drukt, wij door dat gemis niet tot alles zijn kunnen worden gedwongen. Wij zijn ons beginsel getrouw gebleven van geen goedkoope successen na te streven, die in den grond onze rechtspositie be langrijk zouden hebben geschaad. Nader in bijzonderheden tredend wordt over de door Buma in het verslagjaar behaalde financieele resultaten o.a. het volgende medegedeeld: De Buma-aangeslotenen stellen wel het meest belang in de Ernstige Muziek, daarom kan het zijn nut hebben ter vergelijking hier op te geven wat b.v. Duitschland op het gebied der Ernstige Mu ziek aan resultaten kan nawijzen. In het boekjaar 1 October 1934/1935 werd geïncas- seerd R.M. 281.000 (tegen R.M. 381.000 een jaar vroeger, ook hier dus malaise), wat de Mark tegen 60 et. gerekend neerkomt op 168.600.of tegen den wellicht juisteren koers van 40 et. op 112.400.Dit in het land van de muziek met een inwonertal van 65 millioen tegen onze 8 mil- lioen. Hierbij steekt waarlijk onze .85 mille recette niet slecht af! Wij nemen aan, dat onze organisatie het veld veel intensiever bewerkt, maar boven dien, het is daar in Duitschland de Radio, die be taalt wat men elders tekort komt en daarmede den Componisten het leven mogelijk maakt. Deze be taalt in dezelfde periode 2^ millioen Mark, wat onze zustervereeniging de Stagma nog ,,absolut unangemessen" noemt! Het is dan ook sedert ver hoogd. En wij zouden hier in Holland genoegen moeten nemen met 50.000.en anders „misbruik maken van ons monopolie"! Ter verklaring van de R.M. 281.000 die de Ern stige Muziek slechts opbrengt, schrijft de Stagma (onze Duitsche zusteroganisatie)„Dieser Betrag zeigt jedenfalls, dass die ernsten Konzertveran- staltungen keine drückende Belastung durch die Stagma erfahren". Zooals gezegd, daar betaalt de Radio wat anders de concertinstellingen zouden hebben op te brengen. Gaat men in ons Neder land den weg opdringen, die tegengesteld loopt? De componist kan toch niet blijven genoegen nemen met de kruimels? Onze Duitsche zusterorganisatie slaat de onkos ten over alle rubrieken om en komt op ruim 25 (het laagst van alle landen), waarop zij zeer trotsch is, maar zij maakt het zich dan ook gemak kelijker dan wij ons kunnen permitteeren. Voor Ernstige Muziek rekent zij blijkbaar in belangrijke mate op programma's, die de belanghebbenden zelf inzenden (uitgevers en componisten, aldus is de vreemdeling in Duitsch land stellig achterop) en van Ver- maaksmuziek wordt gezegd, dat ,,aus technischen sowie wirtschaftlichen Gründen die Bearbeitung samtlicher Programme nicht möglich ist". Bij ons worden ze alle bewerkt. De rubriek Vermaaksmuziek vertoont bij ons een stijging, echter niet in verhouding tot onze gestegen werkzaamheid, dit is reeds in de inleiding verklaard, de malaise heeft hier zwaar gedrukt. Onze recette in deze rubriek bedroeg over 1933 (toen de Sacem haar contracten nog mocht uit- loopen) ƒ50.000.—, over 1934 109.000.— en nu 118.000.Zij werd gemaakt met een aantal contracten van 767 per ultimo 1933 tegen 1077 per ultimo 1934, welk getal thans gestegen is tot 1211 per 31 December 1935. De rubriek Bioscopen bracht Buma niets dan zware rechtskosten, die nu door de andere rubrie ken gedragen moeten worden. Ook deze eigen aardige toestand is alleen mogelijk doordat de Wet niet wordt gehandhaafd. Tot slot van deze afdeeling volgt hieronder een overzicht van recetten en onkosten over de laatste drie jaren. De onkosten, die hierop drukten, bedroegen in die jaren: De uitkeering, die in 1933 en 1934 werd vast gesteld op 47 c/( van de recette, kon nu 51 be dragen. Het in totaal voor uitkeering beschikbare be drag voor Ernstige Muziek bedraagt aldus ƒ58.257.87 tegen ƒ41.150.44 het jaar tevoren. Voor de Buma-aangeslotenen is het percentage in het geheel bij de Ernstige Muziek wat gedaald, maar het bedrag in geld is toch gestegen wegens het grootere totaal van de uitkeering. Wij ontvangen voor Buma-aangeslotenen circa 4.000.per jaar. Zonder twijfel is het geringe bedrag voor een deel te wijten aan het feit, dat het buitenland niet zoo zorgvuldig als wij de programma's bewerkt; wij zagen reeds, dat Duitschland van de belangheb benden zelf de inzending van programma's ver wacht. Om in deze materie iets te kunnen doen is het voor ons in de eerste plaats noodig, dat wij aan onze normale recette kunnen komen, d.w.z. dat de Wet zal worden toegepast, voordien heb ben wij geen prestige. De balans per 31 December 1935 besprekend, zeg het verslag: Het jaar 1935 was allerminst nor maal, waar de grootste rubriek (Bioscopen) niets betaalde en de daarop in grootte volgende (de Radio) veel te weinig. Van de Bioscopen behoo- ren wij zonder twijfel, als de strijd zal zijn uitge vochten, nog over de afgeloopen periode een be taling te ontvangen, die dan moeilijk meer over 1933 1934 1935 Ernstige 63.000.— 71.000.— 81.000.— Vermaak 35.000.— 9.000.— 15.000.— Radio 9.000.— 56.000.— 59.000.— Bioscopen 15.000. Totaal „122.000.— „236.000.— „259.000.— 1933 1934 1935 Repartitie 11.000.— 12.000.— 21.000.— Algemeen 55.000.— 66.000.— 72.000.— Inspectie 20.000.—*) 35.000.— 40.000.— Totaal 86.000.— „113.000.— „133.000.— Inclusief reserveering van 16.500.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1937 | | pagina 9