Jaarverslag 2005 NVB 03 Bij deze discussie speelt ook de steeds korter wordende window tussen het witte doek en andere exploitatievormen een grote rol. De NVB zal alles in het werk moeten stellen om te komen tot een nieuw en meerjarig gentle- man's agreement met de distributeurs om een minimale windowtermijn van 4 maanden te realiseren ten opzichte van elke andere exploitatievorm. De NVB zal zich op dit terrein ook internationaal actief opstellen in de richting van UNIC en NATO teneinde de bijzondere positie van de filmsector als geheel en met name de theatrical release zo lang mogelijk veilig te stellen. Relatie met overheid De NVB zal zich duidelijker richting overheden moeten profileren. De branche kent veel raakvlakken met het overheidsbeleid, die nog eens versterkt zijn nu per 2005 ook de film theaters als NVB-leden zijn toegetreden. De vertoningsector kent specifieke dossiers die direct bij de verschillende overheden aan de orde komen en daarom ook op NVB-niveau dienen te worden afgekaart. De NFC is uit sluitend nog gesprekspartij inzake het BTW- convenant. De NVB zal daarom zelf, en met een vaste agenda, regulier overleg dienen te voeren met de diverse overheden, zowel op ambtelijk als op bestuurlijk niveau. De NVB zoekt samenwerking en assistentie van OCW bij het aan de orde stellen van diverse prioriteiten, zoals piraterijbestrijding, vestigingsbeleid, lastenverzwaring, digitalise ring, filmclassificering én zeker niet in de laatste plaats, de instelling van een zgn. M&D fonds (zie ook het jaarverslag 2004). Een der gelijk fonds wordt door de NVB gezien als een goede mogelijkheid om voor een periode van drie jaar de distributie en marketing van de Nederlandse film extra te ondersteunen. Het is van bijzonder belang dat steun aan de Nederlandse film gezien wordt als een bedrijfsmatige investering en dat exploitanten hun bijdragen terug kunnen verdienen, enerzijds via het "revolving"-karakter van het fonds, anderzijds via de groei van het aantal bezoekers aan Nederlandse films. Doordat de NVF zich niet kon vinden in de beoogde opzet van het fonds, is uiteindelijk besloten om inrichting en vormgeving in 2006 opnieuw te bekijken met als doel samen werking en gelijke kosten- en benefits sharing tussen exploitanten en distributeurs. NICAM Ook bij filmclassificering moeten we in dit verslag stilstaan. Vanaf de invoering van Kijkwijzer ondervinden bioscopen al veel problemen bij de handhaving van 16 jaar, met name van ouders die van mening zijn dat zij zelf kunnen bepalen of hun kind (onder bege leiding) een film kan bekijken. Omdat de NVB van mening is dat ouders hierin inderdaad een eigen verantwoordelijkheid hebben, is in samenwerking met het NICAM een brief uit gegaan naar de Minister van Justitie om te bepleiten dat bij 16 jaar toegang aan jonge ren kan worden verleend onder begeleiding van de ouders. Tot onze niet geringe verba zing en verontrusting stelde het Ministerie zich op het standpunt dat handhaving juist zou moeten worden uitgebreid tot 6 en 12 jaar. Desgevraagd bleken juristen vervol gens van mening dat de huidige wetgeving die letterlijk alleen spreekt over beperking in de toelating vanaf 16 jaar, iternation www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner NVB NVF 21

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2006 | | pagina 24