Duitsland
Belangrijke resoluties
Een aansporing van de Unesco
Nederlandse films in het buitenland
Ontwikkeling van liet bioseooppark
De I 11 l e r n a ti o n a 1 e l n i e a n I! i o se o o p-
exploitanter (Union [nternationale de l'Exploi-
tation Cinématographique)waarvan de Nederlandsche
Bioscoop-Bond lid is. heeft op Donderdag 26 en Vrijdag
27 Mei te Parijs haar jaarlijkse algemene ledenvergadering
gehouden. Hel Hoofdbestuur van de Bond was op deze
bijeenkomst vertegenwoordigd door zijn Voorzitter, de
heer M. P. M. Vermin. en de Directeur, de heer J. J.
Bosman.
Behalve de jaarslukken kwamen op deze vergadering
onderscheiden belangrijke onderwerpen aan de orde. onder
meer auteursrechtvraagstukken en problemen welke met
de nieuwe technische ontwikkeling samenhangen.
Het resultaat van de besprekingen werd vastgelegd in
een drietal resoluties, welke mei algemene stemmen wer
den aanvaard
In de eerste resolutie werd tot uitdrukking gebracht, dat
de bij de l nie aangesloten organisaties ten volle de rech
ten van de creatieve medewerkers op hel cinematografische
werk erkennen, maar dat de auteursrechtelijke verhouding
geregeld dient te «orden lussen de producent en zijn
medewerkers. De exploitanten blijven op hel standpunt
slaan, dal zij geen andere verbintenissen erkennen dan
die, welke zij met de filmverhuurders aangaan.
De bij de Unie aangesloten organisaties bevestigen hier
mede dientengevolge nogmaals het principe, dat in de
auteursprijs, welke de exploitanten mei de verhuurders
overeenkomen, begrepen moeien zijn alle vertonings-
rechten op het betrokken filmwerk, zodat geen enkele
afzonderlijke beloning door de exploitant aan mede
auteurs dient te geschieden.
In een Iweede resolutie wordt er op gewezen, dat. vol
gens door de aangesloten verenigingen ingediende rappor
ten, de filmverhuurders in alle landen steeds hogere lil in
huren van de exploitanten eisen, zonder dat daarvoor
compensatie gevonden kan worden in een toeneming van
hel bioscoopbezoek of een verlaging van de lasten, welke
op de exploitatie drukken. De Unie beslui! daarom contact
op Ie nemen met de bevoegde organisaties van de produ
centen, inzonderheid met de Motion Picture Association of
America, en verzoekt de Unieleden onverwijld op natio
naal niveau de nodige stappen ter zake ie ondernemen.
Zij dringt er bij de aangesloten organisaties op aan. haar
leden te overtuigen van de noodzakelijkheid een vastbe
raden houding te nemen ten opzichte van de steeds hogere
aanspraken van de filmverhuurders.
De derde resolulie heeft betrekking op de siluatie.
welke voor sommige bioscopen is ontslaan, doordat enige
filmproductiemaatschappijen van de exploitanten eisen,
dat zij bepaalde projectiesystemen zullen installeren.
Overwegende, dal vide bioscoopexploitanten in de onmo
gelijkheid verkeren grote investeringen te doen voor de
verbouwing van hun zalen en de aanschaf van bepaalde
projectie-installaties, verlangt de Unie van producenten,
die films vervaardigen, welke op een groter schern? moeten
worden geprojecteerd:
Ten eerste, dat zij voortgaan met standaardcopifeën
te leveren in de landen, waar zij dit tot dusver hebben
gedaan
ten tweede, dal zij alle maatregelen zullen nemen
dat deze levering van copieën zal geschieden in de
landen waar zij nog niet bestaai mei. indien nodig.
inachtneming van een uilslel ter bescherming van de
bioscopen, welke voor grootbeeldprojectie zijn inge
richt
en accentueert de noodzakelijkheid om onverwijld te
komen lot een standaardisering van de systemen, welke
door de onderscheiden filmproductiemaatschappijen wor
den toegepast.
Tal van natuurlijke en rechtspersonen, wier werkzaam
heden of bedrijf beslaan in het verlenen van zekere
diensten aan hel publiek, zoals persorganen, uitgevers,
toneelgezelschappen, filmproducenten, filmverhuurders,
bioscoopexploitanten, omroepverenigingen en televisie
maatschappijen, zijn betrokken bij het voortdurende
proces van de uitwisseling van denkbeelden en inlich
tingen, welke men internationaal tegelijk zakelijk en
dichterlijk - - als de „flow of information" pleegt aan
te duiden. Maar deze stroom vloeil niet altijd onbelem
merd voort: hij is in de practijk geen ..vrije stroom",
zoals hij toch zou moeten zijn.
De grootste belemmeringen voor de zo vurig begeerde
..free flow ol' information"' vormen verouderde wellen.
waaraan nog sterker verouderde denkbeelden ten grond
slag liggen. Weliswaar i.s in de vergaderingen der Ver
enigde \aties het recht van de vrije uitwisseling van
denkbeelden door alle middelen nadrukkelijk erkend,
maar met de toepassing daarvan maakt men in de practijk
niet al te veel haast, dat wil zeggen, dat aan het ene
medium wel. maar aan hel andere geen vrijheid wordt
gelaten. Derhalve heeft de Achtste Zitting van de gedu
rende November en December 1954 te Montevideo
(Uruguay) gehouden Algemene Conferentie van de
Unesco ter zake een resolutie aangenomen, welke een
beroep doet op allen, wie de toekomst van onze bescha
ving Ier harte gaal. om deze vrijheid te bevorderen.
ederom heeft een korte Nederlandse film enige be
langrijke onderscheidingen verworven. Het is Joop Gee-
sinks ..Story of Light", die op de Vijfde Fiera di
Milano werd bekroond met de door de Biënnale van
Venetië, de XVe Internationale Tentoonstelling van Film
kunst, voor de meest kunstzinnige propagandafilm uitge
loofde prijs.
Aan deze film werd bovendien de door het Italiaanse
Ministerie van Buitenlandse Zaken ter beschikking gestel
de coupe toegekend.
Enige onlangs door de Spitzenorganisation
d e r F ilmwirtschaft I S.P.I.O.het overkoepelen
de orgaan van het Duitse filmbedrijf, gepubliceerde sta
tistische data geven een belangwekkend overzicht van de
ontwikkeling van het Duitse bioscooppark. Uiteraard is
deze ontwikkeling in een door oorlogshandelingen zozeer
geteisterd gebied als Wesl-Duitsland met de daarop ge-
17