meer dan één geluidsspoor op de filmband gebe
zigd wordt, en inderdaad wordt thans bericht, dat
CinemaScope hoopt aan het reeds bestaande ge
luidsspoor nog drie andere toe te voegen. Men zal
dus ten minste vier luidsprekers moeten bezigen.
Twentieth Century Fox heeft met
Professor Chrétien een overeenkomst gesloten
voor de duur van tien jaar waarbij zij de wereld
productierechten voor de lenzen van het systeem
heeft verworven, uitgezonderd voor Frankrijk
en de Franse Unie, waar de lenzen uitsluitend
door Professor Chrétien vervaardigd worden.
Fox heeft tevens de distributierechten van dit
systeem voor de gehele wereld, Frankrijk en de
Franse Unie inbegrepen.
Als haar eerste productie volgens het nieuwe
procédé heeft zij ,,The Robe" aangekondigd, een
kleurenfilm, welke door elf andere kleurenfilms
zal worden gevolgd. Verder heeft zij het groot
scheepse plan gepubliceerd om nog voor het ein
de van het jaar een 5000 theaters in sleutelposi
ties van aanvullende installaties te voorzien en
heeft verklaard haar systeem ter beschikking van-
iedere filmmaatschappij in de Verenigde Staten
te zullen stellen en ook aan producenten in andere
landen. Voorzover bekend heeft tot nu toe alleen
Metro-Goldwyn-Mayer het voornemen te kennen
gegeven om films volgens dit procédé te vervaar
digen, maar is blijkbaar nog niet tot een definitie
ve beslissing gekomen.
Volgens berichten zou de inrichting van een
bioscoop voor het CinemaScope-systeem een be
drag van 5000 tot 25000 vergen naar gelang
van de grootte van het theater.
Er is niets met zekerheid bekend over de voor
waarden waarop Fox het lenzensysteem, het pro
jectiescherm resp. de te bezigen stereofonische
apparaturen ter beschikking zal stellen.
Volledigheidshalve moeten wij er op wijzen dat
wij onder de vele berichten, welke wij tot dus
verre uit het buitenland ontvangen hebben, geen
enkel ooggetuigeverslag van een demonstratie
met het CinemaScope-systeem in zijn huidige vorm
hebben aangetroffen op grond waarvan men de
bevestiging zou hebben kunnen verkrijgen, dat
CinemaScope een zelfde indruk op de toeschou
wers maakt als Cinerama, zonder de op het ogen
blik aan dit systeem verbonden hinderlijke ge
breken te vertonen. In dit verband willen
wij nog vermelden, dat Variety op 3 Februari
j.1. uit Hollywood berichtte, dat de projectorlens.
waarmede Fox aldaar demonstraties heeft gege
ven, voor correctie naar Frankrijk was terugge
stuurd.
Andere panorama-systemen
Behalve vorenvermelde panorama-systemen zijn
er nog andere bekend, die op het ogenblik niet
op de voorgrond treden of in een waas van ge
heimzinnigheid worden gehuld om voor het voet
licht te worden gebracht zodra zij rijp worden
geacht voor commercialisering.
In dit verband moge er aan herinnerd worden,
dat het systeem, dat bekend is onder de naam
„Anamorphoscope", reeds in 1930 door de En
gelsman Dr. Newcomer, die een speciale studie
had gemaakt van geometrische optiek, in het
Hollywood Theater op Broadway is gedemon
streerd, waar het (in letterlijke en figuurlijke zin)
een diepe indruk maakte. Dr. Newcomer heeft
deze uitvinding ongeveer langs dezelfde lijnen ont
wikkeld als Professor Chrétien, maar heeft er te
recht op gewezen dat het principe bekend als
r,anamorphosis" geen Franse uitvinding is maar
ontwikkeld werd door de specialist Paul Rudolph
van de Zeiss Werke in Jena. Rudolph, die reeds in
1898 een Brits octrooi op ,,anamorphosis" ver
kreeg, kon dit principe ontwikkelen, niet alleen
door zijn kennis van, de optiek maar ook doordat
hij de beschikking had over nieuwe, door Zeiss
geïntroduceerde, methoden om geometrische en
chromatische aberraties te corrigeren.
Niemand behoeft er zich dus over te verwon
deren indien gewag wordt gemaakt van systemen,
die min of meer het principe volgen dat door
CinemaScope wordt toegepast.
Het ligt voor de hand dat men ijverig gezocht
heeft naar mogelijkheden om aan gewone, twee
dimensionale films tegenwoordig kortweg
flats" genoemd in tegenstelling tot ,,dupies"
bij haar projectie een illusie van diepte
te geven. Inzonderheid heeft men hierbij
op het oog films van een bepaald karakter,
welke wel eens als „kijkspelen" worden aange
duid. Zo is al enige malen bericht dat Paramount
en Warner Bros. zouden wedijveren in het ont
wikkelen van een nieuw optisch systeem, dat aan
gewone films een ,,Cinerama-like illusion" heet
te geven. Paramounts experimenten met een sy
steem, waarover een strikte geheimhouding wordt
bewaard, zouden zover gevorderd zijn, dat men
binnen twee maanden met zekerheid weet of het
practisch uitvoerbaar is. Warner Bros. zou een
procédé hebben (in enkele berichten Violascope"
genoemd) waarbij eveneens van een cycloramisch
scherm en van een speciale ,,breedtelens" gebruik
zou worden gemaakt. Evenwel zouden de geluids
sporen van de oude films opnieuw moeten worden
nagesynchroniseerd om een stereofonisch effect
mogelijk te maken.
Een en ander belet beide maatschappijen echter
niet om zich gelijktijdig voor andere systemen,
onder meer de echte stereoscopische, te interes
seren.