Wat is een film Wat is een film? een milieu, individuen. Men kan de individuen kiezen en hen la ten optreden in een gewoon, alledaags milieu. Men kan ook een ongewoon milieu kiezen en het invloed laten uitoefenen op personen van minder gecompliceerde aard: deze laatste oplossing kies ik hij voorkeur. De romanschrijver kan tot in het diepst van de ziel zijner individuen doordringen; de filmregisseur beschikt slechts over de uiterlijke reacties van zijn figuren en de dingen, die hen omringen. Iemand heeft gezegd: „Op het doek bestaat geen dode materie". De film, die ik over enkele dagen ga heginnen, is vrij typerend voor mijn wijze van denken. Mijn hoofdfiguren zijn een levenloos voorwerp, namelijk een stuwdam, en een anonyme massa, namelijk de arbei ders, die deze stuwdam bouwen. Mijn held, die verpersoonlijkt zal worden door Gérard Philipe wordt door die twee entiteiten geleid. Het komt mij voor dat niemand beter dan een Hollander zich een idee kan vor men van de machtige individualiteit, die een stuwdam bezit. Is niet Uw bezorgdheid met het terugdringen van de zee nauw verwant aan de zorg voor het tegenhouden van het bergwater, welke bij ons gedragen wordt door de bouwers van stuwdammen? De geschiedenis kan in enkele zinnen worden samengevat dat is, naar mijn mening, een onmisbare eigenschap voor een draaiboek. Een ingenieur bouwt een stuwdam: hij houdt ervan en, wanneer hij ziek wordt, weigert hij deze te verlaten en zich te herstellen. Tengevolge van zijn vermoeid heid zal er een ongeluk gebeuren, waarvan enkele arbeiders het slachtoffer worden. Dan zal hij weggaan en zijn werk niet vol tooien. „Manéges", die ik in 1949 gedraaid heb, was een documentaire film met humane strekking. „Les Orgueilleux" was een documentaire film van exotische aard; „La Meilleure Part" dat is de titel van de film, die ik ga draaien is in dezelfde geest als deze films. Het is bovendien werkelijk een geza menlijke productie, want er zijn onder de arbeiders, die aan deze stuwdam werken, zes keer zoveel Italianen en Arabieren als Fransen, Conclusie De kracht van de film ligt in haar univer seel karakter en een van de voornaamste bewijzen voor de levenskracht van de Franse film is dit streven naar universali teit, waardoor deze wordt gekenmerkt. De Franse film is de Don Quichotte ge weest van de zwijgende film. Niet omdat wij geen vertrouwen gehad hebben in de mogelijkheden, die onze taal biedt, maar omdat de komst van de sprekende film vol was van dreigingen, die alle torens van Babel welke generatie na generatie worden opgebouwd op de mensheid doen drukken. In deze tijd vecht de Franse film voor alles wat een universeel karakter aan de film kan geven. Zonder te spreken van Gance en Chrétien de laatste was zo wel kunstenaar als man van onderzoek die reeds twintig jaar geleden het idee heb ben gehad van het brede doek in al zijn vormen, zal ik nog melding maken van de beslissende positie die door onze industrie wordt ingenomen op het gebied van de co-productie. Wij zijn er ons van bewust, dat er tussen al de volken, die van het Skagerrak tot de Straat van Messina leven, een ethnische gemeenschap bestaat (Batavieren, Aleman- nen, Franken en Goten zijn van dezelfde stam), welke is samengesmeed door een gemeenschappelijke Romaans-Christelijke beschaving. Wij betuigen onze dank aan Holland, dat het eerst maatregelen heeft getroffen ten gunste van een Europese productie. Juist deze week zullen te Berlijn bespre kingen worden gehouden ter bestudering van de constitutie van een Europese Film Unie. Op deze weg van samenwerking tussen de volken, die slechts door enkele honder den kilometers afstand worden gescheiden, ligt naar ons persoonlijk oordeel de toe komst van de film." Deze voordracht van de heer Allégret ontlokte een hartelijk applaus, waarna het doek open ging voor de vertoning van een door de Franse Ambassade ter beschikking gestelde herdenkingsfilm over het werk van de gebroeders Lumière. Niet zonder ont roering herkenden velen uit het filmbedrijf in deze film opnamen over het bezoek van de heer Louis Lumière aan Nederland ter gelegenheid van de viering van het veertig jarig bestaan der cinematografie in 1935. Deze gedenkwaardige middag werd be sloten met de vertoning van de Franse film „Du Rififi chez les hommes" van N.V. Universal Film Agenc.y. Na afloop werd door de Unifrance een cocktail aangeboden in de ruime lounges van het Rembrandt Theater. (>a In premie re 's Avonds vond voor een uitgelezen publiek de galapremière plaats van Sacha Guitry's „Si Versailles m'était conté", een film van de N.V. Nederland, welke werd voorafgegaan door de vertoning van de bekoorlijke tekenfilm „Unicorn in the garden" van de N.V. Europa Film, een waardig slot van deze eerste dag in de. „Filmweek Arnhem 1955." Vele genodigden begaven zich na afloop van. deze galavoorstelling naar het Ge meentemuseum, waar het Gemeentebestuur van Arnhem recipieerde. Dit nieuw ingerichte museum bood een waardige entourage voor deze ontvangst, te meer daar onderscheiden zalen door dubbele deuren toegang gaven op de prach tig aangelegde en feeëriek verlichte museumtuin. Het uitzonderlijk mooie zomerweer bevor derde, dat deze receptie uitgroeide tot een uitstekend geslaagde garden-party. In het licht der schijnwerpers wedijverden de kleurrijke avondtoiletten der dames, als evenzovele exotische bloemen tegen de groene achtergrond van heesters en gazons, met het kleurengamma van de indirect verlichte borderbeplanting.. Dat velen van deze ongezochte gelegen heid gebruik maakten tot een gedachten- wisseling met vertegenwoordigers van de Overheid en van de pers over de film en de daaraan verbonde aspecten, bewezen de levendige gesprekken, welke overal werden gevoerd. Er heerste een geanimeerde stem ming en het was slechts aarzelend, dat de genodigden afscheid namen van dit gezel lige samenzijn om zich ter ruste te bege- v?n. Voor velen was dit een onvergetelijke avond geworden. heer Mark Spiegel (rechts) European Continental Manager M.P.E.A., toast op het welslagen van de filmweek. 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 20