DE ROL VAN DE SPEELFILMPRODUCENT
Film maken is mensenwerk en complex. De film
producent is de drijvende kracht achter een film vanaf het
moment dat het idee ontstaat. Hij blijft dat gedurende het
hele proces: van scriptontwikkeling, financiering en productie
tot distributie en exploitatie. Maar een filmproducent maakt
een film niet alleen. In iedere fase werkt hij samen met andere
professionals, te beginnen met de schrijver en de regisseur. Zij
zijn sparring partners en trekken nauw samen op, ieder vanuit
zijn eigen verantwoordelijkheid en expertise. De producent
is de continufactor en is inhoudelijk, financieel en producti
oneel verantwoordelijk voor de film. De kwaliteitsbewaking
van de film ligt in zijn handen. Hij onderhoudt de relaties
met makers en externe partners op het gebied van inhoud,
financiering, productie, marketing en distributie.
De filmproducent wil scripts helpen ontwikkelen die kwaliteit
hebben, zodat financiers willen bijdragen. In de ontwikkeling
van een filmproject investeert een producent niet alleen in cre
atief, maar ook in financieel opzicht. Hij investeert in de ont
wikkeling en neemt een substantieel risico. Gemiddeld wordt
maar een op de tien projecten die hij ontwikkelt gefinancierd
en verfilmd. In het huidige financieringsklimaat is het vaak
noodzaak om niet alleen nationaal, maar ook internationaal
financiering te vinden.
Bij een film zijn vaak drie tot wel acht verschillende financie
ringspartners betrokken. De partners verstrekken hun finan
ciering aan de filmproducent op basis van 'de package: het
definitieve scenario, de belangrijkste acteurs (cast), de regis
seur. En ze krijgen de beschikking over alle exploitatierechten.
Behalve het scenario zijn dus de keuze van de regisseur en de
casting erg belangrijk. Daarom heeft de filmproducent hierin
een zwaarwegende stem.
In de opnameperiode concentreert de filmproducent zich op
de grote lijnen: hij bewaakt de inhoud van de film en leidt de
juridische en financiële afwikkeling. Tevens is hij in gesprek
met de distributeur over de marketingstrategie. Ook bij de
afwerking van de film is hij nauw betrokken.
Voor films met internationale potentie, zal de filmproducent
- al dan niet in samenwerking met een sales agent - proberen
met de film door te dringen tot de selectie van de belangrijke
internationale filmfestivals.
Tijdens en tot jaren na de uitbreng blijft de filmproducent
aanspreekpunt voor financiers en investeerders, die rapporta
ges ontvangen. Maar ook voor de nationale en internationale
festivals, pers, omroepen en vertoners die de film nog eens
willen programmeren, uitzenden of er op andere manieren
aandacht aan willen besteden.
Marjan van der Haar
Directeur Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten
Bron: Speelfilmproducenten in Nederland, Carolien Croon
en Scienecre Bosklopper.