Stichting Registratie BUMA/Stemra Statistiek De activiteiten die vallen onder deze afdeling zijn, net als NFC Onderzoek en NFC Marketing, georgani seerd in stichtingsvorm. De hoofdtaak is het correct en tijdig zorgdragen voor de afdrachten van gelden aan de Vereniging Buma/Stemra. De tweede taak is het bijhouden van bedrijfssta- tistieken. Dataverzameling en -beheer De NFC Database bevat de recette- en bezoekge gevens van films die in Nederland in omloop zijn (geweest). Ook de hoogte van de filmhuur, het aantal prints en de vertoningsplaatsen worden geregistreerd. Hiernaast wordt bijgehouden wat de gegevens van de bioscoop- en filmtheaterexploita ties zijn, waaronder de aantallen zalen en stoelen. Net als in de voorgaande jaren stond in 2001 de kwaliteitsbewaking van de informatiestroom naar de NFC hoog op de agenda. De data moeten correct en op tijd binnen zijn, alleen al om aan onze verplichtingen te voldoen. De organisatie van het systeem en van de procedures daarbinnen worden zo optimaal mogelijk afgestemd op elkaar. Transparantie en heldere afspraken met alle betrok kenen zijn voorwaarde om alles goed te laten func tioneren. Het is bijzonder dat in het film- en bio scoopbedrijf dit volledig gebeurt op grond van het particuliere initiatief, terwijl in diverse andere Europese landen de overheid van regulerend tot organiserend optreedt. In Nederland wordt de overheid door het bedrijfsleven van relevante informatie voorzien. Informatievoorziening Veel gegevens zijn bedoeld voor intern gebruik. Naar buiten toe wordt een selectie van data gecommuniceerd, onder meer te vinden in het statistisch deel van de jaarverslagen van de NFC en op de website www.nfc.org. ledere week worden bovendien de NFC Weekend en WeekTop 20 bekend gemaakt, die op veel websites en door diverse kranten worden overgenomen. Naast deze informatieverstrekking zijn de meer specifieke aanvragen afkomstig van de eigen leden, maar ook van landelijke (CBS, OC&W) en lokale overheidsinstellingen. Ook de pers wil incidenteel extra informatie, waarvan het jaarlijks terugkerende Filmjaarboek een sprekend voorbeeld is. Gevoed door de actuele voortgang omtrent de CV constructie, had de pers dit jaar bijzondere belangstelling voor de resultaten van Nederlandse films. Hiermee samenhangend, bleek vanuit de economische journalistiek de belangstelling voor informatie vanuit de NFC toe te nemen. Veel aanvragen waren afkomstig uit onderwijskringen, ten behoeve van studie projecten, waarbij niet alleen afstudeerders zich tot de NFC wendden. Film en bioscoopbezoek spreken binnen de opleidingen steeds meer tot de verbeelding, door de rol van het Nederlands Instituut voor Filmeducatie en de vakken Culturele Kunstzinnige Vorming (CKV 1, 2 en 3) in het middelbaar onder wijs. Opvallend is dat studenten van bedrijfs kundige vervolgopleidingen eveneens de weg naar de NFC wisten te vinden. Tot slot was een deel van de aanvragen afkomstig van commerciële onderzoeksbureaus en derden, waarbij input voor specifieke marktanalyses een terugkerend argument bleek te zijn. Met al deze ervaringen zal in 2002 een communicatiestrategie worden opgetuigd, waarvan de priorisering in de informatievoorziening een onderdeel vormt. Secretariaat In maart van het verslagjaar werd de heer drs. E.). Borsboom secretaris van de Stichting Registratie BUMA/Stemra Statistiek. Hiermee werden de activiteiten van deze afdeling van de NFC in lijn gebracht met die van NFC Onderzoek. Bestuur Aan het einde van het verslagjaar bestond het bestuur uit de volgende personen: De heer H.J.A. Tijssen, voorzitter De heer A.T. Albeln, penningmeester De heer M. van Praag De heer A.J. Weststrate De heer dr. J.Ph. Wolff

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2001 | | pagina 22