draaien altijd maar
draaien
8maart.i2 apx*i
Interessante filmexpositie
Van 8 Maart tot 12 April is in de Amsterdamse
„Galerij" bij het Frederiksplein een expositie te bezichti
gen, welke zich onder de titel „Draaien, altijd maar
draaien... op attractieve wijze bezig houdt met ,.de
film als wezenlijk cultuurverschijnsel van onze eeuw".
Op Dinsdag 8 Maart j.I. werd deze bescheiden maar
interessante tentoonstelling met een eenvoudige plechtig
heid geopend in aanwezigheid van het Dagelijks Bestuur
en de Directeur van de Nederlandsche Bioscoop-Bond,
vertegenwoordigers van de onderscheiden afdelingen van
deze organisatie, van het Nederlands Filminstituut, het
Filmmuseum, de Nederlandse Onderwijs Film. de Amster
damse Jeugdraad en andere instellingen. Het was een
aardige gedachte van de initiatiefneemster, de Gemeen
telijke Commissie voor Galerij tentoonstellingen, om voor
de opening ook de voornaamste spelers uit te nodigen van
de film, die de „schlager" bracht, waaraan deze exposi-
sitie haar naam ontleent. Zo zag men die Dinsdagmiddag
in de Galerij een aantal vertrouwde figuren terug uit de
eerste periode van de Nederlandse speelfilm als Jan
Musch, Aaf Bouber, Fientje de la Mar, Jopie Koopmans
en Johan Kaart.
De heer H. Wielek van de Culturele Afdeling van de
Gemeentelijke Dienst voor Sociale Zaken sprak een kort
openingswoord waarbij hij er aan herinnerde, dat dit de
vijfde tentoonstelling is welke in de Galerij wordt gehou
den en tevens de tweede expositie, die de film tot onder
werp heeft. Van 15 tot 28 Februari was er namelijk de
reizende tentoonstelling „De film in beeld" van het
Nederlands Filminstituut te bezichtigen, welke zich in
hoofdzaak bezig hield met de aesthetische achtergronden
van de film.
Deze tweede expositie laat de diverse facetten zien van
het filmbedrijf en van de filmvoorlichting en filmvorming
in ons land. Zij is tot stand gekomen met medewerking
van het filmbedrijf en van culturele instellingen, welke op
het gebied van de film werkzaam zijn.
Aan de expositie is een wedstrijd verbonden, waarvoor
de Afdeling Amsterdam van de Nederlandsche Bioscoop-
Bond geldprijzen beschikbaar heeft gesteld. In een viertal
vitrines zijn 120 foto's uit 40 belangrijke na-oorlogse films
uitgestald, waarbij slechts de namen van de regisseurs en
de landen van herkomst worden vermeld. Het is de taak
van het publiek er achter te komen uit welke films die
foto's zijn. Spreker merkte op, dat het de samenstellers
van de fotowedstrijd moeite had gekost om een selectie
te maken, niet omdat er zo weinig, maar juist omdat er
zoveel goede na-oorlogse films voor keuze in aanmerking
kwamen. Hij beëindigde zijn openingsspeech met de hoop
uit te spreken, dat deze uiteraard bescheiden expositie een
kleine bijdrage zal mogen leveren ter bevordering van de
filmbelangstelling en de filmproductie in ons land.
De genodigden maakten hierna een rondgang langs de
tentoonstelling, welke op eenvoudige wijze een beeld geeft
van hetgeen er in Nederland op filmgebied werkzaam is,
hetzij in het bedrijf zelf bij de vervaardiging, distributie
en vertoning van films, hetzij in de cultureel-sociale sector
van het verenigingsleven met het doel de kennis van de
film en haar appreciatie of de bestudering van de met
haar samenhangende vraagstukken te bevorderen. Voor de
Nederlandse documentaire film is een ereplaats inge
ruimd. Polygoon-Profilti geeft aan de hand van een
ingenieus uitgevoerde maquette een overzicht van de
journaalfilmindustrie, Cinetone een schematisch beeld van
het bedrijf in een grote studio, Marten Toonder exposeert
zijn fijnzinnig uitgevoerde ontwerpen voor tekenfilms,
Geesink demonstreert zijn verbluffende poppenfilmtech-
niek, terwijl ook door Multifilm en de Nederlandse Ver
eniging voor de Wetenschappelijke Film een met zorg
uitgevoerd schematisch overzicht van haar arbeid wordt
gegeven. De N.V. Kinotechniek toont de ontwikkeling van
de jeugdfilmproductie in Engeland en inzonderheid van
de Childrens Film Foundation. In een drietal vitrines
wordt een overzicht gegeven van de werkzaamheid van de
Nederlandsche Bioscoop-Bond en zijn Afdelingen en Com
missies, terwijl eveneens acte de présence wordt gegeven
door het Nederlands Filminstiuut, het Filmmuseum, de
Nederlandse Onderwijsfilm, de Unesco, de Katholieke
Filmactie, de Stichting Filmcentrum, de Rijksvoorlich
tingsdienst, Stichting Film en Jeugd, de Amsterdamse
Jeugdraad, de filmliga's enz. Het geheel wordt verleven
digd door affiches van en andere publicaties over oude
Nederlandse speelfilms, welke met zorg door Simon van
Collem verzameld zijn.
De vitrines, waarin het fotomateriaal van de prijsvraag
is geëtaleerd springen sterk in het oog. De fotocollectie
vormt een staalkaart van de meest op de voorgrond treden
de kunstenaars in de internationale speelfilmproductie.
Het lot zal straks beslissen aan welke inzenders van goede
oplossingen de uitgeloofde prijzen van 250,150,
100,en twintig van 25,zullen worden toegekend.
De expositie wordt in de Amsterdamse bioscopen aan
gekondigd door middel van een goed uitgevoerd projectie
plaatje en elders door de hieronder afgedrukte affiche,
ontworpen door Katja Dijkema naar een idee van
H. Wielek, welke zeer geslaagd mag heten.