03 Jaarverslag 2005 NVB 1 Onderzoeken waaruit het nut van de bioscoop bon als marketinginstrument voor de bios copen bij herhaling wordt aangetoond ten spijt, slaagt de NVB er onvoldoende in om de leden ervan te overtuigen dat extra aandacht voor de verkoop van de bonnen hen geen windeieren legt. Het is zorgelijk dat onze vaste verkooppunten, de bioscopen, relatief slecht scoren en de business-to-business verkoop sterk in belang toeneemt. Juist de verkoop aan bedrijven is incidenteel en moeilijk te sturen. De grote belangstelling van bedrijven waarin wij ons de afgelopen jaren hebben mogen verheugen, kan op enig moment zomaar omslaan. Hoewel er vooralsnog geen tekenen zijn die daarop wijzen, blijft dit een onzekere factor. Ook in 2005 zijn er diverse activiteiten ont wikkeld om de bioscoopbon te promoten, waaronder enkele aansprekende nieuwe 35mm commercials, een aantal radio-campagnes en nieuw point of sale materiaal, waarin 'beleef het groots in de bioscoop' centraal stond. Alleen promotie is echter niet voldoende, bioscopen zullen actief moeten werken aan de verkoop van bonnen. Er zijn genoeg voorbeel den van bedrijven die door een relatief geringe inspanning er in slagen hun bonnen- omzet substantieel omhoog te brengen. We zeggen het hier nog maar eens: de bioscoop bon is een goedkoop marketinginstrument, dat aantoonbaar leidt tot extra bioscoopbe zoek. Zeker bij tegenwind is het onverstandig dit te veronachtzamen. De verwerking van de bioscoopbonnen wordt al een aantal jaren tot volle tevredenheid uit gevoerd door Desk Services te Margraten. Uitbesteding van de handling van de bonnen betekent ook dat er goede afspraken moeten zijn over productie, transport, voorraadbeheer en verzending naar verkooppunten. nternational www.ticket-intemational.com Your professional ticketing concession partner 12000 10000 O" 8000 6000 O O 4000 0 2000 0 8% 7% 6% 5% O 3% 2% 1% 0% 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 i verkoop - - ratio Ratio bioscooprecette/verkoop bioscoopbon 2004 o bioscopen VW's D ov.outlets b-to-b 2005 D bioscopen VW's ov. outlets d b-to-b Aandelen verkoop naar verkoopkanalen 26 NVB NVF

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2006 | | pagina 29