JAARBERICHT NVB - 2011
Taakstelling van de NVB in 2011
l.Collectieve afspraken
Amstelfilm sloot de dag af. Zij gaf haar
toekomstvisie op filmdistributie - waar
bij zij niet alleen denkt aan digitalisering
in de projectiekamer, maar ook aan
digitalisering van de organisatie.
Na de laatste spreker vond een afsluitende
paneldiscussie plaats onder leiding van
Isolde Hallensleben, (bekend van o.a.
'de Jakhalzen'/DWDD). De dag werd
besloten met 'Onder ons' van Marco van
Geffen, een film die nog in première zou
moeten gaan tijdens het Nederlands
Film Festival. Na de film was er alle
gelegenheid elkaar te treffen voor een
informele borrel.
Branchemiddag tijdens het Nederlands
Film Festival
In Pathé Rembrandt werd op 28
september gesproken over de professio
nalisering van de trailerproduktie. Ido
Abram (EYE Film Instituut) en Rachel
van Bommel (Independent Films) intro
duceerden 'Trailerpark', het initiatief
van NVB, NVF en Eye. Job ter Burg en
Peter Alderliesten gaven een presentatie
over het belang; de opbouw; genre etc.
van de trailer. Met de zaal ontstond een
levendige discussie: zijn de trailers die
nu worden geproduceerd wel bedoeld
voor de bioscoop of moeten trailers juist
online worden aangeboden? Ido Abram
riep iedereen op ideeën door te geven
via www.trailerpark.nl
Daaropvolgend werd een documentaire
getoond van Leonore Wijsmulier met
de titel 'De tijden veranderen niet...'.
De documentaire biedt archiefbeelden,
interviews en analayses van een nog niet
zo ver verleden.
De bijeenkomst werd beëindigd met een
goed bezochte borrel aan het Neude in
Utrecht.
'CineEurope 2011' in de RAI van 27-30
juni 2011
De titel 'Cinema Expo' is van de gevel
gehaald en heeft plaatst gemaakt voor
'CineEurope'. Een nieuwe naam nu ook
de UNIC (de organisatie waar alle
bioscoopbrancheorganisaties in Europa
bij zijn aangesloten) deel is gaan uit
maken van dit belangrijke event voor
het Europese film- en bioscoopbedrijf.
Daarmee komt ook een einde aan een
langdurig verblijf in Amsterdam. In 2012
zal CineEurope neerstrijken in Barcelona.
Bij een aantal collectieve afspraken zijn
voor de leden de voordelen van de ver
eniging het meest zichtbaar. De belang
rijkste collectieve afspraken van 2011:
BUMA en SENA
Voor zowel de BUMA als SENA geldt dat
het collectieve voordeel voor de leden
kan worden verkregen doordat het NVB-
bureau collectief de administratie hierin
verzorgt. De NVB voerde in 2011, via de
Stichting Muziekrechten Filmvertoning,
de administratie van de te betalen en te
ontvangen muziekrechten. De directeur
van de NVB is voorzitter van deze
stichting en vormt samen met Sipke
Molenaar en Coen Michielsen het bestuur.
Voor het jaar 2011 heeft er - mede als
gevolg van de bemoeienissen van MKB-
Nederland waar de NVB in participeert
- geen BUMA/SENA tariefswijziging
voorgedaan. Het jaar 2012 kan nog als
overgangsjaar worden gezien en zal
mogelijk in het teken staan van onder
handelingen met BUMA en SENA om te
komen tot nieuwe collectiviteits
contracten voor 2013 en volgende jaren.
In 2011 zijn er steeds meer stemmen
opgegaan om de macht van diverse
"collecting societies" (als een BUMA
of SENA) aan banden te leggen. Op 14
maart 2012 heeft het Parlement, via
aanvaarding van wetgeving, het toezicht
op collectieve beheersorganisaties voor
auteurs- en naburige rechten aan
gescherpt. Welke gevolgen dit kan
hebben op de onderhandelingen en
tariefstellingen met BUMA en SENA
zullen in 2012 nader worden bezien.
Binnen EU-verband, waar auteurs-
rechterlijke kwesties ook een rol van
betekenis spelen, wordt ons standpunt
via de UNIC vertegenwoordigd. In 2011
heeft UNIC namens alle aangesloten leden
een 'position paper' uitgebracht die aan
de Europese Commissie is voorgelegd.
CAO, Sociaal plan filmoperateurs en de
Arbocatalogus voor het Bioscoopbedrijf
De CAO gesprekken voor 2011 zijn
voorbereid door het NVB-bureau en de
onderhandelingen met de FNV KIEM zijn
gevoerd met vertegenwoordigers uit de
Nederlandse vereniging van Bioscoopexploitanten