19
voor bijwerk op 25 Bij de Brits-
Amerikaanse filmovereenkomst van Juni
j.1. werd een jaarlijks deviezencontingent
van £4.250.000 of $17.000.000 beschik
baar gesteld voor auteursrechten voor
Amerikaanse films, dit is slechts het vier
de deel van het contingent der vooraf
gaande jaren.
F r a n k r ij k heeft bij de op 16 Sep
tember j.1. getekende overeenkomst ter
herziening van het zogenaamd accoord
Blum-Byrnes het importquotum voor Ame
rikaanse films vastgesteld op 121 per jaar
en het aantal verplichte vertoningsweken
voor Franse films gebracht van 16 op
20 weken per jaar. Tevens wordt thans van alle
Frans sprekende films een belasting op het uit
brengen, een zogenaamde ,,taxe de sortie", van
frs. 400 per meter geheven ten bate van het hulp
fonds. Men moet hierbij in aanmerking nemen,
dat practisch iedere in Frankrijk te importeren
buitenlandse film moet worden nagesynchroni
seerd en dat de producenten van Franse films
subsidies uit het hulpfonds zullen terugontvangen.
Zweden heeft twee-derde deel van de over
te maken revenuen van Amerikaanse films ge
blokkeerd, maar past geen verdere restricties toe.
Noorwegen staat de Amerikanen toe twee
millioen kronen per jaar te converteren, maar
slechts de helft van dit bedrag mag worden over
gemaakt naar de Verenigde Staten. De maximum
filmhuur is vastgesteld op 30 Buitenlandse
films zijn aan een aanmerkelijk hogere vermake-
lijkheidsbelasting onderworpen dan de nationale
producties.
Denemarken heeft een deviezencontingent
van 125,000 per jaar voor Amerikaanse films,
welker import is beperkt tot 80 hoofdfilms per
jaar. Bovendien is er sprake van een 10% in
voerrecht voor films.
Finland heeft alle revenuen van buitenland
se films geblokkeerd.
IJ s 1 a n d heeft alle filmrevenuen in dollarre
keningen geblokkeerd.
In Italië is de invoer van films geheel vrij,
maar alle revenuen blijven geblokkeerd.
Griekenland heeft een contingent van
500.000 per jaar voor Amerikaanse films vast
gesteld en koestert het plan de filmhuurpercen-
tages drastisch te verlagen.
Portugal is naar verhouding een betrekke
lijk goede afzetmarkt voor Amerikaanse films.
Alle belastingen medegerekend ontvangt de staat
Olie is de hron van Curacao's welvaart. Gezicht op een ge
deelte van de reusachtige raffinaderij.
Uit de film
„CURACAO. KRUISPUNT VAN WERELD WEGEN"
Polygoon Profilti
ongeveer 25 van de revenuen. Men overweegt
thans vaststelling van een quota.
T u r k ij e is een gecompliceerde markt, daar de
regering geen enkele buitenlandse of dochter
maatschappij toestaat in dat land werkzaam te
zijn.
Zwitserland maakt de dollar- en ponden-
revenuen weliswaar over, maar de Bondsregering-
controleert de import van buitenlandse films door
voor iedere film een invoervergunninng te eisen.
Zij heeft de import van Amerikaanse films mei:
10% verminderd.
In de Oostelijke staten, waar het filmbedrijf ge
nationaliseerd is met name Rusland, T s j e-
c h o-S lowakije, Polen, Roemenië en
H o n g a r ij e is de import beperkt tot enige tien
tallen films per jaar, welke dan nog uitsluitend
outright worden gekocht.
In Spanje mag een aantal films worden ge
ïmporteerd in een bepaalde verhouding tot het
aantal in dat land vervaardigde films, dat door
die importeurs, waarmede men zaken doet, wordt
gedistribueerd.
Met O o s t e n r ij k kunnen de importeurs van
Amerikaanse films zaken doen in een zeer be
scheiden omvang.
Zoals reeds medegedeeld heeft het Ameri
kaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken er
herhaaldelijk bij de Amerikaanse producenten op
aangedrongen hun films in de buitenlandse bio
scopen te blijven vertonen, zelfs indien geen dol-
larrevenuen kunnen worden overgemaakt. Zij acht
dit vlagvertoon om bepaalde redenen zeer ge
wenst en de grote maatschappijen blijken dit ad-