COLLECTIEVE RECLAME-CAMPAGNE Ter toelichting van het voorstel van het Hoofd bestuur, vervat in punt 6a van de agenda der op 12 December a.s. te houden Buitengewone Leden vergadering van den Nederlandschen Bioscoop- Bond diene het volgende: Het denkbeeld om het bioscoopbezoek door een algemeene reclamecampagne te stimuleeren, werd in de boezem van het Hoofdbestuur reeds jaren lang gekoesterd. Het was n.1. in een der eerste jaren van de economische depressie, dat zich de behoefte deed gevoelen, om tegenover het streven naar versobering, voortgesproten uit angst voor een ongewisse toekomst, waardoor het bioscoop bezoek gedrukt werd, de leus aan te heffen, dat de mensch van onzen tijd ontspanning en kunst genot, zooals de film in zoo rijk geschakeerde vor men biedt, niet kan ontberen zonder zijn geestelijk weerstandsvermogen te schaden. In het begin van dit jaar heeft het Hoofdbestuur, uitgaande van de stelling, dat niet langer van een crisistoestand gesproken kon worden, maar dat het zich liet aanzien, dat het maatschappelijk bestel zich blijvend op een lager niveau zou vastzetten, den tijd rijp geacht om een plan te ontwerpen voor een grootsche reclamecampagne. Met het uitwerken van deze plannen werd be last een speciale Commissie, bestaande uit de hee- ren C. S. Roem, Voorzitter, H. Ehrlich, Mr. H. Scholte, A. C. Slop en J. Smit, waaraan als Secre taris was toegevoegd de heer H. W. Hagenberg Jr., Assistent van het Bondsbtireau. Als resultaat van de bestudeering van deze aan gelegenheid, heeft de Commissie onlangs een voor- loopig plan voor een collectieve reclamecampagne aan het Hoofdbestuur voorgelegd. De Commissie kon n.1. niet verder gaan dan het aangeven van eenige richtlijnen, daar voor de uitwerking in de tails de medewerking is vereischt van speciale reclame-experts, teekenaars, reclamebureaux, enz. Wel heeft de Commissie reeds in het kort aange geven, op welke wijze gebruik kan worden ge maakt van de verschillende propagandamiddelen, als krantenreclame, affiches, strooibiljetten, lezin gen, e.d. De totale kosten van de campagne wor den voorloopig geraamd op een bedrag, varieeren- de van ƒ60.000.— tot ƒ100.000.—. Dat aan een algemeene reclamecampagne voor het Nederlandsche film- en bioscoopbedrijf dringend behoefte bestaat, blijkt uit het feit, dat er nog altijd, ook in de groote steden, groote be volkingsgroepen zijn, die vrijwel nooit een bio scoop bezoeken. De redenen, waarom deze groe pen niet naar de bioscoop gaan, kunnen als volgt worden samengevat: 1. positieve weerstand op grond van godsdien stige, ethische of moreele bezwaren. (Sommi gen beschouwen de film nog als „des duivels prentenboek"); 2. onverschilligheid en bekrompenheid; 4. positieve minachting voor de film. 3. economische redenen; De reclamecampagne, die zich tot het geheele Nederlandsche volk zal richten, beoogt de thuis blijvers ervan bewust te maken, dat ook zij behoef te hebben aan gezonde ontspanning en kunstgenot. Zij zal de bioscoop propageeren als een centrum van warmte en gezelligheid, ook in de kleinste plaatsen des lands; als een gelegenheid om de dagelijksche zorgen eens van zich af te schudden en als een lichtpunt in het eentonig bestaan van talloozen. Reeds met deze weinige aanduidingen zullen de insiders begrijpen, dat er aan argumenten om den positieven weerstand tegen de bioscoop te over winnen, zeker geen gebrek is. Natuurlijk moeten deze argumenten in een zoodanigen vorm worden gegoten en zoodanig bekend worden gemaakt, dat zij iedereen in ons land bereiken en overtuigen. Relatief genomen is het bioscoopbezoek in Ne derland in vergelijking met het buitenland nog steeds te gering. Natuurlijk zijn er tal van voor de hand liggende factoren aan te wijzen, waaraan dit is toe te schrijven, maar er zal een grondig onderzoek noo- dig zijn om precies te bepalen, waaruit voor elke streek des lands afzonderlijk de weerstand bestaat. Dit onderzoek, hetwelk tevens beschouwd zal kunnen worden als een z.g. markt-analyse, moet worden toevertrouwd aan speciale deskundigen. Aan de hand van de conclusies van deze analyse zal de campagne zich doelbewust kunnen richten op alle factoren, die thans een toeneming van het bioscoopbezoek nog in den weg staan. De Commissie voor de Collectieve Reclamecam pagne en ook het Hoofdbestuur van den Neder landschen Bioscoop-Bond zijn ervan overtuigd, dat de resultaten van een effectieve en intensieve reclamecampagne voor het Nederlandsche film- en bioscoopbedrijf van de grootste beteekenis kun nen zijn. Deze campagne zal de goodwill van het film- en bioscoopbedrijf in hooge mate kunnen versterken en er behoeft niet aan getwijfeld te worden, dat tenslotte de gezamenlijke recettes zullen stijgen met een veelvoud van de kosten der reclame campagne. Het is dus het zakelijk belang van alle leden van den Nederlandschen Bioscoop-Bond, zoowel filmverhuurders als bioscoopexploitanten, film fabrikanten en filmproducenten, dat een collectie ve reclamecampagne ter hand wordt genomen en daarvoor is het noodig, dat aan de Commissie, die in samenwerking met speciale deskundigen de nadere plannen moet uitwerken, een crediet van 2000.wordt toegestaan.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1938 | | pagina 6