Siebren Zonder van 80 jaar Pater C. constateert dat onze concerten en onze schouw burgen centra plegen te zijn van verzorgd cultureel leven. Het bewijs? Wij kleden ons ervoor. Hoera! Maar pater C. is de eerste om er zich niet voor te kleden. Hij ver schijnt in de schouwburg precies zoals hij in hel bioscoop paleis verschijnt en doet hoogstens een schoon boordje om, het minste en het meeste wat we van hem mogen verwachten. Maar. zo zegt hij, daarbij komt nog. dat vol gens een Frans psycholoog bij het bezoeken van films zich zekere psychische vergiftigingsverschijnselen voor doen. Ik heb er nooit iets van gemerkt, maar pater C. ook niet, want anders had hij niet die Franse psycholoog te hulp geroepen. Hij teert maar weer op andermans gezag; dat schijnt hij toch maar een veilige methode ie vinden. Val ik hem aan op dit stuk, dan kan hij altijd naar die Fransman verwijzen. Voorwaar, een heldhaftige houding! Concerten en toneelopvoeringen maken ons meer ont vankelijk voor nieuwe schoonheid, zegt pater C. Is dat zo. laat hij het dan aantonen. Aan een bewering hebben we niets. Muziek en toneel voedt, decreteert hij verder; van de film gaat een zekere verdoving uit. Men kan de zaken ook omkeren: film voedt, van muziek en toneel gaat een zekere verdoving uit. Het is allemaal waar. Leve de ver doving, leve de voeding! De zaak is. pater, dat de ver doving moet voeden, dat de droom er zijn moet, dal de suggestie bij muziek en film en toneel essentieel is. Want: welk toneel? welke muziek? welke film??? En waarom vertelt pater C. al die onzin? Omdat hij denkt aan de kant van de Paus te staan. Maar hij komt niet eens in zijn buurt. Paus Pius XI namelijk, de auteur van de grote, filmbreve, heeft veel verstandiger woorden geschreven dan pater C. schijnt te weten. De Paus heeft namelijk de nadruk gelegd op de enorme mogelijkheden van de film in morele, ethische en aesthelische zin. Hij heeft niet gezegd, wat pater C. er van maakt, dat de film moet getransformeerd worden, maar dat de film goed en slecht kan aangewend worden. Met meer recht dan pater C. sprak de Paus over DE film. waaraan hij krachten toekende, die niets te maken hebben met d? inferieure technische condities, die pater C. wenst te ont dekken en d>e er niei zijn. Misereor super turbam I Ik heb medelijden met de schare) zei de Paus. Inferieure poes pas, zegt pater C, die het beter weel. En daarom zegi schrijver dezes van harte: Al wat in die pauselijke breve Ie lezen staat, is mij uit het hart gestolen. Al wat pater C. schrijft, negeer ik als onbekwaam gepraat. Maar laten we mild zijn. Pater C. heeft zich blind ge staard op een bepaald aspect van de Instructie, waar hij zo over te keer gaat. Die instructie is namelijk bedoeld voor Italië. Pater C. weet waarschijnlijk niet. dat de films, die door de geestelijke leiders in Italië vertoond worden aan de beminde gelovigen, voor een goed deel niet in Nederland te zien zijn, omdat zij door de Centrale Com missie voor de Filmkeuring verbod n zijn. ofwel omdat de katholieke nakeuring ze niet voor het Zuiden wil toe laten, ofwel omdat de importeurs er voor passen, die rommel naar Nederland Ie brengen. Laat pater C. eens op een van zijn reizen naar Rome aan de uitgang van een kerk het programma in ontvangst nemen van films, die in de lopende week worden vertoond en laat hij die films een gaan zien en dan vergelijken met de Neder landse programma's...... en dan versteld staan van het resultaat. Italië is Nederland niet. Dat komt er dan van. als men de zaken niet kent en men veilig denkt te staan als men de onzin besluit mei de verklaring: „Overdrijvingen en eenzijdigheden pleegt men niet te vinden in het spreken der Kerk". Want jam mer genoeg vindt men dat wèl in het schrijven van pater Creyghton, zodat zijn stem niet de stem der Kerk is. A. van Domburg. De heer S. Zondervan te Leeuwarden hoopt op 5 April a.s. zijn tachtigste verjaardag te vieren. De heer Zondervan, oud-directeur van de N.V. Ver enigde Nederlandse Bioscopen die te Leeuwarden drie biosco pen in exploitatie heeft, was in het filmorganisatiewezen van voor de oorlog een figuur van betekenis. Gedurende niet min der dan zeventien jaar was hij lid van het Hoofdbestuur van de Bond. van welks dagelijkse leiding hij eveneens een groot aantal jaren deel uitmaakte. Daarnaast vervulde hij func ties in het Bestuur van de Afdeling Het Noorden en in de Arbitrage Colleges van de Bond. Zijn verdiensten voor het bedrijf heeft de algemene ledenvergadering op voor stel van het Hoofdbestuur erkend door hem het erelid maatschap van de organisatie te verlenen, een onderschei ding die in het welhaast veertigjarige bestaan van de Bond zelden is toegekend. Wijlen Louis Lumière, D. Ham burger Jr. en Wil He Mullens waren met hem de enigen die deze eer te beurt viel. Hoewel de heer Zondervan zich sedert enige jaren uit het openbare leven heeft teruggetrokken, willen wij hem toch graag bij deze gelegenheid de verzekering geven, dal allen in hel bedrijf en vooral zij die hem als bestuurder hebben gekend, hem de grootste achting toedragen. Ongetwijfeld zouden velen naar Leeuwarden zijn ge komen om de heer Zondervan persoonlijk de hand te drukken en hem nog eens een welverdiende hulde te brengen voor alles wat hij in het belang van het algemeen heeft gedaan, in het bijzonder door het voorbeeld dat hij heeft gegeven èn als exploitanl èn als bestuurder, ware het niet dal hij zich om gezondheidsredenen aan iedere feestviering onttrekt. Hij zal namelijk op de dag van zijn verjaardag niet in Leeuwarden zijn. Wij betuigen hem daarom op deze wijze graag onze hartelijke svmpathie.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 6