riaal heeft men op dit gebied de gewenste resulta ten in Duitsland kunnen bereiken. Men heeft uiter aard vergelijkingen gemaakt tussen Amerikaanse en Duitse projectieschermen en men is daarbij tot de slotsom gekomen, dat beide gelijkwaardig zijn, dat wil zeggen het Amerikaanse Miracle-Mirror- Screen en het Astrolite-projectiedoek, alsmede het Duitse Schumann-doek. Het laatste doek heeft nog het grote voordeel, dat de naden practisch onzicht baar zijn. De heer Kemna was er verder van over tuigd, dat ook andere Duitse fabrieken projectie doeken van goede kwaliteit kunnen vervaardigen. Verder heeft de heer Kemna gepleit voor een lang zame en gestadige ontwikkelling van de filmpro jectietechniek. Hij had de indruk, dat men in Amerika bij de toepassing van het CinemaScope- systeem op zulke grote bezwaren van de zijde der bioscoopondernemingen was gestuit, dat aldaar althans voorlopig aan andere systemen de voor keur gegeven zou worden. Het aantal bioscopen, dat zonder grote kosten geschikt kan worden ge maakt voor de toepassing van het CinemaScope- systeem, is zeer beperkt, nog afgezien van de grote kosten, die voor de aanschaffing van de Cinema-, Scope-installatie betaald moeten worden. Het lijkt hem raadzaam voor de bioscoopexploitanten zich bij het aanschaffen van nieuwe projectiedoeken te baseren op een formaat van 1 2, waardoor nog enige speling bestaat ten opzichte van het formaat 1 1,85, waarvan hij verwachtte, dat het op den duur algemeen zou worden toegepast. Niet onvermeld mag blijven wat de heer Kemna nog mededeelde over de moeilijkheden, die zich in Amerika bii het gebruik van films met gemagneti seerde geluidsbanden hebben voorgedaan. Bij de voorstellingen heeft men meermalen met storingen te kampen gehad, waarvan de opheffing op grond van vak bondsverordeningen niet door de bioscoopoperateur, maar slechts door een ingenieur ter hand mocht worden genomen. Daarom bestaat in Amerika de tendenz om naar de fotografische geluidsband terug te keren. Men mag daarbij niet ver geten, dat de laboratoria in Ame rika voor het maken van elke kleu- rencopie verschillende weken de tijd hebben en dat het mede daar aan te danken is, dat door zorg vuldige arbeid een hoge kwaliteit van de geluidsband bereikt wordt. Voor Duitsland zag de heer Kemna in de magnetische geluids band grote voordelen. Er werden verschillende gedeelten uit Ameri kaanse en Duitse films van verschillende breedte vertoond, waarbij vooral een gedeelte uit de film „Eine Liebesgeschichte", die volgens het Garutso- Plastorama-systeem gemaakt was, grote indruk maakte. Minder bevredigend was het effect van een Duitse film met een gemagnetiseerde geluids band. Hoewel ongetwijfeld het frequentiebereik van deze geluidsband aanzienlijk groter was dan van de fotografische geluidsband, zoals wij die ge wend zijn, moet ons de opmerking van het hart, dat ook de bijgeluiden en het geruis van deze mag netische band hinderlijk en storend waren. Bij de daarna gevoerde discussies werd ter ver dediging aangevoerd, dat bij een verbreding van het magnetische geluidsspoor, hetgeen blijkbaar technisch zeer wel bereikbaar is, het geruis aan zienlijk beperkt zou kunnen worden. Eric Pommer heeft zelf nog het nodige verteld over zijn ervaringen bij de productie van de film ,,Eine Liebesgeschichte". Hij was van mening, dat het vier geluidsbandensysteem grote artistieke mo gelijkheden voor de filmkunstenaars oplevert. Het congres werd besloten met het bezoek van de congressisten aan de Foto-Kina 1954, de grote tentoonstelling van alles wat er op film- en foto gebied maar denkbaar is, welke in die dagen even eens in Keulen werd gehouden. Dat daarbij vooral de nieuwste typen projectoren, versterkers en pro jectiedoeken de meeste aandacht trokken, behoeft geen betoog. Close up van een visserskop. Uit de film: „VIEREN MAAR1" van Herman van der Horst. S-i

Historie Film- en Bioscoopbranche

Officieel Orgaan | 1954 | | pagina 14