Jaarverslag 2006 NVB UMI VltW.NL Nationale Reoioreclame Inleiding De start van 2006 was dramatisch en leek een continuering van de slechte gang van zaken in 2004 en 2005. De marktdaling van 2004 en 2005 zette zich namelijk ook nog voort in het eerste kwartaal van 2006. Met het WK-voetbal voor de boeg creëerde dit bijzonder veel onrust onder de leden. De release van Ice Age 2 op 29 maart markeerde het omslagpunt. Vanaf dat moment herstelde de markt langzaam doordat een aantal aansprekende titels werd uitge bracht, waaronder Mission Impossible 3 en The Da Vind Code. Het effect van het WK-voetbal bleek achteraf minder ernstig dan verwacht. Het slechte zomerweer, vooral in augustus, zorgde samen met de release van Pirates of the Caribbean 2 voor een voorsprong in omzet t.o.v. 2005. Van eind augustus tot half september vond de 2-voor-l-actie plaats met Albert Heijn. In het laatste weekend van de 2-voor-l-actie werd Zwartboek uitgebracht, de succesvolste Nederlandse film van 2006. Uiteindelijk werd 2006 afgesloten met een boxoffice van bijna 156 miljoen, een stijging van 15% t.o.v. 2005. Deze omzet ligt een fractie boven de resultaten uit 2004, maar ligt nog steeds 4,5% onder 2003. Het jaar 2006 laat zien dat goede titels (en slecht weer) de motor zijn waar onze business op draait. Een topjaar wordt gemaakt met toptitels. Naast het titelaanbod zullen wij er ook voor moeten zorgen dat ons eigen product aansprekend is voor de doelgroepen die wij graag ont vangen in onze bioscopen en filmtheaters. De NVB bevindt zich in de afrondende fase van een nieuw beleidsplan en een nieuwe vereni gingsstructuur. Op diverse terreinen, waaronder digitalisering, piraterij en windows, is nog veel werk te verrichten. De structuur en het onderliggende beleid moeten de instrumenten bieden om het nieuwe mission statement van de NVB waar te maken. De NVB zal als branche vereniging voor alle bioscoop- en filmtheaterexploitanten in Nederland een blijvende toege voegde waarde moeten leveren door haar leden te ondersteunen in de uitoefening van hun onderneming met collectieve activiteiten die van belang zijn voor de continuïteit van hun onderneming. De start van 2007 mag redelijk goed genoemd worden. Kijkend naar het filmaanbod van 2007, is de NVB voorzichtig positief gestemd over de marktverwachting van dat jaar. Namens het bestuur wensen wij u een succesvol 2007. Mare Canisius, voorzitter NVB Bioscoop-en Narrowcastingreclame Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten NVB NVF 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2007 | | pagina 22