1
<D
Eenheid in projectieformaten en in het geluid
rProjectievoorsluk voorzien van een Delrama voorzelapparaat
voor panoramische projectie.
DE Technische Commissie van het Franse
filmbedrijf heeft zich enige tijd geleden tot
de organisaties der filmbedrijven in ver
schillende Europese landen gewend met
voorstellen om, gelet op de steeds toene
mende verwarring, op het gebied van de te bezigen
projectieformaten en geluidssystemen zoveel mo
gelijk eenheid te scheppen. De Commissie is er
daarbij van uitgegaan dat naar haar mening, ge
zien de nog steeds bestaande onzekerheid omtrent
het systeem of de systemen die tenslotte de voor
keur zullen verdienen, vooralsnog zo weinig mo
gelijk aan de bestaande installaties dient te wor
den veranderd. Daarenboven acht zij het verstan
dig rekening te houden met hetgeen in de gemid
delde bioscoopzalen zonder ingrijpende verbou
wingen mogelijk is.
Voor wat het geluid betreft is de Commissie van
oordeel, dat de gemiddelde bioscoopexploitatie in
de eerstkomende jaren in ieder geval moet kunnen
worden voortgezet met gebruikmaking van het
normale optische geluidssysteem, waarvoor alle
bioscopen ter wereld zijn ingericht. Zij acht het
ongewenst zich, zonder dat over voldoende erva
ring wordt beschikt, te gaan bewegen op het ter
rein der werkelijke stereofonie en meent, dat in
gevallen waar behoefte bestaat aan zekere geluids
effecten voorlopig volstaan dient te worden met de
zogenaamde pseudo-stereofonie.
Op grond van deze overwegingen heeft de
Franse Technische Commissie een programma
opgesteld, dat in de volgende zeven punten is
samengevat:
1. Handhaving van de
tegenwoordige genor
maliseerde afmetingen
der 35 mm. filmband;
2. Handhaving van de
tegenwoordige opti
sche indeling der beel
den;
3. Handhaving van het
fotografische geluids
spoor dat afgetast kan
worden met behulp
van de overal in ge
bruik zijnde sound-
boxen;
4. Het aanbrengen van de beelden binnen het ka
der van het tegenwoordige genormaliseerde
beeldraam maar met een zodanige cadrering
van de scènes bij de opname, dat projectie op
een scherm met een verhouding van 1:1,85 mo
gelijk is. (Dit grootbeeldformaat wordt als een
gunstig gemiddelde beschouwd.)
5. Het scheppen van een aanvullende mogelijk
heid tot het gebruik van anamorphe beelden in
het kader van een vaste hoogte (overeenstem
mende met die van de vroegere stomme film),
hetzij voor het verkrijgen van een beeld met
een verhouding van 1 1,85 en een anamorphi-
sche coëfficiënt van 1,5, hetzij panoramische
beelden met een verhouding van 1 2,4'5 en een
anamorphische coëfficiënt van 1 2;
6. Toevoeging van twee magnetische geluidsspo
ren aan de randen van de film naast de perfo
ratiegaatjes, ten einde met behulp daarvan
desgewenst omgevingsgeluiden of richtings
effecten te kunnen realiseren (pseudo-stereo
fonie)
7. De te handhaven fotografische geluidsband zal
de totale dialoog, alle geluiden en muziek moe
ten bevatten, zodat elke copie normaal ge
bruikt kan worden en overigens alle vrijheid
wordt gelaten om de toegevoegde twee magne
tische geluidsbanden al of niet te gebruiken.
(In de bij deze publicatie afgedrukte schets van
een stukje film zijn de hierboven vermelde pro
grammapunten in beeld gebracht.)
De onderhavige kwestie heeft tijdens het op 22
en 23 April j.1. in Parijs gehouden ledenvergade
ring van de Internationale Unie van Bioscoop
exploitanten (Union Internationale de 1'Exploita-
tion Cinématographique), waaraan ook door afge
vaardigden van de Nederlandsche Bioscoop-Bond
werd deelgenomen, een punt van bespreking uit
gemaakt. Men was het er daarbij over eens, dat
bij zogenaamde wide-screen projectie een beeldfor
maat van 1 1,85 aanbeveling verdient en heeft
besloten dit formaat in de onderscheidene landen
zoveel mogelijk te bevorderen. Bij de bespreking
van dit onderwerp was een duidelijke tendenz
waar te nemen om vooralsnog zo weinig mogelijk
van de bestaande normalisatie af te wijken en om
het anamorphische systeem in zijn huidige vorm te
isoleren. In hoeveerre dit ook zal moeten gelden
1. Genormaliseerde film-
formaat met positieve
perforatie.
2. Genormaliseerde foto
grafische geluidsband.
3. Extra magnetische ge
luidssporen.
4. Anamorphische beeld
formaat.
5. Genormaliseerde
beeldas.
-X-
ten opzichte van de anamorphische systemen die
werken op een verhouding van 1 1,85, is nog een
open vraag. In ieder geval zal moeten worden be
dacht dat de projectie van anamorphe beelden
het voordeel biedt dat het niet noodzakelijk is klei
nere kaders te gebruiken waardoor lichtverlies
wordt vermeden.
Met betrekking tot het voorstel om magnetische
geluidsbanden naast de fotografische band aan de
film toe te voegen, werden vooral van Engelse
zijde ernstige bezwaren naar voren gebracht, zo
dat is besloten de geluidskwestie nog enige maan
den aan te houden, teneinde te kunnen nagaan hoe
deze kwestie zich in de grote filmproductiecentra
ontwikkelt.
Wij willen niet nalaten hieraan toe te voegen,
dat ook in de Verenigde Staten een streven in de
ANAMORPHOSE 2
1 2.45
ANAMORPHOSE 1.5
1 1.85
- 1 1.85
MAGNETISCHE BANDEN
Aftasting 28 beelden
voor het beeldvenster
-X-
FOTOGRAFISCHE BAND
Aftasting 21 beelden na het
beeldvenster
-X-
HET STREI MAR
1
JEW LOOK
I
I