Opbrengst Zomercollecte 1955 Bio-Vacantieoord ■jzz»*** Productie nog steeds stijgende Woeslijnsprinkbanen in ongevleugeld stadium van ontwikkeling. Uit Bert Haanslra's kleurenfilm ..STR1ID ZONDER E/NDE" welke op de Biënnale bekroond werd als de beste documentaire over ,,Tecbniek en Arbeid dere landen heeft de Italiaanse overheid niet het accent willen leggen op een vertoningsdwang, maar veeleer op het aantrekkelijk maken van de vertoningen voor degenen. die de risicos daarvan moeten dragen, namelijk de exploi tanten. 6. Effectieve hulp bij de financiering. In tegenstelling tot de filmfinanciering in andere landen leent de Italiaan se regering nietdel aatste30 of 40 percent van de productie kosten de zogenaamde risico-marge maar geeft de bonafide producent door middel van de BancadelLavorode eersteóOpercentvan deproductiebegroting, terwijl de producent zelf voor de resterende 40 percent zorg moet dragen, waarin hij in de regel zonder veel moeite in slaagt. 7. Succesvolle stimulering van zogenaamde co-produc ties. Italië is het eerste land ter wereld dat in sterke mate de co-productie heeft aangemoedigd, door het sluiten van verdragen met andere landen. Onder een co-productie wordt niet verstaan een in opdracht van regeringen ge produceerde film als bijvoorbeeld ..Het open venster" welke eerder als een speciaal voor een internationale cul turele uitwisseling vervaardigde film wordt beschouwd maar een op industrieel plan door twee in verschillende landen gevestigde producenten gezamenlijk vervaardigde film. Het bijzondere van deze films is, dat zij in beide deelnemende landen de status van nationale film krijgen en dus delen in alle bijzondere voorrechten, welke de nationale film in die landen geniet. Een groot aantal van deze aldus vervaardigde films zijn opmerkelijke successen geworden in economisch of artistiek opzicht zoals bijvoor beeld de in Italië vervaardigde films: „Don Camillo", „Anna", „Roma ore 11", „Prima Communione" en de in Frankrijk vervaardigde films „Fanfan la Tulipe". ..Le salaire de la peur", „Belles de nuit". ..La minute de vérité", „Nous sommes tous des assassins". ..ïhérèse Raquin", „Les sept péchés capitaux" e.a. Het is opmerkelijk, dat, hoewel in vele landen over heidssteun aan een nationale filmproductie wordt gegeven, alleen Italië er in geslaagd is een onafgebroken stijgende lijn te handhaven. Volgende tabel geeft de productie van de onderscheiden filmcategorieën in Italië, gedurende de laatste jaren, aan: jaar speelfilms daarvan kleuren films documen taires actuali teiten 1948 54 253 235 1949 76 277 250 1950 104 434 256 1951 107 50/o 436 286 1952 132 20% 461 380 1953 146 400/o 591 384 1954 157 500/q 646 393 Uit deze tabel blijkt tevens, dat ook in Italië de pro ductie van kleurenfilms gestadig toeneemt. In 1953 werden bijvoorbeeld 59 films in kleuren vervaardigd, waarvan 7 in Gevacolor. 7 in Technicolor. 4- in Eastmancolor en 41 in Ferraniacolor. In 1954 steeg het aantal kleurenfims tot 80. Te oordelen aan de resultaten van de zomercollectes. welke van 22 tot en met 28 Juli van dit jaar en van 24 tot en met 30 Juli 1953 ten behoeve van de Stichting „Bio- Vacantieoord" gehouden werden, lijkt de zomer een gun stiger tijd voor een dergelijke inzameling dan Pasen. De opbrengst van deze zomercollecte is namelijk bijna 24.000 hoger dan die van Pasen 1954. terwijl de zomer- inzameling van 1953 7000 meer opbracht dan Pasen 1952 en tevens 14000 hoger lag dan Pasen 1954. In totaal werd deze zomer 123.845.42 ontvangen, waarin begrepen een bedrag van 403,51 aan vreemd geld en 2000,42 aan oude munten, die konden worden ingewisseld. 19

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 20