JAARBERICHT NVB - 2011 Taakstelling van de NVB in 2011 l.Collectieve afspraken Amstelfilm sloot de dag af. Zij gaf haar toekomstvisie op filmdistributie - waar bij zij niet alleen denkt aan digitalisering in de projectiekamer, maar ook aan digitalisering van de organisatie. Na de laatste spreker vond een afsluitende paneldiscussie plaats onder leiding van Isolde Hallensleben, (bekend van o.a. 'de Jakhalzen'/DWDD). De dag werd besloten met 'Onder ons' van Marco van Geffen, een film die nog in première zou moeten gaan tijdens het Nederlands Film Festival. Na de film was er alle gelegenheid elkaar te treffen voor een informele borrel. Branchemiddag tijdens het Nederlands Film Festival In Pathé Rembrandt werd op 28 september gesproken over de professio nalisering van de trailerproduktie. Ido Abram (EYE Film Instituut) en Rachel van Bommel (Independent Films) intro duceerden 'Trailerpark', het initiatief van NVB, NVF en Eye. Job ter Burg en Peter Alderliesten gaven een presentatie over het belang; de opbouw; genre etc. van de trailer. Met de zaal ontstond een levendige discussie: zijn de trailers die nu worden geproduceerd wel bedoeld voor de bioscoop of moeten trailers juist online worden aangeboden? Ido Abram riep iedereen op ideeën door te geven via www.trailerpark.nl Daaropvolgend werd een documentaire getoond van Leonore Wijsmulier met de titel 'De tijden veranderen niet...'. De documentaire biedt archiefbeelden, interviews en analayses van een nog niet zo ver verleden. De bijeenkomst werd beëindigd met een goed bezochte borrel aan het Neude in Utrecht. 'CineEurope 2011' in de RAI van 27-30 juni 2011 De titel 'Cinema Expo' is van de gevel gehaald en heeft plaatst gemaakt voor 'CineEurope'. Een nieuwe naam nu ook de UNIC (de organisatie waar alle bioscoopbrancheorganisaties in Europa bij zijn aangesloten) deel is gaan uit maken van dit belangrijke event voor het Europese film- en bioscoopbedrijf. Daarmee komt ook een einde aan een langdurig verblijf in Amsterdam. In 2012 zal CineEurope neerstrijken in Barcelona. Bij een aantal collectieve afspraken zijn voor de leden de voordelen van de ver eniging het meest zichtbaar. De belang rijkste collectieve afspraken van 2011: BUMA en SENA Voor zowel de BUMA als SENA geldt dat het collectieve voordeel voor de leden kan worden verkregen doordat het NVB- bureau collectief de administratie hierin verzorgt. De NVB voerde in 2011, via de Stichting Muziekrechten Filmvertoning, de administratie van de te betalen en te ontvangen muziekrechten. De directeur van de NVB is voorzitter van deze stichting en vormt samen met Sipke Molenaar en Coen Michielsen het bestuur. Voor het jaar 2011 heeft er - mede als gevolg van de bemoeienissen van MKB- Nederland waar de NVB in participeert - geen BUMA/SENA tariefswijziging voorgedaan. Het jaar 2012 kan nog als overgangsjaar worden gezien en zal mogelijk in het teken staan van onder handelingen met BUMA en SENA om te komen tot nieuwe collectiviteits contracten voor 2013 en volgende jaren. In 2011 zijn er steeds meer stemmen opgegaan om de macht van diverse "collecting societies" (als een BUMA of SENA) aan banden te leggen. Op 14 maart 2012 heeft het Parlement, via aanvaarding van wetgeving, het toezicht op collectieve beheersorganisaties voor auteurs- en naburige rechten aan gescherpt. Welke gevolgen dit kan hebben op de onderhandelingen en tariefstellingen met BUMA en SENA zullen in 2012 nader worden bezien. Binnen EU-verband, waar auteurs- rechterlijke kwesties ook een rol van betekenis spelen, wordt ons standpunt via de UNIC vertegenwoordigd. In 2011 heeft UNIC namens alle aangesloten leden een 'position paper' uitgebracht die aan de Europese Commissie is voorgelegd. CAO, Sociaal plan filmoperateurs en de Arbocatalogus voor het Bioscoopbedrijf De CAO gesprekken voor 2011 zijn voorbereid door het NVB-bureau en de onderhandelingen met de FNV KIEM zijn gevoerd met vertegenwoordigers uit de Nederlandse vereniging van Bioscoopexploitanten

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2011 | | pagina 15