INTERNATIONALE KLEURENFILM-
EN RUIMTEF1LMCONGRES
10
11
Met ingang van 1 Januari 1951 werd de leve
ring van dag- en nieuwsbladen vrijgesteld, welke
vrijstelling vervolgens, op aandrang van de Twee
de Kamer, van 14 Mei 1953 af werd uitgebreid tot
dag- en weekbladen, tijdschriften en andere ten
minste driemaal per jaar periodiek verschijnende
uitgaven; vóór laatstgenoemde datum was de leve
ring van geïllustreerde tijdschriften, die in hoofd
zaak het karakter van ontspanningslectuur had
den, zelfs belast geweest met het weeldetarief van
15%.
Levering van boeken, waarvoor in het wets
ontwerp bij levering door fabrikanten reeds een
verlaagd tarief van 3% was voorzien (levering
door kleinhandelaren is reeds van 1 Januari 1951
af vrijgesteld), zal op grond van een tengevolge
van de in het Voorlopig Verslag der Tweede Ka
mer op de Minister uitgeoefende aandrang in
de bovengenoemde Nota van Wijzigingen opge
nomen wijziging, geheel worden vrijgesteld.
TOELATING LIDMAATSCHAP
Tot het lidmaatschap zijn toegelaten:
de CV. Adex, Apollolaan 2 te Amsterdam,
exploitante van het Theater ,,Du Midi" aldaar;
de heer P. J. A. Jansen te Dongen exploitant van
de permanente bioscoop-A Aurora Theater" al
daar;
de heer E. Roosnek, exploitant van de perma
nente bioscoop-B ,,'t Wapen van Oldenburg", te
Dinxperlo;
de heer J. S. Nieuwenhuis, exploiterende de
filmproductiezaak Delta Film", Hengelosestraat
188, Enschede;
de heren J. Oosten en R. tho. Bockholt te Dok-
kum, exploiterende de permanente bioscoop-A
Cinema Hollandia" aldaar.
AANMELDING LIDMAATSCHAP
Voor het lidmaatschap heeft zich aangemeld:
Mevrouw de Weduwe A. Wijlaars-Van
Vijfeyken, Wilhelminaplein 3 te Someren voor het
exploiteren van een permanente bioscoop-B Cen
traal aldaar.
DE beroepsvereniging van Duitse filmjour
nalisten (Arbeitsgemeinschaft Deutscher
Filmjournalisten) heeft in samenwerking
met de Duitse vereniging voor filmtech
niek (Deutscher Kinotechnische Gesell-
schaft e.V.in Keulen op 5 en 6 April j.1. voor de
vierde maai haar jaarlijks kleurenfilmcongres ge
houden, ditmaal ook gewijd aan de ruimtefilm.
In zijn openingsrede heeft Professor Dr. Narath,
president van de Kinotechnische Gesellschaft ver
klaard, dat het vierde internationale kleurenfilm
congres geheel staat in het teken van de nieuwe
ontwikkelingen, die zich op technisch gebied reeds
het vorige jaar hebben voorgedaan. Nieuwe syste
men zijn uit het experimentele stadium naar voren
gekomen, hebben in de praktijk toepassing gevon
den en dwingen de vakman de daarbij voorko-
mende problemen onder het oog te zien. De
verscheidenheid der systemen eist bovendien een
bijzonder sterke internationale samenwerking om
een zo gunstig mogelijke economische exploitatie
te verzekeren. Daarom verheugde het Professor
Narath, dat ook dit congres weer op internationale
basis staat en dat alle deelnemers de gelegenheid
wordt geboden zich over de nieuwste stand van de
techniek te oriënteren en hun standpunt te bepa
len.
In het middelpunt van de belangstelling staan de
ontwikkelingen, die een verbetering van de pro
jectie ten doel hebben en wel in het bijzonder de
panoramische film. De verwachtingen, die Profes
sor Narath reeds het vorige jaar met betrekking
tot dit systeem heeft kenbaar gemaakt, zijn in het
afgelopen jaar volledig bevestigd. Het is niet uit
gesloten, dat er in de toekomst twee of meer pa
noramasystemen naast elkaar blijven bestaan,
omdat de projectiemogelijkheden in de verschil
lende bioscopen onderling sterk verschillen. Alle
systemen hebben echter één ding gemeenschap
pelijk, namelijk de verbreding van het gezichts
veld en daartegenover beschouwt men de ware
ruimtelijke dieptefilm als minder belangrijk. Des
ondanks was Professor Narath van mening, dat de
echte driedimensionale film niet verwaarloosd mag
worden. Voor wetenschappelijke en culturele films
heeft 3-D reeds grote betekenis.
Nauw verbonden met de verbetering van de
beeldkwaliteit is het streven om ook de kwaliteit
van het geluid op een hoger niveau te brengen.
Het stemt dan ook tot voldoening, dat de invoering
van het panoramische svsteem gelijktijdig ook de
geluidsweergave ten goede moet komen. De ste-
reofonie is daarmede opnieuw in het middelpunt
van de belangstelling gekomen. Deze ontwikkeling
wordt ook bevorderd door de steeds verder gaan
de verspreiding van het systeem der gemagneti
seerde geluidsband, dat niet slechts technisch maar
ook economisch een verveelvoudiging van het aan
tal geluidsbanden gemakkelijker maakt. De nieuw
ste ontwikkelingen hebben een ieder, die op welke
wijze ook bij de film betrokken is, voor belangrijke
problemen geplaatst. In het bijzonder ook de tech
nici, die in de Deutsche Kinotechnische Gesell
schaft verenigd zijn. Hun taak is het het weten
schappelijk technisch onderzoek te bevorderen,
voor de verspreiding van de daarbij verworven
kennis en ervaring te zorgen en alles te doen om
tot een normalisering te geraken, die economisch
van grote betekenis is. De techniek mag geen
geïsoleerd bestaan voeren. Producenten, draai-
boekschrijvers, dramaturgen, regisseurs en allen,
die aan het tot stand komen van films medewer
ken, moeten profijt trekken van de technische ver
overingen en alle daarbij verworven mogelijkheden
gebruiken. Het is steeds het streven van de Kino
technische Gesellschaft geweest deze kringen voor
technische problemen te interesseren en tot samen
werking te brengen. Daarom werkt zij nauw sa
men met alle organisaties op het gebied van het
filmbedrijf. Van zeer bijzondere betekenis is ook
de internationale samenwerking. Zij staat in con
tact met de belangrijkste buitenlandse organisaties
op dit gebied, waardoor een verbreding van de
technische kennis op internationale basis mogelijk
wordt gemaakt. Persoonlijke contacten zijn daarbij
van groot belang.
Daarom juichte Prof. Narath het toe, dat het
vierde internationale kleurenfilmcongres opnieuw
de gelegenheid bood met vakmensen der verschil
lende bedrijfstakken in binnen- en buitenland
samen te komen en over de problemen, waarbij
zovelen betrokken zijn, van gedachten te wisselen.
De beschermheer van het congres, de minister
voor handel en verkeer van het land Nordrhein-
Westfalen, Dr. Artur Strater, was door ziekte ver
hinderd aan zijn voornemen om het congres toe te
spreken gevolg te geven. Wat hij had willen zeg
gen, werd in zijn plaats verteld door de staats
secretaris Dr. Ewers. Aan diens rede ontlenen wij
de stelling, dat ook voor het Duitse film- en
bioscoopbedrijf de vermakelijkheidsbelasting een
vraagstuk van groot belang is. Hij verklaarde, dat
het mogelijk moet ziin tot een gelijke en billijke hef
fing van vermakelijkheidsbelasting te komen
waardoor de ten achterstelling van de film bij an
dere aan deze belasting onderworpen cultuuruitin
gen wordt opgeheven. Zijn rede oogstte krachtige
bijvalsbetuigingen van de honderden congressis-
ten, die uit alle delen van Duitsland, maar ook uit
verschillende andere landen naar Keulen waren
getrokken om zich te oriënteren over de vraag
stukken, die op dit congres aan de orde waren.
I(n een brillante rede heeft daarna Richard
Muckermann, lid van de Bondsdagcommissie voor
pers, radio en film, enige algemene aspecten van
de huidige bedrijfssituatie besproken. Hij stelde
voorop, dat de behoefte van het Duitse bioscoop
bedrijf met 200 a 250 hoofdfilms per jaar volledig
gedekt kan worden, zodat men gezien het werke
lijke aanbod van ongeveer 500 hoofdfilms per jaar
niet van een gezonde economische toestand kan
spreken. Hij bracht hulde aan de filmtechnici, die
na een slaap van tientallen jaren a la Doornroosje
het projectiedoek tot nieuw leven hebben gewekt
en hij deed een beroep op allen, die in het filmbe
drijf werkzaam zijn, thans te streven naar een
coördinatie tussen techniek, bedrijf en cultuur van
het phaenomeen film.
Voorts bepleitte de heer Muckermann de stich
ting van een Europese filmgemeenschap, welke te
gen niemand gericht mag zijn, maar integendeel
een harmonische samenwerking tussen de nationa
le filmproductie-ondernemingen moet bevorderen.
Hij achtte een uitbreiding van het systeem der co
producties tussen de verschillende landen met de
daarmee gepaard gaande afzetfaciliteiten noodza
kelijk. Eerst dan kan weer de onafhankelijke
geest de grand seigneur op het terrein van kunst
en beschaving ook bij het scheppen van film-
werken de dominerende plaats verkrijgen, welke
hem toekomt.
Daarna begon het congres met het thema kleu
renfilm.
Dr. A. Kochs van Bavaria-Filmkunst gaf een
uiteenzetting van enige problemen, die zich op het
gebied van de vormgeving bij het maken van kleu
renfilms voordoen. De filmcritiek beperkt zich te-
VIERDE