Jaarverslag 2005 NVB 03 geweest en zo ja, hoe vaak, welke films men heeft gezien en hoe het beslissingsproces is verlopen. Indien de bioscoop niet is bezocht, werd naar een motivatie gevraagd. De resulta ten van de inventarisatie (de enquête die in februari plaatsvond) en van de daaropvolgen de maandelijkse enquête worden verwerkt in één rapport waarin de uitkomsten van beiden kunnen worden vergeleken. In juli vond een tussentijdse rapportage plaats over o.a. de terugloop van het bios coopbezoek in het eerste halfjaar. 40% Van de respondenten gaf aan (veel) min der vaak naar de bioscoop te zijn geweest dan ze anders gewend waren, 10% gaf aan juist (veel) vaker naar de bioscoop te zijn geweest. Met name personen in de leeftijdsklasse 18-39 jaar zijn de eerste helft van het jaar relatief minder vaak geweest. De meest genoemde redenen van het afgenomen bioscoopbezoek waren: geen aansprekende/leuke/goede films 24% niet in de gelegenheid geweest 21% is er niet van gekomen/niet aan gedacht 13% geen tijd/tijdgebrek 12% bioscoopkaartje is duur (geworden) 13% kijk meer DVD's 4% De resultaten van de monitor over geheel 2005 waren bij het ter perse gaan van dit verslag nog niet bekend. Nationale Bioscoopbon Het zware weer dat het bioscoopbedrijf de afgelopen paar jaar teistert, heeft ook de Nationale Bioscoopbon niet onberoerd gela ten. Na een jarenlange groei moeten we nu constateren dat de omzet langzaam, maar gestaag, daalt. Toch kan hier ook een licht puntje worden genoteerd: de ratio bioscoopre cette verkoop bon is juist gestegen. Deze ratio wordt al jarenlang gebruikt als een graadmeter van de relatie tussen de bioscoop bon en de bioscoopomzetten. De stijging in de ratio wil zeggen dat de daling in de bios- coopomzet niet in gelijke mate heeft doorge werkt in de omzet van de bioscoopbonnen. Deze op zichzelf positieve ontwikkeling heeft echter ook een keerzijde. Zoals onderstaande grafiek laat zien liepen ratio en verkoop bon nen altijd redelijk in pas. De laatste twee jaar echter zien we een andere tendens, nl. een stijgende ratio bij een dalende verkoop van bioscoopkaartjes. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in het afnemende aandeel van de bioscopen in de bonnenverkoop en het toenemende aandeel van andere verkooppun ten, vooral de business-to-business verkoop. international www.ticket-international.com Your professional ticketing concession partner Charlie and the Chocolate Factory (Warner Bros. (Holland) B.V.) NVB NVF I 25

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2006 | | pagina 28