MAANDELIJKSCHE ME DEDEELI NGEN.
gens de producenten zouden ze dan bij het publiek moe
ten worden aangekondigd als films, die goedkoop gepro
duceerd zijn met het oog op de quota.
Wij merken terloops op, dat er echter ook producenten
zijn, die het met vorenstaande opvatting niet eens zijn.
O.m. wenschen zij het quota-percentage niet verhoogd
te zien en bepleiten zij maatregelen, die de productie van
zgn. quickies onmogelijk moeten maken.
Het leidende Engelsche filmorgaan ,,To Day's" heeft
nogal critiek op de verschillende denkbeelden, welke van
uit het bedrijf met het oog op de nieuwe quota-bepalin
gen naar voren zijn gebracht. Het blad wijst erop, dat de
omstandigheden, waaronder de nieuwe quota-bepalingen
worden vastgesteld, geheel verschillend zijn van die in
1927.
Destijds ging het om de oprichting van Engelsche stu
dio's, om de vestiging van een nationale productie en
om de vertooning van Engelsche films in het eigen land.
Er waren toen slechts een of twee Engelsche studio's,
de vaardiging van Engelsche films was een zeldzaamheid
en voorzoover ze er waren, hadden ze een slechten naam
en was 't publiek er weinig op gesteld.
Maar nu, zegt ,,To Day's", heeft Engeland eerste klas
studio's, floreert de Engelsche filmproductie en behoeven
de recette-cijfers van goede Engelsche films niet onder
te doen voor welke buitenlandsche film ook. Wanneer
er dan nieuwe quota-bepalingen in het leven moeten wor
den geroepen, aldus To Day's, dan is dit niet zoozeer ter
bescherming van studio-maatschappijen en filmproductie-
ondernemingen, noch om een bepaald vooroordeel tegen
't product van eigen bodem te overwinnen, doch dan is
dat in hoofdzaak om 't prestige van de Engelsche pro
ductie te versterken, door de kwaliteit der films hooger
op te voeren en de markt te verruimen.
Het blad ziet o.a. een groot gevaar in de vaststelling
van een minimum productiesom op b.v. 10.000 pond.
Want, zoo vraagt het zich af, wat zouden de verhuurders
er in dat geval voor belang bij hebben om, ter nakoming
van hun quóta-verplichtingen een hoogere productiesom
te investeeren.
Eerst dan, wanneer kapitalen van 50 tot 100.000 pond
in de Engelsche productie worden geïnvesteerd, aldus To
Day's, worden de Engelsche industrie en het Engelsche
product gediend, want dan is het mogelijk, dat de betrok
ken films zelfs in Amerika worden vertoond. Indien deze
vertooningen in aanmerking zouden worden genomen
bij de vaststelling van den quota-aanslag, dan zouden
zij een grooten stimulans vormen tot verhooging van
het Engelsch prestige en tot verruiming van de markt.
Al het vorenstaande vermag intusschen geenszins een
duidelijk beeld te vormen noch van het advies, dat bin
nenkort nopens de quota aan de regeering zal worden
uitgebracht, noch van de nieuwe quota-regeling zelve.
Niemand echter, zal evenals wij, aan den indruk kun
nen ontkomen, dat er maar weinig bedrij f sgenooten in
Engeland zijn, die tevreden zijn met de maatregelen van
overheidswege, waarvan zij allen steun en bescherming
hadden verhoopt. Rondom deze heele aangelegenheid
heerscht thans enorm veel gerucht, doch van eenheid en
wederzijdsch begrijpen is weinig sprake.
Dit valt te betreuren, want des te dieper zal de ploeg
der overheid haar voren snijden in het ongelijk terrein,
dat zij nu eenmaal in bewerking heeft genomen. Niemand
kan ten leste nog aan de bemoeiingen van buitenaf ont
komen en er zijn maar weinigen, die er practisch voor
deel van ondervinden.
Waar ook in ons land den laatsten tijd af en toe stem
men opgaan om te geraken tot overheidsbemoeiing in den
vorm van beschermende maatregelen voor de film
industrie, hebben wij gemeend te moeten stilstaan bij den
strijd in de Engelsche filmwereld, welke duidelijk aan
toont, welk een chaos de overheidsmaatregelen teweeg
hebben gebracht.
De les van het buitenland, in het bijzonder van Enge
land en Tsjecho-Slovakije, zij ons een waarschuwing!
KOSTELOOZE VERSTREKKING VAN TOE
GANGSBEWIJZEN VAN GEMEENTEWEGE.
Ged. Staten van Noord-Brabant schrijven aan de
gemeentebesturen:
In sommige gemeenten wordt in de verordening op
de heffing van een vermakelijkheidsbelasting de eisch
gesteld, dat wanneer tegen het betalen van een entree
geld toegang tot een vermakelijkheid wordt verleend,
de daarvoor benoodigde toegangsbewijzen van de ge
meente moeten worden betrokken tegen den kostenden
prijs. Naar het oordeel van den Minister van Binnen-
landsche Zaken en van ons College wordt daarmede
niet in overeenstemming met het bepaalde in artikel 304
der gemeentewet gehandeld. In zulke gevallen wordt
althans indirect een betaling gevorderd voor een for
maliteit, te vervullen ter verzekering van de inning der
belasting. Tegen een facultatieve bepaling een be
paling, waarin de verplichting tot het gebruik maken
van de door de gemeente te verstrekken toegangsbe
wijzen ontbreekt behoeft geen bezwaar te worden
gemaakt.
In die gemeenten, waar het gebruikelijk is, dat voor
van gemeentewege verstrekte toegangsbewijzen moet
worden betaald, kunnen de exploitanten derhalve onder
verwijzing naar vorenvermeld standpunt van den Mi
nister, aan het gemeentebestuur verzoeken, dat hun be
doelde toegangsbewijzen gratis worden verstrekt.
WIJZIGING NAAM- EN ADRESLIJST.
In de naam- en adreslijst van den Bond dienen de
volgende wijzigingen te worden aangebracht:
Pag. 26: Centraal Bioscoop, Noord Scharwoude, abu
sievelijk vermeld als permanente bioscoop, ressorteert
onder de rubriek reisbioscopen.
Pag. 32: Valkenburg, Hollandia Bioscoop, directie
A. Duinker en M. J. Duinker-v. d. Bosch in plaats van
Ant. Schmitz.
Pag. 32: Alhambra Theater, Vaals, exploitant H. Ra-
vesteyn, in plaats van Carl Thijssen Jr.
Pag. 33: het adres van de Luxor Bioscoop te Vlaar-
dingen is niet Westhavenstraat 1314, doch West
havenkade 13.
Pag. 36: Correspondentie-adres Arfi is thans Heeren
gracht 298 te Amsterdam, tel. 36894.
SAMENWERKING IN HET FRANSCHE FILM
EN BIOSCOOPBEDRIJF?
Naar „Comoedia" meldt, hebben de Fransche orga
nisaties in het film- en bioscoopbedrijf, de Chambre
Syndicale des Producteurs francais de Films, de Cham
bre Syndicale des Distributeurs francais de Films en
de Chambre Syndicale frangaise des Directeurs de Ci-
némas zich aaneengesloten tot een Fédération des
Chambres Syndicales, waarin voortaan het productie-,
verhuur- en theaterbedrijf gezamenlijk vertegenwoor
digd is.