JAARBERICHT NVB - 2011 3. Generieke marketingactivitei ten en de Nationale Bioscoopbon Filmstimuleringsbeleid De filmstimuleringsmaatregelen van de overheid hebben er in de afgelopen decennia voor gezorgd dat de productie van Nederlandse speelfilms zich goed kon ontwikkelen. Dat succes dreigt nu, door de overheidsbezuinigingen die in 2011 zijn vastgesteld, te worden weg- In 2011 heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen waarin de oproep wordt gedaan aan exploitanten (NVB- leden) en verhuurders (NVF-leden) om de eigen, financiële bijdrage aan films te vergroten. De politiek kan niet simpel weg van NVB- en NVF-leden vragen de Nederlandse filmproductie op peil te houden. De NVB- en NVF-leden betalen immers al fors mee aan de productie van Nederlandse speelfilms via de Stichting Abraham Tuschinski Fonds. In 2012 zal nader worden bezien wat voor een vervolg zal worden gegeven aan het filmstimuleringsbeleid. Piraterijbestrijding De NVB was ook in 2011 sponsor van 'Stichting Brein' en via de directeur deelnemer aan het sectorbrede platform Filmwereld.net. De NVB wil o.a. via Brein bereiken dat Nederland adequate wetgeving krijgt op het gebied van piraterijbestrijding. De activiteiten van Brein worden, voor zover mogelijk, gecommuniceerd via nieuwsbrieven en in de vergadering van het platform Filmwereld. In 2011 zijn er lobbystappen gezet en is een position paper uitgebracht om te bewerkstellingen dat de politiek komt tot een downloadverbod. Het downloadverbod moet erop gericht zijn dat het onmogelijk wordt dat via internet consumenten, zonder betaling, gratis films kunnen downloaden. De Tweede Kamercommissie heeft over het onderwerp uitgebreid gesproken met staatssecretaris Tee ven van Justitie waar bij de staatssecretaris heeft aangekondigd om met adequate wetgeving te komen. In 2012 krijgt dit dossier een vervolg. Digitalisering Hierover kunt u meer lezen in een apart hoofdstuk van dit jaarverslag. Vanzelfsprekend zijn er in 2011 ook di verse andere overleggen geweest. Denk aan de wijze waarop MaccsBox (het statistisch- en informatieprogramma van de branche) omgezet moest worden naar een nieuwe webomgeving; diverse overleggen met filmdistributeurs en filmproducenten; deelname aan MKB- Nederland/VNO-NCW meetings; gesprekken met politici en vertegen woordigers van de Ministeries van OC&W, Justitie, Economische Zaken; afstemming met Stichting Film- onderzoek over lopende onderzoeken; afspraken met De Nederlandse Bank over het pensioenfonds etc. In 2011 heeft er geen landelijke '2-voor-l actie' plaatsgevonden. Een reden hier voor is de wat tegenvallende 2-voor-l actie uit 2010 en het feit dat het met de bioscoopbranche, over het geheel genomen, redelijk tot zeer goed ging in 2010/2011. Zowel de leden van de NVB als NVF hebben te kennen gegeven dat er wel behoefte is aan een collectieve actie, zij het in een wat andere vorm. Begin 2012 is daarom een commissie samengesteldbestaande uit een vertegen woordiging van NVB en NVF, die na gaat denken over een collectieve branche- brede actie als alternatief voor de traditionele 2-voor-l actie. De Nationale Bioscoopbon en de MaDiWoDo-kaarten zijn belangrijke marketinginstrumenten voor de branche en een geliefd premium voor bedrijven. De bonnen dragen bij aan extra bioscoopbezoek. De verkooppunten voor de Nationale Bioscoopbonnen zijn in 2011 onveranderd gebleven. In 2011 heeft de omzet via de internetshop www.bioscoopbon.nl een grote sprong gemaakt en is het besluit genomen om nader te studeren op het 'digitaal maken' van de Nationale Bioscoopbon. Dit krijgt een vervolg in 2012. De Nationale Bioscoopbon is in 2011, naast de gangbare uitvoering, ook uit gegeven via een special edition van 'Harry Potter and the Deathly Hallows- part 1' en boekte daarmee een groot succes. In 2011 is ook hard gewerkt aan een nieuwe commercial van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2011 | | pagina 20