03 Jaarverslag 2004 Uit het onderzoek bleek dat 1 op de 5 inle- veraars van de bioscoopbon 'additioneel bezoek' vormen, waarvan de helft zelden of nooit naar de bioscoop gaat en de andere helft een meer frequent bezoekpatroon heeft. Bovendien nemen vrijwel al deze bezoekers één of meer personen mee. De groep die zelden of nooit gaat wordt door de bioscoopbon duidelijk gestimuleerd om toch eens naar de bioscoop te gaan. Onderzoek dat 10 jaar terug is uitgevoerd gaf vrijwel dezelfde resultaten voor wat betreft het extra bioscoopbezoek. Dit bevestigt nog eens dat deze uitkomst geen momentopname is. De marktwaarde van de Nationale Bioscoop bon heeft zich daarmee opnieuw bewezen. In 2004 zijn er ca. 1.000.000 bonnen inge leverd. Hiervan is 20% (ca. 200.000 bonnen) dus ingeleverd door bezoekers die anders niet zouden zijn gekomen. Rekenen we hun gezel schap mee, dan komen we op ca. 400.000 extra bezoekers. Bij een gemiddelde ticket prijs van 6,56 en een gemiddelde beste ding aan het buffet van 2,50, mag een ex tra jaarlijkse omzet van 3.500.000 aan de Nationale Bioscoopbon worden toegerekend. Marketing activiteiten Media Voor de massacommunicatie werden alle kaarten gezet op radio. Dit medium is goed koper dan televisie en de bioscoopbon kon makkelijk worden gekoppeld aan films, de kapstok van de campagne: "Ook Troy (bij voorbeeld) geef je cadeau met de Nationale Bioscoopbon! De Nationale Bioscoopbon, het leukste cadeau in het donker." Door het jaar hebben er verschillende keren cam pagnes van twee weken plaatsgevonden, op meerdere zenders met verschillende filmti tels. Ook bij de uitzending van actiespots (voor outlets) werden deze bioscoopbon/ film combispots er omheen geprogrammeerd. Zo versterkten ze elkaar. Actie in de bioscoop Medio mei werd er voor het eerst sinds jaren weer een grote actie gedaan in de bioscopen. Door een bioscoopbon te kopen bij de bioscoop kon de consument een PalmOne Zire 72 handheld winnen. Binnen de bioscopen werd de actie gecommuniceerd door middel van posters en een toonbank display. Daarnaast zijn er Scopi's (abri's in bioscopen) ingezet. De actie werd ook met een radio commercial ondersteund. Het succes van de actie werd echter voor namelijk bepaald door de manier waarop de bioscopen hem uitvoeren. Het resultaat was dus zeer verschillend, maar bioscopen hebben in gedurende de actie meer bonnen verkocht dan het jaar ervoor. international www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner wel eens gegeven nooit gegeven wel eens gekregen nooit gekregen ■M bezoekers NK niet-bezoekers gevers en ontvangers naar bezoekers en niet-bezoekers 28 NVB NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2004 | | pagina 11