COLLECTIEVE RECLAMECAMPAGNE VOOR BIOSCOOPBEZOEK Reeds jarenlang bestond bij het Hoofdbestuur het denkbeeld om door een algemeene reclame campagne het bioscoopbezoek in ons land te sti- muleeren. Ter voorbereiding eener zoodanige campagne heeft het Hoofdbestuur thans een com missie in het leven geroepen, waarin zitting heb ben de heeren C. S. Roem, voorzitter, S. J. Kins- bergen, mr. H. Scholte, A. C. Slop en J. Smit, leden. Wegens afwezigheid van den Bondsvoorzitter, den heer D. Hamburger, die in het buitenland vertoeft, heeft de Directeur van den Bond, de heer A. de Hoop, de Commissie op Maandag 7 Maart j.1. in een der bestuurskamers van het Bondsbureau geïnstalleerd. In zijn installatierede herinnerde de heer de Hoop er aan, dat de heer Slop eenigen tijd ge leden met een uitvoerigen brief de aandacht van het Hoofdbestuur gevestigd heeft op de belang rijke voordeelen, welke een collectieve reclame campagne het Nederlandsche film- en bioscoopbe drijf zou kunnen opleveren, hetgeen voor het Hoofdbestuur aanleiding is geweest om dit reeds vroeger gekoesterd denkbeeld opnieuw in over weging te nemen. De uitwerking van het denkbeeld meende het Hoofdbestuur te moeten opdragen aan een com missie, die door haar samenstelling de noodige kennis waarborgt van het film- en bioscoopbedrijf en van de publiciteit, zoowel in het algemeen als voor de film in het bijzonder. Er zijn duizenden nieuwe bioscoopvrienden te winnen, aldus spr. Die moeten gerecruteerd wor den uit de volksgroepen, die veelal uit ethische overwegingen bedenkingen hebben, welke voor de film van twintig jaar geleden begrijpelijk waren, maar voor de cinemafotografie van 1938 als voor- oordeelen moeten worden opzij geschoven. Er zijn nog tienduizenden landgenooten, die nog volkomen onverschillig tegenover de bioscoop staan en die, mits op de juiste wijze daartoe aan gespoord, tot regelmatige bioscoopbezoekers kun nen worden gepromoveerd. Hoe groot het aantal onverschilligen nog is, blijkt wel uit de bezoekers-cijfers van de meest succesrijke films, ook in de groote steden. Die cijfers wijzen erop, dat nog niet de helft van alle daarvoor in aanmerking komende inwoners onzer groote steden de allerbelangrijkste schlagers komt zien. Men kan dit niet uitsluitend toeschrijven aan gebrek aan geld. Ook voor de smalle beurzen is er gelegenheid te over tot prettig bioscoopbezoek. Er kan niet getwijfeld worden, dat ook de thuis blijvers behoefte hebben aan gezonde ontspanning en kunstgenot, al zijn zij zich daarvan niet of ter nauwernood bewust. Uw streven aldus spr. moet erop gericht zijn, dat de thuisblijvers zich van die behoefte bewust worden en dat zij weten, dat zij die behoefte het best kunnen bevredigen door naar de bioscoop te gaan. De weg, welke tot het gestelde doel zal moeten leiden, is moeilijk aan te geven. Die weg moet voor het film- en bioscoopbedrijf, dat nog nimmer een zoo algemeene op directe stimuleering van het be zoek gerichte campagne heeft gevoerd, nog ge baand worden. Uwe Commissie zal daarbij gebruik kunnen maken van de ervaringen, welke met soortgelijke campagnes in het buitenland of in andere bedrij ven in Nederland zijn opgedaan, al zal daarbij de noodige kieskeurigheid in acht genomen moeten worden. De campagne zal de bioscoop moeten propagee- ren als een centrum van warmte en gezelligheid, ook in de kleinste plaatsen. Als een gebouw, waar in men in een prettige omgeving ontspanning kan vinden; als een gelegenheid om de dagelijk- sche zorgen eens van zich af te schudden en voor een wijle te beleven veel gekoesterde verlangens en verwachtingen. Treffend is dat weergegeven in de prachtige af fiches der Amerikaansche Hays Organization, die zoowel wat beeld als tekst betreft uitstekend ge slaagd mogen heeten. Dergelijke affiches zouden,indien aangepast bij de Nederlandsche omstandigheden, uitstekende diensten in ons land bewijzen. Daarnaast zal Uwe Commissie zoo mogelijk andere middelen voor het voeren der campagne moeten aangeveen. Het behoeft geen betoog, dat rekening moet worden gehouden met de financieele mogelijk heden, die uiteraard beperkt zijn. Ook in dat ge val zal een compromis gevonden moeten worden tusschen de grootst mogelijke publiciteit en een beperkt budget. Het Hoofdbestuur is ervan overtuigd, dat dit alles bij de leden Uwer Commissie, die hun be kwaamheden op het gebied van film- en bioscoop bedrijf en de publiciteit hebben bewezen, in goede handen is. Met den wensch, dat U in eendrachtige samen werking er in moogt slagen een wel gefundeerd plan voor een collectieve reclame-campagne ten behoeve van het Nederlandsche film- en bioscoop bedrijf aan het Hoofdbestuur voor te leggen, ver klaarde spr. de Commissie voor geinstalleerd. De Voorzitter der Commissie, de heer C. S. Roem, dankte den heer De Hoop voor de vriende lijke woorden, tot de leden der Commissie gericht. Spreker gaf het Hoofdbestuur de verzekering, dat de Commissie haar beste krachten zal geven om

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1938 | | pagina 11