Nederlandse films in het buitenland Fipresci De leden der Federatie besloten voorts geen medewer king meer te verlenen aan het filmfestival van Uruguay, aangezien de voorzitter van dit festival geweigerd had de door de jury toegekende prijzen uit te reiken, zulks met de motivering, dat hij zich met de beslissingen van de jury niet kon verenigen. Het Permanente Comité van het Internationaal Verbond tot Bescherming van Letterkundige- en Kunstwerken had begin Juli 1954 aan het Berner Bureau het verzoek gericht de bestudering voort te zetten van de auteursrechtproble men, welk zich op het gebied van de cinematografie voor doen, zo nodig met benoeming van een commissie van deskundigen. Aangezien het Berner Bureau aan dit ver zoek geen gevolg heeft gegeven, wekte het Bestuur van de Federatie de aangesloten landelijke organisaties op zich tot haar eigen regeringen te wenden met het verzoek te willen bevorderen, dat door het Berner Bureau de bestu dering van de auteursrechtproblemen betrekking hebbende op de film ter hand zal worden genomen. Het voorontwerp van een internationale conventie in zake de zogenaamde „droits voisins", dat in hoofdzaak een nieuwe regeling inhoudt betreffende uitvoerende kun stenaars en muziek op gramofoonplaten, achtte het Fede ratiebestuur onaanvaardbaar. Ten aanzien van de poging van de auteurs om, evenals de componisten, een percen tage van de opbrengst van de recettes als auteursrechten te ontvangen, sloot de ledenvergadering zich aan bij de op 26 Mei 1955 te Parijs door de Internationale Unie van Bioscoopexploitanten aanvaarde motie, waarin tot uit drukking wordt gebracht, dat de producent van een film de enige exploitant kan zijn van alle aan de film verbon den auteursrechten. Op voorstel van het Bestuur werd besloten, dat de Federatie als lid toe zal treden tot het Internationaal Con gres der Organisaties betrokken bij de verspreiding van Geesteswerken (C.I.D.E.), dat op de eerste plaats ten doel heeft alle aangeslotenen een efficiënt en betrouwbaar in lichtingencentrum op auteursrechtgebied te verzekeren. De ledenvergadering heeft voorts van gedachten gewis seld over het in het leven roepen van enige afzonderlijke afdelingen in de Federatie voor diverse takken van de filmproductie, zoals bijvoorbeeld documentaire films, jeugdfilms, televisiefilms enz. Hiervoor zou echter een wijziging der Statuten nodig zijn. Door enige leden werd de suggestie gedaan het daarheen te leiden, dat enige ver tegenwoordigers van verenigingen van producenten van korte films de ledenvergaderingen der Federatie zouden kunnen bijwonen en dat zo nodig een van hen zitting zou kunnen nemen in het Bestuur. Ten slotte verzocht de ver gadering het Bestuur deze aangelegenheid in studie te nemen. Aan de leden was een uitvoerig rapport toegezonden, dat een volledig overzicht bevatte van alle systemen welke op het ogenblik bij de productie en projectie van films worden toegepast. De vergadering heeft zich aan de hand van dit overzicht beraden over de vraag of een stan daardisering der onderscheiden systemen thans reeds mo gelijk zou zijn. De verzamelde leden kwamen echter tot de conclusie, dat een normalisatie in dit stadium van de kinotechnische ontwikkeling nog niet mogelijk is. Een ander onderwerp, dat uitvoerig werd besproken, betrof een internationale bescherming van filmtitels door middel van een internationale registratie. Door het bureau van de Federatie was aan de leden een rapport ter hand gesteld over de zeer uiteenlopende regelingen, welke er op dit gebied in de onderscheiden landen bestaan. De vergadering bleek in beginsel bereid tot een internationale registratie mits een te verwezenlijken voorstel door de juridische adviseurs zou kunnen worden voorbereid. De Biënnale te Venetië heeft ditmaal voor de Neder landse filmproductie enige belangrijke onderscheidingen opgeleverd. Op de XVIe Internationale Tentoonstelling van Film kunst (Mostra Internazionale d'Arte Cinematografica) werd de door Wolfgang Staudte voor de Filmproductie Mij. „Amsterdam" N.V. geregisseerde speelfilm „C i s k e de Rat" onderscheiden met een Zilveren Leeuw van San Marco. Tevens ontving deze film van het Office Catholique International du Cinéma (O.C.I.C.) een eer volle vermelding. Het is voor de eerste maal,, dat een Nederlandse speelfilm op een internationale filmcompetitie aldus werd onderscheiden. „Ciske de Rat" is tevens uit gekozen om met twee andere bekroonde films te worden vertoond op het Vlle Internationale Congres der Film techniek, dat op 6, 7 en 8 October te Turijn wordt gehou den in het kader van de jaarlijkse Internationale Tentoon stelling der Techniek. De Vle Internationale Tentoonstelling van de Docu mentaire en Korte Film, welke te Venetië aan het festival van de speelfilm voorafging, was ongetwijfeld de belang rijkste manifestatie van deze aard welke dit jaar heeft plaats gevonden. Er namen niet minder dan 107 films aan deel, welke door 22 landen waren ingezonden. Naar haar karakter waren de films ingedeeld in onderscheiden groe pen, te weten: techniek en arbeid, voorlichting, aardrijks kunde, wetenschappen, instructie, kunst, tekenfilms, tele visiefilms en medisch-chirurgische films. Bert Haanstra's „S t r ij d zonder einde" verwierf de eerste prijs in de categorie „techniek en arbeid", terwijl de door W. de Vogel en J. W. Varossieau vervaardigde film over de scheiding van de Friese Siamese tweeling met de eerste prijs bekroond werd in de groep „medisch-chirurgische films". Op het IXe Internationale Festival van de Documen taire Film in Edinburgh, dat geen prijzen toekent, werd de Nederland?e productie met veel succes vertegenwoor digd door de films „S t r ij d zonder e i nd e" van Bert Haanstra, „Introducing the Netherlands" van Ytzen Brusse, „He t zwarte zand" („V i e w of Middelhar ni s") van Charles Huguenot van der Lin den, „D e kring om demaan" („M o o n g 1 o w") van Marten Toonder en Joop Geesinks „A d r e a m c o m es t r u e". De Nederlandse films kregen bij de ver toning herhaaldeijk „open doekjes". De internationale organisatie van de filmjournalisten, de Fédération Internationale de la Presse Cinématogra- phique (Fipresci) heeft te Venetië tijdens de Biënnale een driedaags congres gehouden. Tijdens deze zittingen werd een nieuw bestuur gekozen. Tot voorzitter werd genoemd de heer Mare Turf- k r u y e r, hoofdredacteur van het weekblad „Cinema", orgaan van het Belgisch filmbedrijf. 14

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 15