JAARBERICHT NVF - 2011 De Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) behartigt de belangen van de aangesloten filmdistributeurs in Nederland en is verantwoordelijk voor het filmtransport. De Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs Stichting Filmtransport NVF De Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs heeft met grote tevredenheid geconstateerd dat de stijging van bruto recette en het bezoek van de laatste jaren zich in 2011 heeft voortgezet tot recordhoogte. Het hoogste aantal bezoekers (meer dan 30 miljoen) en de hoogste recette (240 miljoen euro) in decennia. De totale filmhuuropbrengst van de NVF-leden is in 2011 met 7,45% toe genomen ten opzichte van 2010. De contributie-opbrengst voor de NVF was 6% hoger dan begroot. De NVF wil door middel van het verlenen van collectieve diensten aan haar leden en belangenbehartiging bij overheden en filmindustrie-instellingen in binnen- en buitenland een zo breed mogelijk permanent fïlmaanbod be vorderen ten behoeve van de vertoning in bioscopen, filmtheaters en art houses bestemd voor een zo breed mogelijk publiek van alle leeftijdscategorieën. Het grootste deel van het beschikbare budget wordt door de NVF besteed aan het Abraham Tuschinski Fonds, het Eye Film Instituut Nederland, het Nederlands Fonds voor de Film, het NICAM (Kijkwijzer), de Stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (Brein) alsmede aan onderzoek en collectieve marketing- en promotie acties. Daarnaast verzorgt de NVF de weke lijkse publicaties voor belanghebbenden van persvoorstellingen, premières en prolongaties alsmede de zg. wekelijkse releaselijst. De NVF publiceert tevens de tweemaal per week verschijnende lande lijke NVF Top 20 op de website www.filmdistributeurs.nl. Voorts is de NVF verantwoordelijk voor het film transport in Nederland; de NVF bestuurt en coördineert de inkoopcombinatie Stichting Filmtransport NVF in samen werking met Gofilex Filmlogistics BV, die het transport feitelijk uitvoert. In 2011 heeft Stichting Filmtransport de unieke en gecentraliseerde onaf hankelijke digitale beheers- en distributie- dienst van Online Digitale Distributie (ODD) verder uitgebreid naar alle reeds gedigitaliseerde theaters. Het film transport heeft gedurende een lange tijd ODD in eerste instantie alleen gebruikt voor het versturen van trailers (+-50.000 stuks per december 2011). Hierdoor hebben alle distributeurs de betrouw baarheid en eenvoud van het digitale Filmtransport kunnen testen en hebben theaters kunnen wennen aan de digitale ontvangst van content. In dezelfde periode zijn verschillende hoofdfilms (27 titels) deels via ODD afgehandeld. Vanaf januari 2012 is het digitale filmtransport op grote schaal van start gegaan met het digitaal verzenden van hoofdfilms, zowel voor Première releases als voor Second runs. Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs

Historie Film- en Bioscoopbranche

Jaarverslagen | 2011 | | pagina 25