15
ƒ1.20 in 1945, zodat in de maanden Mei tot en
met December 1945 een bedrag van in totaal ruim
10J4 millioen meer door het publiek werd be
taald dan over het gehele jaar 1938. De gemeente
Amsterdam profiteerde daarvan terdege door een
hogere opbrengst aan vermakelijkheidsbelasting
van ƒ1.738.046.
In het vorige jaar boekte het bezoek een record-
cijfer; er werden in de hoofdstad toen ruim 26.7
millioen toegangsbewijzen voor openbare verma
kelijkheden afgegeven tegen 14.7 millioen in 1938.
Vooral het bioscoopbezoek was in 1946 toege
nomen: van de ruim 12 millioen meer uitgegeven
toegangsbewijzen kwamen er alleen reeds 8.7
millioen op rekening van bioscoopvoorstellingen.
In totaal betaalde het publiek ruim 26.7 millioen
aan toegangGbewijzen, wat neerkomt op een ge
middelde entreeprijs van pl.m. ƒ0.98. De gemeen
tekas hief in 1946 een recordbedrag aan ver
makelijkheidsbelasting, n.1. ƒ4.385.362, tegen
ƒ1.416.243 in 1938.
Kentering
Maar in dit jaar, 1947, is een kentering ge
komen in het bezoek aan de openbare vermakelijk
heden. Ook daaromtrent vertellen de cijfers van
het Bureau van Statistiek van de gemeente Am
sterdam interessante bijzonderheden. Weliswaar
bleven de meer kunstzinnige voorstellingen als
toneel, opera en operette en concerten de belang
stelling van het publiek trekken, maar opvallend
is de teruggang in het bezoekcijfer van bioscoop
voorstellingen met ongeveer twee millioen en dat
van variété, cabaret, dansen enz. met een terug
gang van 4.3 millioen in de eerste negen maanden
van 1946 tot 1.9 millioen in hetzelfde tijdvak van
1947. In totaal liep het bezoek aan de openbare
vermakelijkheden in Amsterdam in de eerste
negen maanden van dit jaar met ruim 25 in
vergelijking tot dezelfde periode van 1946 terug.
Betaalde het publiek in de eerste negen maan
den van 1946 een bedrag van ƒ21.7 millioen aan
toegangsbewijzen, in 1947 was dat bedrag gedaald
tot 17.1 millioen.
Wat waren de financiële consequenties daarvan
voor de kas der gemeente? In 1946 werd nog voor
een bedrag van ƒ3.624.994 over de eerste drie
kwartalen aan vermakelijkheidsbelasting ontvan
gen, in dit jaar ƒ2.980.242 of ƒ644.752 minder.
De opbrengst aan oppervlaktebelasting laten wij
hier buiten beschouwing.
Een nadere beschouwing leert, dat deze vermin
derde opbrengst grotendeels komt op rekening
van het verminderde bezoek aan bioscopen en
variété, die samen in deze vermindering een totaal
bedrag van 562.476 bijdroegen*
Dit verschijnsel van teruggang in het bezoek
bepaalt zich niet tot Amsterdam; het valt overal
te constateren. De oorzaak dient vooral te worden
geweten aan verminderde koopkracht van het pu
bliek, dat er meer en meer toe komt een dubbeltje
twee keer om te draaien alvorens het uit te geven.
Leerzame cijfers
Deze cijfers zijn niet alleen interessant, maar
vooral ook heel leerzaam als wij lezen, dat de
plannen van de minister van Binnenlandse Zaken
er op gericht zijn de gemeentebesturen te animeren
de belastingschroef bij de exploitanten van bio
scoop en variété sterker aan te draaien dan bij
andere bedrijven en instellingen. Want wat wil de
minister?
In de periode, waarin het bezoek aan bioscoop
en variété sterk terugloopt, wil hij juist d i be
drijven zwaarder belasten, door een rigoureuze
verhoging tot maximaal 50 van de belasting op
de toegangsprijzen. Uit een mededeling in ons
blad van gisteren blijkt, dat het Directoraat-Gene
raal van de Prijzen het voornemen heeft een
eventuele verhoging van de vermakelijkheidsbe
lasting voor een deel door te berekenen aan het
publiek. Het overige deel zal ten laste van het
bioscoopbedrijf (ook van het variétébedrijf?) wor
den gebracht. Gevreesd mag worden dat het be
zoek aan deze bedrijven dan verder terug zal
lopen, met alle gevolgen daarvan voor de op
brengst van de vermakelijkheidsbelasting. Achter
af zou dan kunnen blijken, dat men de kip met de
gouden eieren heeft geslacht!"
BESLUIT TECHNISCHE APPARATEN
Artikel 2
Het betrekken resp. vervreemden van technische
apparaten is de leden van de Nederlandsche Bioscoop-
Bond slechts toegestaan, na voorafgaande schriftelijke
toestemming van het Hoofdbestuur van de Bond.
Artikel 3.
Leden, die apparaten, als bedoeld in artikel 1, wen
sen te betrekken of te vervreemden, geven hiervan
schriftelijk kennis aan het Hoofdbestuur, onder ver
melding van naam en adres van de gewenste leveran
cier resp. afnemer, onder vermelding van de leve
ringscondities, waarop het Hoofdbestuur zo spoedig
mogelijk schriftelijk beslist.
Artikel 1
Onder „betrekken" resp. „vervreemden" wordt ver
staan iedere rechtshandeling, waardoor eigendom, be
zit of gebruik verkregen resp. afgestaan wordt.
Onder „handelaren" worden verstaan de natuurlijke
of rechtspersonen, welke van de handel in technische
apparaten, als in dit artikel bedoeld, geheel of ten
dele hun beroep of bedrijf maken.
N.B.
Overeenkomstig het bepaalde in artikel 6 heeft het
Hoofdbestuur een Technische Commissie benoemd, aan
welke het zijn bevoegdheden uit hoofde van dit besluit
heeft overgedragen.