Tijdens de avondvoorstelling bewoog zich in de hul van hel
Rembrandt Theater een elegant en opgetogen publiek
Onder de autoriteiten bevond zich de Commissaris der Koningin,
die ook gedurende het verdere verloop van de filmweek van zijn
belangstelling blijk heeft gegeven
nauwelijks betoog. Het is al voldoende te bedenken, dat de
Nederlandse taal in onze bioscopen slechts in het onvolprezen
„Neerlands Nieuws" gesproken wordt, hetgeen dit lussen
haakjes bepaald niet bedoeld is als een pleidooi voor de
na-synschronisatie van buitenlandse films. Het feit dat hier een
terrein braak ligt zal een ieder betreuren, die het wel meent
met onze nationale cultuur.
Gelukkig echter kan er op gewezen worden, dat in vele
kringen besef voor deze achterstand is ontwaakt. Niet alleen
in de kringen van de Nederlandsche Bioscoop-Bond, die waarlijk
bewezen heeft niet slechts platonische, liefde voor de Nederlandse
film te koesteren, getuige de inrichting en instandhouding van
de Cinetone Studio's te Duivendrecht, maar ook bij de Volks
vertegenwoordiging acht men de tijd rijp voor een verantwoorde
Nederlandse speelfilm productie.
Gesterkt door deze wetenschap en hopenlijk ook daartoe in
slaat gesteld door grotere op de begroting beschikbaar gestelde
bedragen wil de Rijksoverheid dan ook alles in het. werk stellen
om een regelmatige Nederlandse speelfilmproductie te stimu
leren.
Maar de hulp van de Overheid zal zeker niet genoeg zijn.
Immers de beoefening van deze kunstvorm waarvan de ontwik
keling nog steeds niet tot stilstand gekomen is, brengt zulke
enorme kosten mede, dat het geboden is de krachtsinspanning
van allen, die van goeden wille zijn, ten nauwste te bundelen.
Alleen hierdoor kan bereikt worden dat ook in ons land een
eigen speelfilmindustrie in het leven wordt geroepen.
Niet voor de vervaardiging van zo maar eens een enkele
speelfilm, maar van een productie, die, zij het op bescheiden
wijze, doorlopend films aan de markt brengt.
Met het oog hierop grijp ik gaarne de gelegenheid aan van
deze belangrijke manifestatie, waar het Nederlandse film- en
bioscoopwezen een getuigenis aflegt van zijn kunnen, om een
ernstig beroep te doen op de Nederlandsche Bioscoop-Bond en
zijn leden, daadwerkelijk mede te. arbeiden aan bet grote doel,
dat voor ogen staat: de eigen nationale speelfilmindustrie.
Moge. Bedrijf en Overheid elkander ook op dit punt vinden
en in nauwe samenwerking iets groots tot stand brengen"
Een krachtig applaus vertolkte, de. instemming van de aan
wezigen met deze wens.
Toespraak
van de Bondsvoorzitter
Vervolgens was het woord aan de heer M. P. M. Vermin,
Voorzitter van de Nederlandsche Bioscoop-Bond, die zeide gaarne
gebruik te maken van de hem als Bondsvoorzitter door de Stich
ting Filmweek Arnhem geboden gelegenheid, om de aanwezigen
te mogen begroeten en enkele woorden tot hen te richten.
Spreker heette de buitenlandse bezoekers in de Franse taal
welkom en verklaarde, dat hun aanwezigheid bij deze herden
king daaraan op zichzelf reeds een onschatbare bijdrage leverde.
Indien de kunst in wezen al de voortreffelijkste universele ver
tolking is van de menselijke gevoelens, dan zal een week als
deze door middel van de cinematografische kunst een uitmun
tende factor blijken te zijn in de toenadering tussen alle volkeren.
En na uitdrukking te hebben gegeven aan de vurige wens,
dat het succes van deze filmweek verzekerd zou mogen worden
door de gezamenlijke inspanning van alle betrokkenen, vervolgde
de Bondsvoorzitter zijn toespraak in het Nederlands met de
woorden:
„De Filmweek Arnhem, zo juist door U mijnheer de Burge
meester geopend, is een manifestatie van de eerste orde en wel
om diverse redenen.
Op de eerste plaats door de aanwezigheid van talrijke hoge
gasten en door de belangrijkheid der corporaties en instellingen,
zich bewegende op het terrein van film en cinematografie, die
hier hun vergaderingen en disputen zullen houden.
En op de tweede plaats door het kader waarin en het tijdstip
waarop. Immers geschiedt deze demonstratie in de omlijsting
van het Holland Festival en op het moment van de zestigste
verjaardag van de uitvinding der cinematografie door Louis
Lumière.
De gebroeders Lumière zochten reeds lang naar een oplossing
om de beelden van de individuele kinetoscoop van Edison te
projecteren op een scherm van grote afmetingen om zodoende
aan meerdere personen tegelijkertijd de bewegenlijke scènes te
kunnen vertonen. Een slapeloze nacht van Louis Lumière bracht
de oplossing en de gebroeders construeerden tezamen hun eerste
primitieve projector.
De cinefatografie was geboren.
De Lumières zelf hechtten niet veel waarde aan hun uitvin
ding. Voor hen was het slechts een aardig gezelschapsspel en