OFFICIEEL ORGAAN BIOSCOOPBEZOEK STIJGT VAN DEN NEDERLANDSCHEN BIOSCOO P - BON D Het derde kwartaal van dit jaar geeft het vol gende cijferbeeld van bezoek en ontvangsten der bioscopen in de drie groote steden: Amsterdam: Aantal bezoekers :2.566.750 (2.342.678); bruto ontvangsten ƒ1.074.015 (ƒ1.028.401); opbrengst vermakelijkheidsbelasting: 179.003 (ƒ171.400). Rotterdam: Aantal bezoekers: 1.392.748 (1.238.375); bruto ontvangsten: ƒ566.271 (ƒ522.188); opbrengst vermakelijkheidsbelasting: 94.379 (ƒ87.031). 's-Gravenhage: Bruto ontvangsten: ƒ687.464 (ƒ721.365); opbrengst vermakelijkheidsbelasting: 114.577 (ƒ120.228). Bij de beoordeeling dezer cijfers dient er reke ning mede te worden gehouden, dat ons van Den Haag alleen de opbrengstcijfers der vermakelijk heidsbelasting ter beschikking staan. De tusschen haakjes geplaatste cijfers hebben betrekking op het derde kwartaal van 1937. Deze driemaandelijksche gegevens vertoonen, evenals die van het tweede kwartaal, een opmer kelijk accres ten opzichte van dezelfde periode het jaar tevoren. Het heir van bioscoopbezoekers ziet zich ver sterkt met niet minder dan 224.000 voor wat Am sterdam betreft en met 154.000 in Rotterdam. Den Haag zal, de ontvangstcijfers in aanmerking geno men, waarschijnlijk stationnair gebleven zijn; bij gebrek aan nadere gegevens moet het ten aanzien van de Hofstad echter bij een gissing blijven, te meer daar een der grootere ondernemingen gedu rende het derde kwartaal wegens verbouwing ge sloten was. Het ontvangstcijfer steeg eveneens niet onbe langrijk, n.1. in Amsterdam met ca. ƒ45.600.en in Rotterdam met ca. 44.000.Den Haag liep iets achteruit, doch dit verschijnsel blijve dezen keer om meergenoemde reden buiten beschou wing. Wanneer men bedenkt, dat ook het derde kwar taal van 1937 reeds niet ongunstig was, kan de stijging in de afgeloopen maanden voor het film en bioscoopbedrijf niet anders dan een reden tot verheugenis zijn. Naar de factoren, die een zóó gunstig resultaat veroorzaakten, behoeft natuurlijk niet lang te wor den gezocht. De cijfers van de maanden afzonder lijk bekijkend valt immers aanstonds te constatee- ren, dat September voor de amusementswereld in het algemeen en voor de bioscopen in het bijzon der een periode van „big business" is geweest, dank zij de opgewekte viering van het Veertig jarig Regeeringsjubileum der Koningin. Deze maand alleen reeds heeft in Amsterdam 1

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1938 | | pagina 3