverslag 1990 is aangegeven, heeft het Bondsbestuur in september van dat jaar besloten, geld en faciliteiten ter beschikking te stellen voor het af studeer-onderzoek van Sandra Kamminga (Vak groep Communicatiewetenschappen, Kath. Univer siteit Nijmegen). Dit onderzoek heeft betrekking op samenstelling, voorkeuren, etc. van de publieksgroepen vanaf ca. 30 jaar. Vanuit de bedrijfstak is dit onderzoek bege leid door een begeleidingscommissie, bestaande uit J. van Dommelen, H. J. A. Tijssen en drs. J. Ph. Wolff. Het onderzoek was aan het eind van het ver slagjaar vrijwel afgerond. Op 22 november 1991 is er door de Boekman Stich ting en de Erasmus Universiteit Rotterdam (Vak groep Kunst- en Cultuurwetenschappen) een Con tactdag kunstonderzoek georganiseerd. Voor deze contactdag bleek veel belangstelling te bestaan, en het is verheugend dat deze o.m. door een groot aan tal studenten van diverse studierichtingen is bezocht. Ter gelegenheid van deze bijeenkomst is er door J. van Hamers veld, F. van Puffelen en B. J. Langen- berg een literatuuroverzicht samengesteld onder de titel "Nederlandse en Vlaamse economen over kunst en cultuur: 1980-heden" (Amsterdam/Rotter dam, nov. 1991). In dit literatuuroverzicht is een groot aantal publikaties van J. Ph. Wolff opgeno men, waarvan tien in 'Film' verschenen artikelen. Hiermee is tevens de aandacht gevestigd op de bete kenis die dit vakblad ook heeft als bron van infor matie van wetenschappelijke aard. Evenals in het vorige verslagjaar was er ook in 1991 duidelijke belangstelling bij studenten van het WO en het HBO van diverse studierichtingen voor af studeeronderzoek en scripties op het gebied van het film- en bioscoopbedrijf. Direct betrekking op de bedrijfstak heeft de afstudeerscriptie van Susanne Bulten, "Film en Publiciteit in Nederland" (Rijks Universiteit Utrecht, 1991), die mede betrekking heeft op de resultaten van een onderzoek naar het publiciteitsbeleid van filmverhuurders in Neder land. Drs. J.Ph.Wolff: - "Media Salles, sluitsteen van het E.G.programma Media '95"; Film 1 1991 - "Evaluatie van de verschuiving van het begin van de speel week naar vrijdag per 1-9-1989" deel II (NBB Amsterdam maart 1991. (De samenvatting hiervan is vertaald in het Engels, Duits en Frans.) - "De nieuwe multiplexen: trend en bedreiging in de jaren '90. Verslag van het Deutsche Filmtheater Kongress 1991"; Film 3 1991. (Dit artikel is in het Frans vertaald t.b.v. internationale verspreiding.) - "Structuuronderzoek van de bedrijfstak: basis voor het komende beleid"; Film 3 1991 - "De Europeanisering van het besturen van een me- dia-bedrijfstak"; Doorloper, uitgave van de Stich ting voor kunstbeleid en -managment (Rijksuni versiteit Utrecht), juni 1991, nr. 4 - "Media '95 en Media Salles"; voordracht gehou den op het congres van de Britse bioscoopbond (Cinema Exhibitors Association) op 26 juni 1991 te York. - "Een economische visie op het economisch beeld van de bioscoop"; Film 5 1991. - "NOS-Laat. Het interview"; Film 6 1991. - Voordracht in het kader van het thema "Building New Audiences, New Sereens" op de conferentie over "The European Exhibition of European Films" op 11 oktober 1991 te Cork (Ierland). Een samenvatting daarvan is opgenomen in: John Ho- pewell (ed.), "European Exhibition Conference - The European Exhibition of European Film. Con ference Report" (Media Business School, Madrid, dec. 1991), blz. 10-11. - "Te weinig of te veel E.G.geld voor bioscopen?" De conferentie in Cork over het vertonen van Eu ropese films"; Film 7 1991. - "De eerste wankele schreden van Media Salles"; Film 8 1991. - "Schoolbestuur in de overgang"; Kerstkrant Bio- Mytylschool, dec. 1991. Commissie Marketing Communicatie De commissie heeft in het verslagjaar zes keer ver gaderd. Hierbij is een veelheid van onderwerpen aan de orde geweest. In de commissie is o.a. aanzet gegeven voor verdere promotie van de bioscoopbon, waar naar de overtui ging van de commissie nog vele mogelijkheden on benut zijn. De commissie heeft voorts geconstateerd dat, willen promotionele activiteiten vorm kunnen krijgen, het absoluut noodzakelijk is dat hiervoor een budget wordt vrijgemaakt. Gezien de discussie rond de nieuwe structuur van de NBB, kon in het verslagjaar nog geen duidelijkheid worden verkregen omtrent financiële middelen. De commissie bestond uit Wvan Dommelen, voor- 15

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 1991 | | pagina 17