Acoustiek Vloer Verwarming Cabine zwaartepunt gelegd op hel projectiescherm. Dit is het punt, waarop de hele zaal gericht is en dit scherm is het meest wezenlijke en meest echte gedeelte van de bioscoop. Iedereen weet, dat het gehele bedrijf draait om dit „witte doek." Het leek mij daarom principieel onjuist om dit achter een gordijn te gaan verbergen en daardoor weer een schouwburgidee te suggereren, terwijl iedereen weet, dat achter dit gordijn toch heus nooit iets anders te voorschijn zal komen danhet projectiescherm. Een gordijn zou nog te rechtvaardigen zijn als het scherm op zichzelf foeilelijk was. Dat is het echter niet. Het kan op zijn eigen manier nog decoratief werken. Zo is in Centraal bijvoorbeeld de bevestigingsconstruclie zichtbaar gelaten, hetgeen het totaal tot een prettig hoofdaccent van de ruim te maakt. De grootte van het doek is regelbaar vanuit de cabine. De maximum afmeting is 4.10 x 11.80 meter. De ruimte onder het projectiescherm is ten nutte gemaakt voor de garages. De sfeer in de zaal is verder bepaald door de ver lichting en de k 1 e u r. Het is mijn uitgangspunt ge weest, dat het moment van aan- en uitgaan der verlichting- een der hoofdmomenten is in de tijd, dat de bezoeker zich in de zaal bevindt en dat dit moment voor de bezoeker een prettige een enigszins verrassende sensatie moet geven, die hem duidelijk maakt, dat er ,,iets" gaat gebeuren. Dit is in Centraal bereikt door de geheel indirecte verlichting in verticale en horizontale koof lij sten te plaatsen en door middel van een weerstand langzaam te doen aangloeien of uitdoven. Om het effect te verhogen, zijn in de koofüjsten nog pl.m. dertig kleine gaatjes aangebracht waarin het van onderen opgeworpen licht nog even speels reflecteert. De k 1 e u r is verder zeer eenvoudig gehouden. De wan den zijn overwegend in een warme steenrode kleur, doch in de omgeving van het projectiescherm nachtblauw. De stoelen zijn in zes kleuren, voor iedere rang een andere kleur, variërend van lichtgrijs tot donkerblauw. In totaal zijn er 852 stoelen, de stoelbreedte varieert van 52 tot 54 cm en de afstand tussen de rijen van 75 tot 90 cm. hetgeen ruim voldoende geacht mag worden. Het hout werk van de stoelen is blank beukenhout; de bekleding is van corduroy. Naast goede zichtbaarheid is voor de bioscoopzaal goede verstaanbaarheid hoofdzaak geworden. In Centraal zijn de acoustische materialen in hun natuurlijke kleuren aange bracht. Tegen het lichtblauwe plafond in banen, tegen de cabinewand in gebroken vlakken. Om te voorkomen, dat de nagalmlijd te groot zou zijn als de zaal te weinig bezet is. zijn de onderzijden van de stoelen geperforeerd teneinde het geluid te absorberen. Op deze wijze is een goede acoustiek gewaarborgd, ongeacht de hoeveelheid bezoekers in de zaal. De vloerbedekking is van grijs gevlamd linoleum, ter wijl de gangpaden van grijs gevlamd sponsrubber zijn. Dit a.g. bullgom rubber voor de gangpaden dempt: op afdoende wijze het geluid van voetstappen. Door bovengenoemde keuze van materialen voor de vloer is het schoonhouden zeer eenvoudig en doen zich ook niet de gevolgen voor van het kwalijke euvel van kauw gum, dat in de tapijten getrapt is en daaruit bijna niet te verwijderen blijkt. De verwarming geschiedt door middel van hete lucht- verwarming met inblaas- en afzuiginrichting. Deze ver warming is aangesloten op de stadsverwarming. In de cabine staan twee projectie-apparaten opgesteld. Om de operateur aangenaam werken mogelijk te maken, is in deze ruimte niet alleen acoustisch, maar ook ther misch geïsoleerd en in matgroene kleur geschilderd. ZitxaX van voor naar acnler gezien

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 9