Rondgang over de tentoonstelling Het is de bedoeling van deze lentoonstelling niet alleen om een historisch overzicht te geven van de groei van de cinematografie in het algemeen, maar in het bijzonder ook in ons eigen land en de bezoekers tevens een blik te gun nen in het proces van de filmvervaardiging. Ik vind het een verheugend feit. dat ik het universele karakter van de film weerspiegeld kan zien in de samen werking van allen, die tot de opbouw van deze tentoon stelling hebben bijgedragen, waarbij de beide organise rende instellingen, het Nederlands Filminstituut en het Nederlands Filmmuseum practijk en historie verenigd heb ben, terwijl ook de Nederlandsche Bioscoop-Bond en de bij deze organisatie aangesloten filmproducenten, hun ge waardeerde medewerking hebben verleend. In plaats van tegenwerking of een langs elkaar heen- werken kwam hier een voorbeeldige samenwerking van allen tot stand. Ik hoop daarom, dat deze gemeenschap pelijke arbeid bij moge dragen tot het wederzijds begrip voor eikaars werk en tot bewijs moge strekken, dat het ook in deze versnipperde samenleving waar alles toch al zo gespecialiseerd is mogelijk is ter bereiking van een gemeenschappelijk doel vruchtbaar samen te werken. Dames en Heren, gaarne verklaar ik hiermede deze tentoonstelling voor geopend." (Applaus). Vervolgens maakten de genodigden een rondgang over de tentoonstelling, waarbij men een behoorlijk overzicht kreeg van de oude en moderne apparatuur. Zo stond bij voorbeeld onder een vitrine een van de oudste projectie apparaten afkomstig uit een museum te Drachten, terwijl naast dit kleine, aandoenlijke, op een oud fototoestel ge lijkende apparaat een moderne grote bioscoopprojector te zien was. Een succes was ook de dolly en camera, ge stuurd door de firma Vinten uit Londen. Hier zag men hoe de opnamen in de studio werden gemaakt door de cameraman. Cinetone had gezorgd voor een aardig interieur, een directiekamer tegen een raam met bloempot en gordijn tjes. Alle instellingen op filmgebied waren vertegenwoor digd door een stand: zo de vereniging van amateursmal- filmers, de Federatie van Filmkringen (de Liga's) met een aardig schema op kaart gebracht van de verschillende plaatsen in Nederland waar liga's zijn; de Stichting „Film en Jeugd" had een stand waar propaganda voor de goede kinderfilm werd gemaakt; de Nederlandsche Bioscoop- Bond kwam voor de dag met een smaakvol uitgevoerde maquette, evenals de technische dienst van de Bond, die we opleiding tot filmoperateurs aan de hand van foto's liet zien. Het Filmmuseum had in samenwerking met de heer Ch. Boost tien zeer practische schotten gemaakt, waarop foto's waren aangebracht, welke een historisch en aesthe- tisch overzicht van de film gaven, vanaf de oudste tot de moderne film. Het Filminstituut toonde zijn 22 panelen, ook met fraaie foto's en duidelijke tekst, waarop de bezoeker kon aflezen, wat hij in een film moet zoeken, en waar hij op kan letten. Deze schotten, zullen een rondreis langs de middelbare scholen van Nederland maken. Mickey-mouse en Chaplin, getekend en dienend tot wegwijzers, zorgden voor de vrolijke noot. Op het podium van de tentoonstellingszaal had men een „bioscoop" ingericht, waarvoor nagemaakt was het oude tent-gordijn, met de Engelse tekst, zo gebruikt voor de oudste „filmtenten". Op dit podium werden 16 mm. films vertoond: zeer oude gooi- en smijtfilms. Tom Mix. Chaplin. de eerste Russische avant-garde films, als Pant serkruiser Potemkin. de Generale Lijn, Franse films als ..Les deux timides" etc. Bovendien werd deze bioscoop zaal opgeluisterd met affiches van het Nederlands Film museum (onder meer van de film „Le Chapeau de paille d Italië e.a.), welke in de fin-de-siècle stijl uitgevoerd, een aardig beeld gaven van de atmosfeer der oudste bio scoopvoorstellingen. 1.( 11 stand van Marlen Toonder en van Joop Geesink voerde de bezoeker binnen in de droomwereld van de leken- en poppenfilm. Vooral voor de kinderen waren de fijn-uilgevoerde decors van paleizen, met sprookjesach tige blauwe en groene verlichting evenals de geestige pop pen van Geesink een grote attractie. Toonder had ook nog gezorgd voor fijne gekleurde tekeningen, ontwerpen voor zijn film ..Moonglow". Polygoon liet aan de hand van een maquette zien hoe het filmjournaal lot stand komt. De Shell-voorlichtingsdienst had een eigen stand, waar men zag hoe de olie gewonnen werd. en waar gekleurde foto's tentoongesteld waren, onder meer uit de bekroonde film van Bert Haanstra: ..Strijd zonder einde" (een ver grote sprinkhaan, met puilende ogen). Verder was er een originele, als een arc-de-triomphe gebouwde stand van de Nederlandse Onderwijsfilm, waar men een draaiboek en scenario had gecopieerd. en waar men aan de hand van een kleurenfilmpje een overzicht kreeg van het werk van de Nederlandse Onderwijsfilm. Niet minder interessant was de inzending van de Unesco, welke onder de titel ..Horizon of Cinema" een uitstekend overzicht gaf van de evolutie der filmkunst in de diverse landen. Deze tentoonstelling een unicum voor Nederland trok allerwege de belangstelling en maakte ook hen, die afkerig waren van de film. meer film-minded. Het succes was zo groot -- er werden in een week tijd ruim 4500 bezoekers geteld - - dat men allerwegen het verlangen heeft geuit de tentoonstelling elders opnieuw te organi seren. Tijdens de rondgang over de tentoonstelling. V.l.n.r. Wethouder J. M. A. van Buggenum. mej. Dr. B. H. Polak en Burgemeester Matser 27

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 28