Nederlandse films in het buitenland
Fipresci
De leden der Federatie besloten voorts geen medewer
king meer te verlenen aan het filmfestival van Uruguay,
aangezien de voorzitter van dit festival geweigerd had de
door de jury toegekende prijzen uit te reiken, zulks met
de motivering, dat hij zich met de beslissingen van de jury
niet kon verenigen.
Het Permanente Comité van het Internationaal Verbond
tot Bescherming van Letterkundige- en Kunstwerken had
begin Juli 1954 aan het Berner Bureau het verzoek gericht
de bestudering voort te zetten van de auteursrechtproble
men, welk zich op het gebied van de cinematografie voor
doen, zo nodig met benoeming van een commissie van
deskundigen. Aangezien het Berner Bureau aan dit ver
zoek geen gevolg heeft gegeven, wekte het Bestuur van de
Federatie de aangesloten landelijke organisaties op zich
tot haar eigen regeringen te wenden met het verzoek te
willen bevorderen, dat door het Berner Bureau de bestu
dering van de auteursrechtproblemen betrekking hebbende
op de film ter hand zal worden genomen.
Het voorontwerp van een internationale conventie in
zake de zogenaamde „droits voisins", dat in hoofdzaak
een nieuwe regeling inhoudt betreffende uitvoerende kun
stenaars en muziek op gramofoonplaten, achtte het Fede
ratiebestuur onaanvaardbaar. Ten aanzien van de poging
van de auteurs om, evenals de componisten, een percen
tage van de opbrengst van de recettes als auteursrechten
te ontvangen, sloot de ledenvergadering zich aan bij de
op 26 Mei 1955 te Parijs door de Internationale Unie van
Bioscoopexploitanten aanvaarde motie, waarin tot uit
drukking wordt gebracht, dat de producent van een film
de enige exploitant kan zijn van alle aan de film verbon
den auteursrechten.
Op voorstel van het Bestuur werd besloten, dat de
Federatie als lid toe zal treden tot het Internationaal Con
gres der Organisaties betrokken bij de verspreiding van
Geesteswerken (C.I.D.E.), dat op de eerste plaats ten doel
heeft alle aangeslotenen een efficiënt en betrouwbaar in
lichtingencentrum op auteursrechtgebied te verzekeren.
De ledenvergadering heeft voorts van gedachten gewis
seld over het in het leven roepen van enige afzonderlijke
afdelingen in de Federatie voor diverse takken van de
filmproductie, zoals bijvoorbeeld documentaire films,
jeugdfilms, televisiefilms enz. Hiervoor zou echter een
wijziging der Statuten nodig zijn. Door enige leden werd
de suggestie gedaan het daarheen te leiden, dat enige ver
tegenwoordigers van verenigingen van producenten van
korte films de ledenvergaderingen der Federatie zouden
kunnen bijwonen en dat zo nodig een van hen zitting zou
kunnen nemen in het Bestuur. Ten slotte verzocht de ver
gadering het Bestuur deze aangelegenheid in studie te
nemen.
Aan de leden was een uitvoerig rapport toegezonden,
dat een volledig overzicht bevatte van alle systemen welke
op het ogenblik bij de productie en projectie van films
worden toegepast. De vergadering heeft zich aan de hand
van dit overzicht beraden over de vraag of een stan
daardisering der onderscheiden systemen thans reeds mo
gelijk zou zijn. De verzamelde leden kwamen echter tot
de conclusie, dat een normalisatie in dit stadium van de
kinotechnische ontwikkeling nog niet mogelijk is.
Een ander onderwerp, dat uitvoerig werd besproken,
betrof een internationale bescherming van filmtitels door
middel van een internationale registratie. Door het bureau
van de Federatie was aan de leden een rapport ter hand
gesteld over de zeer uiteenlopende regelingen, welke er
op dit gebied in de onderscheiden landen bestaan. De
vergadering bleek in beginsel bereid tot een internationale
registratie mits een te verwezenlijken voorstel door de
juridische adviseurs zou kunnen worden voorbereid.
De Biënnale te Venetië heeft ditmaal voor de Neder
landse filmproductie enige belangrijke onderscheidingen
opgeleverd.
Op de XVIe Internationale Tentoonstelling van Film
kunst (Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica)
werd de door Wolfgang Staudte voor de Filmproductie
Mij. „Amsterdam" N.V. geregisseerde speelfilm „C i s k e
de Rat" onderscheiden met een Zilveren Leeuw van
San Marco. Tevens ontving deze film van het Office
Catholique International du Cinéma (O.C.I.C.) een eer
volle vermelding. Het is voor de eerste maal,, dat een
Nederlandse speelfilm op een internationale filmcompetitie
aldus werd onderscheiden. „Ciske de Rat" is tevens uit
gekozen om met twee andere bekroonde films te worden
vertoond op het Vlle Internationale Congres der Film
techniek, dat op 6, 7 en 8 October te Turijn wordt gehou
den in het kader van de jaarlijkse Internationale Tentoon
stelling der Techniek.
De Vle Internationale Tentoonstelling van de Docu
mentaire en Korte Film, welke te Venetië aan het festival
van de speelfilm voorafging, was ongetwijfeld de belang
rijkste manifestatie van deze aard welke dit jaar heeft
plaats gevonden. Er namen niet minder dan 107 films aan
deel, welke door 22 landen waren ingezonden. Naar haar
karakter waren de films ingedeeld in onderscheiden groe
pen, te weten: techniek en arbeid, voorlichting, aardrijks
kunde, wetenschappen, instructie, kunst, tekenfilms, tele
visiefilms en medisch-chirurgische films. Bert Haanstra's
„S t r ij d zonder einde" verwierf de eerste prijs in
de categorie „techniek en arbeid", terwijl de door W. de
Vogel en J. W. Varossieau vervaardigde film over de
scheiding van de Friese Siamese tweeling met de eerste
prijs bekroond werd in de groep „medisch-chirurgische
films".
Op het IXe Internationale Festival van de Documen
taire Film in Edinburgh, dat geen prijzen toekent, werd
de Nederland?e productie met veel succes vertegenwoor
digd door de films „S t r ij d zonder e i nd e" van
Bert Haanstra, „Introducing the Netherlands"
van Ytzen Brusse, „He t zwarte zand" („V i e w of
Middelhar ni s") van Charles Huguenot van der Lin
den, „D e kring om demaan" („M o o n g 1 o w")
van Marten Toonder en Joop Geesinks „A d r e a m
c o m es t r u e". De Nederlandse films kregen bij de ver
toning herhaaldeijk „open doekjes".
De internationale organisatie van de filmjournalisten,
de Fédération Internationale de la Presse Cinématogra-
phique (Fipresci) heeft te Venetië tijdens de Biënnale
een driedaags congres gehouden.
Tijdens deze zittingen werd een nieuw bestuur gekozen.
Tot voorzitter werd genoemd de heer Mare Turf-
k r u y e r, hoofdredacteur van het weekblad „Cinema",
orgaan van het Belgisch filmbedrijf.
14