Rondgang over de tentoonstelling
Het is de bedoeling van deze lentoonstelling niet alleen
om een historisch overzicht te geven van de groei van de
cinematografie in het algemeen, maar in het bijzonder ook
in ons eigen land en de bezoekers tevens een blik te gun
nen in het proces van de filmvervaardiging.
Ik vind het een verheugend feit. dat ik het universele
karakter van de film weerspiegeld kan zien in de samen
werking van allen, die tot de opbouw van deze tentoon
stelling hebben bijgedragen, waarbij de beide organise
rende instellingen, het Nederlands Filminstituut en het
Nederlands Filmmuseum practijk en historie verenigd heb
ben, terwijl ook de Nederlandsche Bioscoop-Bond en de
bij deze organisatie aangesloten filmproducenten, hun ge
waardeerde medewerking hebben verleend.
In plaats van tegenwerking of een langs elkaar heen-
werken kwam hier een voorbeeldige samenwerking van
allen tot stand. Ik hoop daarom, dat deze gemeenschap
pelijke arbeid bij moge dragen tot het wederzijds begrip
voor eikaars werk en tot bewijs moge strekken, dat het
ook in deze versnipperde samenleving waar alles toch
al zo gespecialiseerd is mogelijk is ter bereiking van
een gemeenschappelijk doel vruchtbaar samen te werken.
Dames en Heren, gaarne verklaar ik hiermede deze
tentoonstelling voor geopend." (Applaus).
Vervolgens maakten de genodigden een rondgang over
de tentoonstelling, waarbij men een behoorlijk overzicht
kreeg van de oude en moderne apparatuur. Zo stond bij
voorbeeld onder een vitrine een van de oudste projectie
apparaten afkomstig uit een museum te Drachten, terwijl
naast dit kleine, aandoenlijke, op een oud fototoestel ge
lijkende apparaat een moderne grote bioscoopprojector
te zien was. Een succes was ook de dolly en camera, ge
stuurd door de firma Vinten uit Londen. Hier zag men
hoe de opnamen in de studio werden gemaakt door de
cameraman.
Cinetone had gezorgd voor een aardig interieur, een
directiekamer tegen een raam met bloempot en gordijn
tjes. Alle instellingen op filmgebied waren vertegenwoor
digd door een stand: zo de vereniging van amateursmal-
filmers, de Federatie van Filmkringen (de Liga's) met
een aardig schema op kaart gebracht van de verschillende
plaatsen in Nederland waar liga's zijn; de Stichting „Film
en Jeugd" had een stand waar propaganda voor de goede
kinderfilm werd gemaakt; de Nederlandsche Bioscoop-
Bond kwam voor de dag met een smaakvol uitgevoerde
maquette, evenals de technische dienst van de Bond, die
we opleiding tot filmoperateurs aan de hand van foto's
liet zien.
Het Filmmuseum had in samenwerking met de heer
Ch. Boost tien zeer practische schotten gemaakt, waarop
foto's waren aangebracht, welke een historisch en aesthe-
tisch overzicht van de film gaven, vanaf de oudste tot de
moderne film.
Het Filminstituut toonde zijn 22 panelen, ook met
fraaie foto's en duidelijke tekst, waarop de bezoeker kon
aflezen, wat hij in een film moet zoeken, en waar hij op
kan letten. Deze schotten, zullen een rondreis langs de
middelbare scholen van Nederland maken.
Mickey-mouse en Chaplin, getekend en dienend tot
wegwijzers, zorgden voor de vrolijke noot.
Op het podium van de tentoonstellingszaal had men
een „bioscoop" ingericht, waarvoor nagemaakt was het
oude tent-gordijn, met de Engelse tekst, zo gebruikt voor
de oudste „filmtenten". Op dit podium werden 16 mm.
films vertoond: zeer oude gooi- en smijtfilms. Tom Mix.
Chaplin. de eerste Russische avant-garde films, als Pant
serkruiser Potemkin. de Generale Lijn, Franse films als
..Les deux timides" etc. Bovendien werd deze bioscoop
zaal opgeluisterd met affiches van het Nederlands Film
museum (onder meer van de film „Le Chapeau de paille
d Italië e.a.), welke in de fin-de-siècle stijl uitgevoerd,
een aardig beeld gaven van de atmosfeer der oudste bio
scoopvoorstellingen.
1.( 11 stand van Marlen Toonder en van Joop Geesink
voerde de bezoeker binnen in de droomwereld van de
leken- en poppenfilm. Vooral voor de kinderen waren de
fijn-uilgevoerde decors van paleizen, met sprookjesach
tige blauwe en groene verlichting evenals de geestige pop
pen van Geesink een grote attractie. Toonder had ook
nog gezorgd voor fijne gekleurde tekeningen, ontwerpen
voor zijn film ..Moonglow". Polygoon liet aan de hand van
een maquette zien hoe het filmjournaal lot stand komt.
De Shell-voorlichtingsdienst had een eigen stand, waar
men zag hoe de olie gewonnen werd. en waar gekleurde
foto's tentoongesteld waren, onder meer uit de bekroonde
film van Bert Haanstra: ..Strijd zonder einde" (een ver
grote sprinkhaan, met puilende ogen). Verder was er een
originele, als een arc-de-triomphe gebouwde stand van
de Nederlandse Onderwijsfilm, waar men een draaiboek
en scenario had gecopieerd. en waar men aan de hand
van een kleurenfilmpje een overzicht kreeg van het werk
van de Nederlandse Onderwijsfilm.
Niet minder interessant was de inzending van de Unesco,
welke onder de titel ..Horizon of Cinema" een uitstekend
overzicht gaf van de evolutie der filmkunst in de diverse
landen.
Deze tentoonstelling een unicum voor Nederland
trok allerwege de belangstelling en maakte ook hen, die
afkerig waren van de film. meer film-minded. Het succes
was zo groot -- er werden in een week tijd ruim 4500
bezoekers geteld - - dat men allerwegen het verlangen
heeft geuit de tentoonstelling elders opnieuw te organi
seren.
Tijdens de rondgang over de tentoonstelling. V.l.n.r. Wethouder
J. M. A. van Buggenum. mej. Dr. B. H. Polak en
Burgemeester Matser
27