Duitsland Belangrijke resoluties Een aansporing van de Unesco Nederlandse films in het buitenland Ontwikkeling van liet bioseooppark De I 11 l e r n a ti o n a 1 e l n i e a n I! i o se o o p- exploitanter (Union [nternationale de l'Exploi- tation Cinématographique)waarvan de Nederlandsche Bioscoop-Bond lid is. heeft op Donderdag 26 en Vrijdag 27 Mei te Parijs haar jaarlijkse algemene ledenvergadering gehouden. Hel Hoofdbestuur van de Bond was op deze bijeenkomst vertegenwoordigd door zijn Voorzitter, de heer M. P. M. Vermin. en de Directeur, de heer J. J. Bosman. Behalve de jaarslukken kwamen op deze vergadering onderscheiden belangrijke onderwerpen aan de orde. onder meer auteursrechtvraagstukken en problemen welke met de nieuwe technische ontwikkeling samenhangen. Het resultaat van de besprekingen werd vastgelegd in een drietal resoluties, welke mei algemene stemmen wer den aanvaard In de eerste resolutie werd tot uitdrukking gebracht, dat de bij de l nie aangesloten organisaties ten volle de rech ten van de creatieve medewerkers op hel cinematografische werk erkennen, maar dat de auteursrechtelijke verhouding geregeld dient te «orden lussen de producent en zijn medewerkers. De exploitanten blijven op hel standpunt slaan, dal zij geen andere verbintenissen erkennen dan die, welke zij met de filmverhuurders aangaan. De bij de Unie aangesloten organisaties bevestigen hier mede dientengevolge nogmaals het principe, dat in de auteursprijs, welke de exploitanten mei de verhuurders overeenkomen, begrepen moeien zijn alle vertonings- rechten op het betrokken filmwerk, zodat geen enkele afzonderlijke beloning door de exploitant aan mede auteurs dient te geschieden. In een Iweede resolutie wordt er op gewezen, dat. vol gens door de aangesloten verenigingen ingediende rappor ten, de filmverhuurders in alle landen steeds hogere lil in huren van de exploitanten eisen, zonder dat daarvoor compensatie gevonden kan worden in een toeneming van hel bioscoopbezoek of een verlaging van de lasten, welke op de exploitatie drukken. De Unie beslui! daarom contact op Ie nemen met de bevoegde organisaties van de produ centen, inzonderheid met de Motion Picture Association of America, en verzoekt de Unieleden onverwijld op natio naal niveau de nodige stappen ter zake ie ondernemen. Zij dringt er bij de aangesloten organisaties op aan. haar leden te overtuigen van de noodzakelijkheid een vastbe raden houding te nemen ten opzichte van de steeds hogere aanspraken van de filmverhuurders. De derde resolulie heeft betrekking op de siluatie. welke voor sommige bioscopen is ontslaan, doordat enige filmproductiemaatschappijen van de exploitanten eisen, dat zij bepaalde projectiesystemen zullen installeren. Overwegende, dal vide bioscoopexploitanten in de onmo gelijkheid verkeren grote investeringen te doen voor de verbouwing van hun zalen en de aanschaf van bepaalde projectie-installaties, verlangt de Unie van producenten, die films vervaardigen, welke op een groter schern? moeten worden geprojecteerd: Ten eerste, dat zij voortgaan met standaardcopifeën te leveren in de landen, waar zij dit tot dusver hebben gedaan ten tweede, dal zij alle maatregelen zullen nemen dat deze levering van copieën zal geschieden in de landen waar zij nog niet bestaai mei. indien nodig. inachtneming van een uilslel ter bescherming van de bioscopen, welke voor grootbeeldprojectie zijn inge richt en accentueert de noodzakelijkheid om onverwijld te komen lot een standaardisering van de systemen, welke door de onderscheiden filmproductiemaatschappijen wor den toegepast. Tal van natuurlijke en rechtspersonen, wier werkzaam heden of bedrijf beslaan in het verlenen van zekere diensten aan hel publiek, zoals persorganen, uitgevers, toneelgezelschappen, filmproducenten, filmverhuurders, bioscoopexploitanten, omroepverenigingen en televisie maatschappijen, zijn betrokken bij het voortdurende proces van de uitwisseling van denkbeelden en inlich tingen, welke men internationaal tegelijk zakelijk en dichterlijk - - als de „flow of information" pleegt aan te duiden. Maar deze stroom vloeil niet altijd onbelem merd voort: hij is in de practijk geen ..vrije stroom", zoals hij toch zou moeten zijn. De grootste belemmeringen voor de zo vurig begeerde ..free flow ol' information"' vormen verouderde wellen. waaraan nog sterker verouderde denkbeelden ten grond slag liggen. Weliswaar i.s in de vergaderingen der Ver enigde \aties het recht van de vrije uitwisseling van denkbeelden door alle middelen nadrukkelijk erkend, maar met de toepassing daarvan maakt men in de practijk niet al te veel haast, dat wil zeggen, dat aan het ene medium wel. maar aan hel andere geen vrijheid wordt gelaten. Derhalve heeft de Achtste Zitting van de gedu rende November en December 1954 te Montevideo (Uruguay) gehouden Algemene Conferentie van de Unesco ter zake een resolutie aangenomen, welke een beroep doet op allen, wie de toekomst van onze bescha ving Ier harte gaal. om deze vrijheid te bevorderen. ederom heeft een korte Nederlandse film enige be langrijke onderscheidingen verworven. Het is Joop Gee- sinks ..Story of Light", die op de Vijfde Fiera di Milano werd bekroond met de door de Biënnale van Venetië, de XVe Internationale Tentoonstelling van Film kunst, voor de meest kunstzinnige propagandafilm uitge loofde prijs. Aan deze film werd bovendien de door het Italiaanse Ministerie van Buitenlandse Zaken ter beschikking gestel de coupe toegekend. Enige onlangs door de Spitzenorganisation d e r F ilmwirtschaft I S.P.I.O.het overkoepelen de orgaan van het Duitse filmbedrijf, gepubliceerde sta tistische data geven een belangwekkend overzicht van de ontwikkeling van het Duitse bioscooppark. Uiteraard is deze ontwikkeling in een door oorlogshandelingen zozeer geteisterd gebied als Wesl-Duitsland met de daarop ge- 17

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 18