Jaarverslag 2005 NVB 03
Bij deze discussie speelt ook de steeds korter
wordende window tussen het witte doek en
andere exploitatievormen een grote rol. De
NVB zal alles in het werk moeten stellen om
te komen tot een nieuw en meerjarig gentle-
man's agreement met de distributeurs om een
minimale windowtermijn van 4 maanden te
realiseren ten opzichte van elke andere
exploitatievorm. De NVB zal zich op dit terrein
ook internationaal actief opstellen in de
richting van UNIC en NATO teneinde de
bijzondere positie van de filmsector als
geheel en met name de theatrical release
zo lang mogelijk veilig te stellen.
Relatie met overheid
De NVB zal zich duidelijker richting overheden
moeten profileren. De branche kent veel
raakvlakken met het overheidsbeleid, die nog
eens versterkt zijn nu per 2005 ook de film
theaters als NVB-leden zijn toegetreden.
De vertoningsector kent specifieke dossiers
die direct bij de verschillende overheden aan
de orde komen en daarom ook op NVB-niveau
dienen te worden afgekaart. De NFC is uit
sluitend nog gesprekspartij inzake het BTW-
convenant. De NVB zal daarom zelf, en met
een vaste agenda, regulier overleg dienen te
voeren met de diverse overheden, zowel op
ambtelijk als op bestuurlijk niveau.
De NVB zoekt samenwerking en assistentie
van OCW bij het aan de orde stellen van
diverse prioriteiten, zoals piraterijbestrijding,
vestigingsbeleid, lastenverzwaring, digitalise
ring, filmclassificering én zeker niet in de
laatste plaats, de instelling van een zgn. M&D
fonds (zie ook het jaarverslag 2004). Een der
gelijk fonds wordt door de NVB gezien als een
goede mogelijkheid om voor een periode van
drie jaar de distributie en marketing van de
Nederlandse film extra te ondersteunen.
Het is van bijzonder belang dat steun aan de
Nederlandse film gezien wordt als een
bedrijfsmatige investering en dat exploitanten
hun bijdragen terug kunnen verdienen,
enerzijds via het "revolving"-karakter van
het fonds, anderzijds via de groei van het
aantal bezoekers aan Nederlandse films.
Doordat de NVF zich niet kon vinden in de
beoogde opzet van het fonds, is uiteindelijk
besloten om inrichting en vormgeving in 2006
opnieuw te bekijken met als doel samen
werking en gelijke kosten- en benefits sharing
tussen exploitanten en distributeurs.
NICAM
Ook bij filmclassificering moeten we in dit
verslag stilstaan. Vanaf de invoering van
Kijkwijzer ondervinden bioscopen al veel
problemen bij de handhaving van 16 jaar, met
name van ouders die van mening zijn dat zij
zelf kunnen bepalen of hun kind (onder bege
leiding) een film kan bekijken. Omdat de NVB
van mening is dat ouders hierin inderdaad een
eigen verantwoordelijkheid hebben, is in
samenwerking met het NICAM een brief uit
gegaan naar de Minister van Justitie om te
bepleiten dat bij 16 jaar toegang aan jonge
ren kan worden verleend onder begeleiding
van de ouders. Tot onze niet geringe verba
zing en verontrusting stelde het Ministerie
zich op het standpunt dat handhaving juist
zou moeten worden uitgebreid tot 6 en
12 jaar. Desgevraagd bleken juristen vervol
gens van mening dat de huidige wetgeving
die letterlijk alleen spreekt over beperking
in de toelating vanaf 16 jaar,
iternation
www.ticket-international.com
Your professional ticketing concession partner
NVB NVF 21