03 Jaarverslag 2004 Muziekrechten Filmvertoning. Digital Cinema De toekomstige nieuwe digitale projectie- technieken, komen met het voortschrijden der techniek steeds dichter bij. Hoewel nog met veel vragen over standaardnormen, investeringen, logistiek en beheer omgeven, zien exploitanten de ontwikkelingen met groeiende belangstelling op zich afkomen. Door de heer Jan van Dommelen die zowel in NATO (National Association of Theatre Owners) als in UNIC deelnam aan vele dis cussies over dit onderwerp, werden op ver zoek van de NVB presentaties gegeven van de meest recente ontwikkelingen. Omdat de grote besparingen van digitalise ring met name door de studio's kunnen wor den gerealiseerd, worden er vanuit deze hoek de meeste initiatieven genomen om in samenwerking mat hardware leveranciers te werken aan een introductie van digitale pro jectie. Zo werd er vanuit de studio's het Digital Cinema Intitiative (DCI) opgezet en vanuit Europa het European Digital Cinema Forum (EDCF), van waaruit diverse werkgroe pen werden gevormd om ontwikkelingen op verschillende fronten te bespreken. Op uit nodiging van de studio's namen UNIC en NATO aan de gesprekken met DCI deel. Centraal stond de ontwikkeling van techni sche standaarden, waarbij de belangrijkste doelstelling voor bioscoopexploitanten is om met de digitalisering baas in eigen huis te kunnen blijven ten aanzien van de vertoning van trailers en films én om een hoogwaardi ge kwaliteit gecombineerd met een uit wisselbaarheid van systemen te verkrijgen. Er bestaan nog veel onduidelijkheden over het logistieke traject binnen de bioscopen en de beveiliging van dataverkeer. Knelpunten die door de studio's ook worden onderkend. Door DCI werd aangegeven dat de studio's bereid zouden zijn een deel van de kosten die gepaard gaan met digitalisering te beta len, temeer omdat de meeste bedrijven niet in structurele inkomsten vanuit alternatieve content geloven, zodat vanuit deze invals hoek extra baten vooralsnog geen impuls zullen geven om tot aanschaf van digitale apparatuur over te gaan. Met steun van o.a. het Filmfonds is inmiddels een digitaal netwerk (cinemanet) ontwikkeld van 25 filmtheaters die zich met name inzetten voor documentaire aanbod. Deze filmtheaters werken met projectoren met een kwaliteit die lager is dan 2K. De wens vanuit het bioscoopbedrijf is om ieder geval met projectoren te gaan werken die minimaal 2K hebben, teneinde tot een opti male projectiekwaliteit te kunnen komen. Op Europees niveau wordt gestudeerd op steunmaatregelen om Europees filmaanbod digitaal te gaan vertonen. Het streven is om de 'digitale roll-out' per land en per regio te laten plaatsvinden en zeker niet per bioscoopexploitant. Naar verwachting zullen in het begin digita le en analoge projectie naast elkaar blijven lopen binnen één complex. De meeste ■tic tra international www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner 26 NVB NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2004 | | pagina 9