Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten Hoewel elders in dit NFC jaarverslag al uitgebreid is stilgestaan bij de gunstige ontwikkelingen met betrekking tot het bioscoopbezoek in 2001, kan dit verslag niet beginnen zonder een korte referentie aan deze resultaten. Verheugend is dat de stijgende trend in bioscoopbezoek ook dit jaar structureel bleek en niet uitsluitend gebaseerd op enkele toptitels. Uiteraard mogen de recordcijfers van Harry Potter en Lord of the Rings niet onvermeld blijven. Deze blockbusters hebben echter niet zozeer de trend gezet, als wel aanzienlijk versterkt. Voor de NVB stond 2001 in het teken van herprofilering en professionalisering. In 2000 was aangevangen met gesprekken met de concern vertegenwoordigers en de Exploitanten- raad vertegenwoordigers van de overige leden van de NVB. Op basis van deze gesprekken kon een visie worden geformuleerd over de taken die een toekomstige NVB zou moeten gaan vervullen. Dit resulteerde in een notitie "2000-2005 de NVB naar een nieuwe koers", waarin het belang van een goede brancheorganisatie voor de bioscoop exploitanten werd uitgewerkt en werd aangegeven dat er een professioneel apparaat nodig zou zijn om dit inhoud te geven. De nadruk lag hierbij op de NVB als belangenorganisatie én servicecentrum voor de leden en het inrichten van een organisatie die met een grotere zelfstandigheid zou kunnen werken met een bestuur dat meer 'op afstand' zou moeten kunnen besturen. Deze notitie is voor het eerst gepresenteerd tijdens de algemene ledenvergaderingvan november 2000 en vervolgens nog eens uitgebreid toegelicht tijdens de regiodagen die in januari en februari 2001 hebben plaatsgevonden. Omdat de voorgenomen nieuwe koers en de uiteindelijke uitvoering hiervan zeer bepalend zijn voor het functioneren van de NVB in de komende jaren en voor de mate waarin de vereniging erin zal slagen om op een hoger niveau diensten te verrichten voor de leden, is in het verslagjaar beslo ten de plannen door een objectief oog te laten bekijken. Hiervoor is het bureau LAgroup Leisure Arts Consulting aangetrokken, met de opdracht het NVB-rapport te beoordelen en advies uit te brengen over de organisatiestructuur die het beste past bij de voorgenomen plannen. LAgroup, een bureau gespecialiseerd in advisering binnen de diensten sector, heeft eerder een fusierapport geschreven voor de samenvoeging van de verschillende organisaties die zich met filmeducatie bezig houden, een fusie die heeft geleid tot de oprichting van het Nederlands Instituut voor Filmeducatie. De werkgroep, bestaande uit de heren R. Sterk, A.j. Weststrate, M.E.W.M. Canisius, A.J. Vos, drs. R. de Waard en j.A.A. Wientjes die door de Exploitantenraad al in 2000 was benoemd, heeft als begeleidingscommissie en sparring partner voor LAgroup gefunctioneerd. Nadat verschillende gesprekken zijn gevoerd met bestuurders, exploi tanten en bureaumedewerkers, heeft LAgroup in december een definitieve strategienota uitge bracht, die nog diezelfde maand door de Exploitantenraad is goedgekeurd. Hieronder volgt een verkorte weergave van de nota. Ambities Doelstellingen De NVB is dé belangenorganisatie van de Nederlandse Bioscoopexploitanten en Filmtheaters en richt zich primair op collectieve belangen behartiging, promotie, professionalisering en communicatie. Centraal hierin staat het realiseren van taken die individuele leden niet, of althans niet in die mate, kunnen realiseren. Collectieve belangenbehartiging - de NVB treedt op namens alle leden op het gebied van collectieve afspraken en het afsluiten van contracten met werknemersorganisaties (CAO afspraken), met filmdistributeurs (bijv. algemene leveringsvoorwaarden, windows), leveranciers (te denken valt aan verzekeraars, juridische bijstand, inkoop elektriciteit e.d.) en andere voor de exploitatie en bedrijfsvoering relevante partijen. - de NVB is gesprekspartner van overheden, (inter nationale) organisaties en netwerken op het gebied van exploitatie en bedrijfsvoering van bioscopen en filmtheaters. Promotie - De NVB zal een eigen promotiebeleid gaan ontwikkelen, gericht op een toename van het bioscoopbezoek en een krachtige ondersteuning van de Nationale Bioscoopbon. - Mede door een eigen promotiebeleid en de daaruit voortvloeiende activiteiten moet de NVB beter herkenbaar worden als professionele brancheorganisatie, ook bij zusterorganisaties, overheden en onderzoekers. Professionalisering - De NVB beschikt over een kenniscentrum, waar alle leden terecht kunnen voor brede actuele informatie over alle zaken die de bedrijfsvoering van bioscopen en filmtheaters beïnvloeden. - De NVB biedt een opleidingsprogramma aan dat aansluit op actuele ontwikkelingen en de wensen vanuit het bioscoopbedrijf. - Exploitanten moeten kunnen beschikken over betrouwbare statistieken en onderzoekgegevens die relevant zijn voor de bedrijfsvoering en exploitatie. Communicatie - De NVB moet een meer herkenbaar gezicht krij gen, waardoor leden de NVB (h)erkennen als hün brancheorganisatie. - De NVB moet een herkenbare toegevoegde waarde kunnen bieden. - Door middel van schriftelijke informatie, zoals

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2001 | | pagina 8