Beter ten Jialve gekeerd...
12
I
3
voorkeur aan hebben gegeven, indien men deze
korting achterwege had gelaten."
De heer Hoogcarspel was van mening, dat het
voorstel in zake de noodvoorziening gemeente-
financiën een verdere aantasting betekent van
de zelfstandigheid van de gemeente. Na betoogd
te hebben, dat de instelling van het werkloos-
heidssubsidiefonds tot gevolg had, dat de ge
meenten een deel van de eigen belastingcapaciteit
moesten laten varen, vervolgde spreker: „Het
doel dat men in 1935 beoogd heeft, ook met het
instellen van een gemeentefonds, nl. het voor
komen van belasting-oases, zoals het hier ge
noemd is vroeger kon men in de dagbladen
advertenties vinden: ,,komt in onze gemeente
Hoewel wat laat, schijnt de Assemblee
Nationale te hebben begrepen, dat drastische j
1 maatregelen noodzakelijk zijn om een door
fiscale roofbouw uitgemergeld filmbedrijf
weer op de been te helpen.
Werd met ingang van 1 April l.l. de door
de staat geheven „Taxe a la Production"
teruggebracht tot 3y2 wat reeds een be-
j lastingverlaging van 8y2 op de bruto-recet-
tes betekende, thans heeft de Assemblee door
I een tweetal nieuwe besluiten betreffende de
1 zogenaamde „Taxe sur les Spectacles" (d.i.
belasting op vermakelijkheden, die in Frank-
rijk volgens een sliding scale wordt geheven)
I wederom een vrij belangrijke verlaging weten
I te bewerkstelligen.
Een eerste maatregel houdt in, dat de be
lastbare omzetgrenzen met 30 worden ver-
hoogd, wat vooral voor de kleinere exploita-
ties een vrij aanzienlijke verlichting betekent.
De tweede maatregel is een aanvulling van
artikel 474 van de Code des Contributions
Indirectes, waarbij aan de gemeenten wordt
I toegestaan de belasting op vermakelijkheden
Imet 25 te verminderen voor de bioscopen,
die tijdens de voorstelling een orkest en/of
Ieen of meer variété-nummers ten tonele
brengen. Hierdoor wordt de vermakelijk-
heidsbelasting voor exploitaties van gemid
delde grootte en voor grote exploitaties, die
regelmatig een aanvullend programma bren
gen, met respectievelijk ^/i en 6V2 van de
bruto-recettes verminderd.
Tengevolge van deze besluiten is de belas-
I ting op de filmvertoningen in de Franse
I bioscopen binnen één maand tijds met circa
I 15% op de bruto-recettes verminderd.
i
wonen"; in die advertenties werden dan allerlei
voordelen van dergelijke gemeenten opgesomd
en daaronder was ook: lage belastingen (het is
uitstekend, dat in dit opzicht nivellerend is op
getreden) is echter verre voorbij geschoten,
ciaar met dat al de gemeente een groot deel van
haar eigen belastinggebied heeft ingeboet. En
met de onderhavige uitkering wordt dit inboeten
van het eigen belastinggebied niet alleen gehand
haafd, maar zelfs nog zeer versterkt. Ik ben altijd
enigszins bevreesd voor noodvoorzieningen, om
dat deze gewoonlijk haar schaduw vooruitwer
pen op de definitieve voorziening. Vooral wan
neer het optimistische zonnetje van deze Minister
daarachter schijnt. Nu ben ik van mening, dat bij
deze noodvoorziening de Rijksadministratie fei
telijk zowat alle financiële teugels voor de ge
meente in handen heeft.
Ten gevolde van de noodtoestand, waarin vele
gemeenten reeds vóór de oorlog verkeerden of
waarin zij ten gevolge van de oorlogstoestand
zijn afgegleden, zijn dn vele gemeenten de belas
tingen, die zij konden heffen, tot het maximum
opgevoerd» We hebben gezien de grote bewe
ging, veroorzaakt door de circulaire van de Mi
nister van 2 December 1947, waarbij, vooruitlo
pend op de vaststelling van deze noodvoorziening,
aan de gemeenten te kennen werd gegeven, dat
zij bepaalde belastingen tot ten minste een bepaald
percentage dienden te heffen, wilden zij niet het
gevaar lopen, dat een belangrijk deel van de nood-
uitkering onder de kortingsregeling zou vallen,
ten gevolge waarvan de gemeenten een lagere
uitkering uit het Gemeentefonds zouden krijgen»
Alle uitkeringen komen uit het Gemeentefonds,
de normale zowel als de bijzondere; dat wil zeg
gen: uit dat ene belastingpotje, dat door alle
contribuabelen, ook door die uit die gemeente,
is bijeengebracht. Daarom heeft die circulaire
van 2 December 1947 velen aan het schrikken
gebracht, en hun onthuld, in welk een mate de
Rijksadministratie de gemeenten kan dwingen
belastingen op te leggen, die de gemeente uit
eigen beweging, gezien haar oordeel over haar
gemeentelijke huishouding en haar contribuabe
len, niet zou hebben opgelegd.
Het lijkt daarom wel een beetje op een Mar
shall-plannetje van de Regering tegenover de ge
meenten: u kunt hulp krijgen, maar voordat u
hulp krijgt, zult u zich aan ons dictaat onderwer
pen en u zult de belastingen dienen te heffen, die
wij u voorschrijven niet alleen, maar u zult uw
belastingen ook hebben te heffen tot het percen
tage, dat wij u dicteren. Dat is een zeer lelijk
punt in deze noodvoorziening, vooral als wij let
ten op de contradictie, dat de commissie is inge
steld om de zelfstandigheid van de gemeenten
een financiële basis te geven. De commissie heeft
[~]iiiiiiiHiiiiiiiiuiuiiiHiiiiiiiiimmiiiiHuiHHUiiiHiminiiiiiuiiuiiiJjJimiiiiuiimmuiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiQ
niUIUHIHHIIIIIIWHIIIIIIIIIUlUlHIIHIllllllllllimillllllllllllllMIIMIIIIIMIHIllllilHIHtliilllimHlllllHIIIIHIIIIH
E
9
E