Jaarverslag 2006 NVF Nationale Regioreclame De Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs heeft met tevredenheid geconstateerd dat zowel de bruto recette als het bioscoopbezoek in 2006 is toegenomen ten opzichte van 2005. De filmhuurop- brengst is boven het niveau van 2004 uitge komen. Daarbij dient te worden aangetekend dat het jaar 2006 53 speelweken kende (2005: 52). De NVF wil bevorderen dat een zo breed mogelijk filmaanbod blijft bestaan voor een zo breed mogelijk publiek. Het grootste deel van het beschikbare bud get van de NVF wordt besteed aan het Nederlands Fonds voor de Film, het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM), stichting BREIN, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF) alsmede aan collectieve marketing en promoties zoals de 2-voor-l- actie (AH Filmweken). Daarnaast verzorgt de NVF de wekelijkse publicaties voor belang hebbenden van persvoorstellingen, premières en prolongaties alsmede de zogeheten relea- selijst. De NVF publiceert tevens de twee maal per week verschijnende landelijke Top 20 op de website www.nfcstatistiek.nl. De NVF neemt deel aan het overleg over film piraterij in het algemeen en internetpi raterij in het bijzonder in het platform Filmdiefstal.net. In het platform zijn alle audiovisuele brancheverenigingen verenigd. Het platform beoogt zowel de consument als de overheid duidelijk te maken dat filmpira- terij een ernstige bedreiging vormt voor het voortbestaan van de gehele Nederlandse audiovisuele sector in zijn huidige vorm. Toenemende piraterij zal gevolgen hebben voor de winstgevendheid van de bedrijven en daarmee voor de werkgelegenheid in deze sector. De NVF is met een zetel vertegenwoordigd in het bestuur van het NICAM. De NVF is van oordeel dat de Kijkwijzer, het classificatie systeem dat ouders adviseert over de moge lijke schadelijkheid van films, naar behoren functioneert. Het aantal klachten met betrekking tot de vertoning van films in bioscopen is in verhouding tot het aantal vertoningen en bezoekers alsmede de hoe veelheid gekeurde bioscoopfilms zeer gering. Deze situatie bestaat al enkele jaren en heeft geleid tot tevredenheid bij de overheid en belangstelling voor het systeem van co- regulering in de Europese Unie. Ice Age: The Melt Down (20th Century Fox Film Netherlands) Bioscoop- en Narrowcastingreclame N F NVB NVF 23

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2007 | | pagina 26