03 ii ag 2004 De Organisatie Communicatie met de leden was een prio riteit binnen de NVB. In 2003 werden hierin al belangrijke verbeteringen doorgevoerd, o.a. door de introductie van een eigen web site. In 2004 werd continue gewerkt aan het verbeteren en updaten van de site. De site mocht zich dan ook verheugen in 3 a 4.000 hits gemiddeld per dag. Toch bleek dat er nog steeds leden zijn geen gebruik maakten van de website, gegeven de nieuwe inlogcodes die werden aangevraagd. De e-communicatie kreeg in 2004 een extra impuls door de introductie van een elektro nische nieuwsbrief, die wekelijks naar alle NVB-contactpersonen wordt verzonden. Dat de nieuwsbrief in een behoefte voorziet, in ieder geval wordt gewaardeerd, mag blij ken uit het feit dat er sinds de introductie geen opzeggingen zijn ontvangen. De ledenbijeenkomsten werden ook geconti nueerd. Activiteiten van de NVB werden hier toegelicht, aangevuld met speciale presenta ties, bijvoorbeeld over de ontwikkelingen rondom digitale cinema. Een onderwerp dat de leden hier bezighield was o.a. de nieuwe tabakswet, die per 1 januari 2004 van kracht werd. De nieuwe wet bepaalt dat werkgevers hun werknemers een rookvrije werkplek moeten bieden. Voor de bioscopen betekent dit feitelijk een rookverbod. Omdat de schouwburgen voor hun horeca-activiteiten een vrijstelling had den gekregen, beijverde de NVB zich om ook voor de bioscopen een gelijke vrijstelling te krijgen. De Minister gaf echter te kennen er niet aan te denken de regelingen uit breiden en hield voet bij stuk. Verschillende bio scopen, waaronder de concerns, wachtten het standpunt van de Minister niet af en besloten vanaf april hun theaters rookvrij te maken.Overigens bleek een rookverbod geen negatieve invloed te hebben op het bioscoopbezoek. De statistieken die regelmatig op de website werden gepubliceerd, bleken soms aanzien lijk af te wijken van de feitelijke cijfers. De discussie over het vervangen van de bestaande postbus, die al eerder was inge zet, kreeg hierdoor een extra impuls. NVB en NVF formuleerden gezamenlijk een nieuw programma van eisen, op basis waar van een aantal aanbieders werd gebrieft. Uitgangspunt van een nieuwe -windows- based- postbus wordt in ieder geval dat de brongegevens van de exploitanten komen en niet, zoals nu het geval is, van de film distributeurs. Uit verschillende (juridische) adviezen bleek overigens dat het delen van data, zoals dat nu binnen de bedrijfstak gebruikelijk is, op gespannen voet staat met de mededingings regelgeving. Duidelijk is in ieder geval dat een nieuwe database zodanig ingericht moet worden dat hiervan geen sprake meer is. Overleg met de NMa (de Nederlandse Mededingingsautoriteit) zal moeten uitwij zen welke data direct kunnen worden gedeeld en welke achter een 'tijdslot' moe ten worden gezet. Naar verwachting zal in 2005 op basis van een functioneel ontwerp kunnen worden begonnen met het bouwen van het nieuwe systeem. Doelstelling is introductie per 1 januari 2006. www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner i NVB NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2004 | | pagina 3