draaien altijd maar draaien 8maart.i2 apx*i Interessante filmexpositie Van 8 Maart tot 12 April is in de Amsterdamse „Galerij" bij het Frederiksplein een expositie te bezichti gen, welke zich onder de titel „Draaien, altijd maar draaien... op attractieve wijze bezig houdt met ,.de film als wezenlijk cultuurverschijnsel van onze eeuw". Op Dinsdag 8 Maart j.I. werd deze bescheiden maar interessante tentoonstelling met een eenvoudige plechtig heid geopend in aanwezigheid van het Dagelijks Bestuur en de Directeur van de Nederlandsche Bioscoop-Bond, vertegenwoordigers van de onderscheiden afdelingen van deze organisatie, van het Nederlands Filminstituut, het Filmmuseum, de Nederlandse Onderwijs Film. de Amster damse Jeugdraad en andere instellingen. Het was een aardige gedachte van de initiatiefneemster, de Gemeen telijke Commissie voor Galerij tentoonstellingen, om voor de opening ook de voornaamste spelers uit te nodigen van de film, die de „schlager" bracht, waaraan deze exposi- sitie haar naam ontleent. Zo zag men die Dinsdagmiddag in de Galerij een aantal vertrouwde figuren terug uit de eerste periode van de Nederlandse speelfilm als Jan Musch, Aaf Bouber, Fientje de la Mar, Jopie Koopmans en Johan Kaart. De heer H. Wielek van de Culturele Afdeling van de Gemeentelijke Dienst voor Sociale Zaken sprak een kort openingswoord waarbij hij er aan herinnerde, dat dit de vijfde tentoonstelling is welke in de Galerij wordt gehou den en tevens de tweede expositie, die de film tot onder werp heeft. Van 15 tot 28 Februari was er namelijk de reizende tentoonstelling „De film in beeld" van het Nederlands Filminstituut te bezichtigen, welke zich in hoofdzaak bezig hield met de aesthetische achtergronden van de film. Deze tweede expositie laat de diverse facetten zien van het filmbedrijf en van de filmvoorlichting en filmvorming in ons land. Zij is tot stand gekomen met medewerking van het filmbedrijf en van culturele instellingen, welke op het gebied van de film werkzaam zijn. Aan de expositie is een wedstrijd verbonden, waarvoor de Afdeling Amsterdam van de Nederlandsche Bioscoop- Bond geldprijzen beschikbaar heeft gesteld. In een viertal vitrines zijn 120 foto's uit 40 belangrijke na-oorlogse films uitgestald, waarbij slechts de namen van de regisseurs en de landen van herkomst worden vermeld. Het is de taak van het publiek er achter te komen uit welke films die foto's zijn. Spreker merkte op, dat het de samenstellers van de fotowedstrijd moeite had gekost om een selectie te maken, niet omdat er zo weinig, maar juist omdat er zoveel goede na-oorlogse films voor keuze in aanmerking kwamen. Hij beëindigde zijn openingsspeech met de hoop uit te spreken, dat deze uiteraard bescheiden expositie een kleine bijdrage zal mogen leveren ter bevordering van de filmbelangstelling en de filmproductie in ons land. De genodigden maakten hierna een rondgang langs de tentoonstelling, welke op eenvoudige wijze een beeld geeft van hetgeen er in Nederland op filmgebied werkzaam is, hetzij in het bedrijf zelf bij de vervaardiging, distributie en vertoning van films, hetzij in de cultureel-sociale sector van het verenigingsleven met het doel de kennis van de film en haar appreciatie of de bestudering van de met haar samenhangende vraagstukken te bevorderen. Voor de Nederlandse documentaire film is een ereplaats inge ruimd. Polygoon-Profilti geeft aan de hand van een ingenieus uitgevoerde maquette een overzicht van de journaalfilmindustrie, Cinetone een schematisch beeld van het bedrijf in een grote studio, Marten Toonder exposeert zijn fijnzinnig uitgevoerde ontwerpen voor tekenfilms, Geesink demonstreert zijn verbluffende poppenfilmtech- niek, terwijl ook door Multifilm en de Nederlandse Ver eniging voor de Wetenschappelijke Film een met zorg uitgevoerd schematisch overzicht van haar arbeid wordt gegeven. De N.V. Kinotechniek toont de ontwikkeling van de jeugdfilmproductie in Engeland en inzonderheid van de Childrens Film Foundation. In een drietal vitrines wordt een overzicht gegeven van de werkzaamheid van de Nederlandsche Bioscoop-Bond en zijn Afdelingen en Com missies, terwijl eveneens acte de présence wordt gegeven door het Nederlands Filminstiuut, het Filmmuseum, de Nederlandse Onderwijsfilm, de Unesco, de Katholieke Filmactie, de Stichting Filmcentrum, de Rijksvoorlich tingsdienst, Stichting Film en Jeugd, de Amsterdamse Jeugdraad, de filmliga's enz. Het geheel wordt verleven digd door affiches van en andere publicaties over oude Nederlandse speelfilms, welke met zorg door Simon van Collem verzameld zijn. De vitrines, waarin het fotomateriaal van de prijsvraag is geëtaleerd springen sterk in het oog. De fotocollectie vormt een staalkaart van de meest op de voorgrond treden de kunstenaars in de internationale speelfilmproductie. Het lot zal straks beslissen aan welke inzenders van goede oplossingen de uitgeloofde prijzen van 250,150, 100,en twintig van 25,zullen worden toegekend. De expositie wordt in de Amsterdamse bioscopen aan gekondigd door middel van een goed uitgevoerd projectie plaatje en elders door de hieronder afgedrukte affiche, ontworpen door Katja Dijkema naar een idee van H. Wielek, welke zeer geslaagd mag heten.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 9