li
A
Schematische voorstelling van het zogenaamde
„SYNCHRO-SCREEN"
periodieke controles in de bioscopen een zeer on
verzorgde cabine aan, waarin qua outillage en vei
ligheid allerlei gebreken worden geconstateerd, dan
hebben wij als regel mede te doen met een of meer
onbevoegde operateurs, wier enige zorg het schijnt
te zijn zo laat mogelijk te komen en zo vroeg mo
gelijk weer te vertrekken.
Vooral in kleine plaatsen is dit euvel niet altijd
gemakkelijk te ondervangen, zeker niet op korte
termijn. Nu de operateursopleiding echter reeds
zes jaar functionneert en er bovendien voor biosco
pen in kleine plaatsen de mogelijkheid is geschapen,
dat wordt volstaan met het afleggen van een be
trekkelijk eenvoudig practijk-examen, wordt het
toch tijd ook daar orde op zaken te stellen. Wij
weten wel, dat in sommige gevallen operateurs
voor wie dit werk slechts een neven-functie is, wei
geren een cursus te gaan volgen of zich anderzins
op het practijk-examen voor te bereiden, doch het
moet onjuist worden geacht indien een werkgever
in zulk een omstandigheid het hoofd in de schoot
legt en maar liever afwacht wat ervan komt in
plaats van om te zien naar een kracht, die meer
interesse en begrip voor de situatie toont.
Het is begrijpelijk, dat zowel onzerzijds als van
de kant van de organen, die zijn belast met het
toezicht op de naleving van de loonregeling voor
het bioscoopbedrijf, de soepele houding, die tot dus
ver is aangenomen, niet permanent gehandhaafd
kan worden.
De voorschriften voor cabine-inrichtingen, als
mede de eisen, die heden ten dage aan de opera
teurs worden gesteld, hebben ten doel het publiek
een technisch zo goed mogelijke filmvoorstelling te
bieden en een zo groot mogelijke veiligheid voor
publiek en personeel te waarborgen. Om dit te be
reiken is het noodza
kelijk, dat de films be
nevens de apparatuur
op deskundige wijze
worden behandeld.
En zo zijn wij dan
weer op ons uitgangs
punt, de filmbehan-
deling, aangeland. In
een volgende publica
tie zullen wij de ver
schillende regelmatig
voorkomende oorza
ken, die filmbescha-
diging tot gevolg
kunnen hebben, nog
eens nader in be
schouwing nemen en
tevens de filmbehan-
deling in het algemeen
bespreken.
Nieuwe Projectieschermen»
Nu men speciaal in de Verenigde Staten van
Noord-Amerika o.a, als middel ter neutralisering
van de invloed der televisie zoekt naar wegen
om de projectie van films op revolutionnaire wijze
te verbeteren en daarvoor onder andere op drie
dimensionaal gebied reeds ettelijke systemen uit
gedacht, waaromtrent elders in dit Orgaan een
bloemlezing voorkomt, menen wij ook nog eens
de aandacht te moeten vestigen op het z.g. kader-
loze projectiescherm. (Synchro-Screen), waar
van reeds in het vorige Orgaan met een enkel
woord melding werd gemaakt.
De hierbij opgenomen foto geeft U een indruk
van dit soort projectiedoek, dat volgens de in
Amerika opgedane ervaringen het geprojecteerde
beeld groter doet lijken en in vrij sterke mate de
illusie van diepte geeft. Ook in Engeland, Frank
rijk en België schijnen deze doeken reeds opgang
te maken.
Bij beschouwing van de foto zal men zich na
tuurlijk onmiddellijk afvragen hoe het mogelijk
is de beeldrand, die bij normale projectie door
het zwarte kader wordt opgevangen, met het
nieuwe doek onzichtbaar te maken. Te dezer zake
verwijzen wij U naar de hieronder afgedrukte
tekening.
Door de schuine stand van de vlakken (C en B).
waarop de beeldranden worden geprojecteerd zijn
deze op een afstand van slechts enkele meters
niet meer voor het publiek zichtbaar.
Het onderhavige doek kan men niet direct een
revolutionnair ontwerp noemen. Het is gemaakt
naar aanleiding van een door deskundigen reeds
lang geponeerde stelling, dat het voor het oog zeer
Zo