latere tijden leefde hij in de kroegen zijn zucht naar avontuur uit, en in onze huidige tijd heleeft hij in de bioscoop (met zijn typerende uiterlijk, men denke aan het Tuschinski-theaterzijn avonturen. De bioscoop brengt de gewone man in de wereld der „illusie". De bioscoop is de schuilplaats geworden voor hem, die zich, door de omstandig heden gedwongen, de meeste beperkingen moet opleggen. De film wil aldus Béla Balazs voor „de kleine man" zijnen deze kleine man wil in die bioscoop heel wat grenzen overschrijden, zonder zijn ge makkelijke stoel te moeten verlaten. Tegenwoordig vlucht de gewone man vooral naar de bioscoop, uit zijn benauwde woninkje, tengevolge, van de woningnood! De gewone man en vooral de arbeiders jeugd zoekt in de bioscoop: geborgen heid en gemeenschap; men dukit onder in de anonymiteit, wordt één met de „zaal", met de anderen in de zaal, die ook ieder voor zich onbespied en deel va.i de „zaal" willen zijn. Samen met de anderen wil „men" op dezelfde „actie" 'op het witte doek) éénder reageren. Dóór elkaar (ook op de dure rangen) zit ieder een naast iedereen. Ook de laagst bezol digde voelt zich in deze uren niet „inge deeld" in „de arbeidersklasse", maar start („zit") op zich zelf, en wordt één met de collectiviteit van de bioscoop. Hij is niet ..de jonge arbeider", doch de bioscoopbe zoeker. Hier ligt het bijna zoals in het stadion bij een internationale wedstrijd, maar anders dan in de concertzaal, in de schouwburg helaas. Het is allemaal ook eenvoudiger: je ho'-ft je niet te verkleden, je kunt alle plech tigheid achterwege laten. Het blijft donkei in de bioscoopzaal, er is geen grote pauze Het gaat allemaal in één ruk door Maar wat zou er gebeuren, indien op een dan alle bioscopen zouden worden ïeslotenZouden de mensen dan de ichouwburgen, concertzalen, musea en openbare bibliotheken vullen:' Wel neen! Kwaal en kwaad in en van onze tijd, is: de verveling. Leegte, letterlijk en figuurlijk, van de tijd: gevuld in de bio scoop. Typerend i.-. een passage uit het boek van Simon van het Reve (1947), het boek over de verveling van de arbeidersjeugd. Na het bezoek aan een bioscoop (met een uitzonderlijke, film): ..Hij zei bij zichzelf: ..al onze hoop is op de film gevestigd. Wordt die een mis- De heer J. G. Bosman en de Voorzitter van Verhond der Detltsehen Filmtheater, de heer lukking, dan is de somberte nicl te overzien". Andere passage: (na bel zien van „Grazige weiden"): „Van avond is het oude", „Het is een avond van verzoening", ..Deze avond is verrukkelijk", „Het wordt een vredige nacht". Hiermede zijn wij als vanzelfspre kend bij de f i 1 m beland. Het begin, 60 jaar geleden: De geboorte van de film houdt verband met de sociale verhou dingen een halve eeuw geleden: eerst v r ij e t ij d voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dan: de groei van bepaalde industrieën begin van de „lopende band". De „lopen de band" activeert niet de persoon lijkheid van de arbeider. In de vrije tijd: men blijft staan op het niveau van de passiviteit en laat alles op zich af, en naar zich toekomen: radio, film, televisie. Maar houdt dit in dat in de bio scoop alléén de passiviteit wordt bevorderd? Neen! Een tweede vraag: Volksopvoeding wil do enkeling bereiken, de persoonlijkheid en de gemeenschapszin bevorderen. „De" vermaaksindustrie moet het hebben van de massale opkomst, van de massa en werkt dikwijls de vorming van persoonlijkheid en echte gemeenschapszin tegen. Maar is dit. altijd zo? .Ia zeker, spijtig moet worden geconstateerd, dat de. in financieel opzicht meest succesvolle tien films van alle lijden voor het allergrootste gedeelte niet tot de in kunstzinnig en sociaal opzicht be langrijkste werken behoren: Il „Gejaagd doot de wind", 2) ..Het grootste circus tei wereld", 3) „Quo Vadis?" 41 „De beste jaren van ons leven", 5) „Duel in de zon", 6) „Samson en Delila", 7) „Dit is het leger", 8) ..He klokken van St. Mary", 9) ..The Jolson Story", 10) „Sneeuwwitje en de zeven dwergen". Zeker moet men constateren, dal heel veel films („Mrs. Miniver") het sociale ver doezelen en vervalsen, en dat er films met een sociaal tintje zijn („Bittere rijst"). Dat heel wat O o s t-c u r o p e se rolpren ten op andere wijze de sociale realiteit en de sociale machten vervalsen: woord voerders in plaats van mensen. Zeker moet men constateren, dat de in 1952 door vooraanstaande regisseurs uit verschillende landen als „hoogtepunten van de cinematografie" geclassificeerde tien films heel andere zijn dan de produc ten welke ik straks heb genoemd, namelijk: 1) „Pantserkruiser Potem- kin", 2) „Goldrush", 3) „Fietsendieven". 4) „City Lights", 5) „Le million". ft) „Greed" (van Stro- heim), 7) „Halleluja" (King Vidor), 8) „Brief -ncounter" (Lean), 9) „Dreigroschenoper", 10) ..Men of Aran" (Flaher- Iv i. 11) „Intolerance1 (Griffith). Intussen zijn deze voor treffelijke films gemaakt en hebben niet alleen van het bestaan van een het Zentral R. T heil e. Graai Leonardo Bonzi. regisseur van de film „Continente Perduto", met de heer en mevrouw Kemps na de premiere van deze film autonome filmkunst, maai ook van de posi lieve sociale betekenis van een aantal films overtuigd. 1. Merkwaardig is in dil verband - hel volgende: dr allereerste film I Fe bruari 1895): „Arbeiders van Lumière verlaten hel fabriekje, behandell een 5 o i .i .i ondel ei p. Men mag ook niel vergeten, dal de eerste „Wild west"-films onder meer. een sociale functie hebben gehad de immigranten in Amerika op de meesl simpele wijze duidelijk te maken. hoe het leven van de Amerikaan e pioniers is geweest (deze waren instruc ties" in het kader van de pogingen om tot sociale aanpassing van de immigranten te komen). 3. Een van de meest waardevolle films van na de tweede Wereldoorlog „Fietsen dieven" van De Sicais een sociale film bij uitstek. 1. Zouden we het fenomeen C h a r 1 i e Chaplin kunnen vergeten, die sinds 40 jaar over de hele wereld gewaar deerd en bemind wordt: ook hier kan men de belangrijkste sociale facet ten niet over het hoofd zien! Sociale films uit: Amerika: zijn hard en onthullend (op het exhibitionistische af): bijvoorbeeld „Fury" (Fritz Lang), sociaal-psycholo gisch interessant, beïnvloed door de oude Duitse Filmkunst. Hier wordt de ..massa" met zichzelf geconfronteerd door middel van een filmfragment. Frankrijk: uitstekende tekening \nn de sfeer (vaak aan de zelfkant). Du i t s 1 a n d en De n e m arken: so- ciaal-paedagogisch van betekenis. Engeland: enkele van de meest con sequente en evenwichtige sociale films: „This happy breed", „Geef ons het recht om te leven!". ..Vlucht naar het verleden". ..Ons dagelijks brood", „The man in the white suit

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 35