Opbrengst
Zomercollecte 1955
Bio-Vacantieoord
■jzz»***
Productie nog steeds stijgende
Woeslijnsprinkbanen in ongevleugeld stadium van
ontwikkeling. Uit Bert Haanslra's kleurenfilm
..STR1ID ZONDER E/NDE"
welke op de Biënnale bekroond werd als de beste
documentaire over ,,Tecbniek en Arbeid
dere landen heeft de Italiaanse overheid niet het accent
willen leggen op een vertoningsdwang, maar veeleer op
het aantrekkelijk maken van de vertoningen voor degenen.
die de risicos daarvan moeten dragen, namelijk de exploi
tanten.
6. Effectieve hulp bij de financiering. In tegenstelling
tot de filmfinanciering in andere landen leent de Italiaan
se regering nietdel aatste30 of 40 percent van
de productie kosten de zogenaamde risico-marge
maar geeft de bonafide producent door middel van de
BancadelLavorode eersteóOpercentvan
deproductiebegroting, terwijl de producent zelf
voor de resterende 40 percent zorg moet dragen, waarin
hij in de regel zonder veel moeite in slaagt.
7. Succesvolle stimulering van zogenaamde co-produc
ties. Italië is het eerste land ter wereld dat in sterke mate
de co-productie heeft aangemoedigd, door het sluiten van
verdragen met andere landen. Onder een co-productie
wordt niet verstaan een in opdracht van regeringen ge
produceerde film als bijvoorbeeld ..Het open venster"
welke eerder als een speciaal voor een internationale cul
turele uitwisseling vervaardigde film wordt beschouwd
maar een op industrieel plan door twee in verschillende
landen gevestigde producenten gezamenlijk vervaardigde
film. Het bijzondere van deze films is, dat zij in beide
deelnemende landen de status van nationale film krijgen
en dus delen in alle bijzondere voorrechten, welke de
nationale film in die landen geniet. Een groot aantal van
deze aldus vervaardigde films zijn opmerkelijke successen
geworden in economisch of artistiek opzicht zoals bijvoor
beeld de in Italië vervaardigde films: „Don Camillo",
„Anna", „Roma ore 11", „Prima Communione" en de in
Frankrijk vervaardigde films „Fanfan la Tulipe". ..Le
salaire de la peur", „Belles de nuit". ..La minute de
vérité", „Nous sommes tous des assassins". ..ïhérèse
Raquin", „Les sept péchés capitaux" e.a.
Het is opmerkelijk, dat, hoewel in vele landen over
heidssteun aan een nationale filmproductie wordt gegeven,
alleen Italië er in geslaagd is een onafgebroken stijgende
lijn te handhaven. Volgende tabel geeft de productie van
de onderscheiden filmcategorieën in Italië, gedurende de
laatste jaren, aan:
jaar
speelfilms
daarvan
kleuren
films
documen
taires
actuali
teiten
1948
54
253
235
1949
76
277
250
1950
104
434
256
1951
107
50/o
436
286
1952
132
20%
461
380
1953
146
400/o
591
384
1954
157
500/q
646
393
Uit deze tabel blijkt tevens, dat ook in Italië de pro
ductie van kleurenfilms gestadig toeneemt. In 1953 werden
bijvoorbeeld 59 films in kleuren vervaardigd, waarvan 7 in
Gevacolor. 7 in Technicolor. 4- in Eastmancolor en 41 in
Ferraniacolor. In 1954 steeg het aantal kleurenfims tot 80.
Te oordelen aan de resultaten van de zomercollectes.
welke van 22 tot en met 28 Juli van dit jaar en van 24 tot
en met 30 Juli 1953 ten behoeve van de Stichting „Bio-
Vacantieoord" gehouden werden, lijkt de zomer een gun
stiger tijd voor een dergelijke inzameling dan Pasen. De
opbrengst van deze zomercollecte is namelijk bijna
24.000 hoger dan die van Pasen 1954. terwijl de zomer-
inzameling van 1953 7000 meer opbracht dan Pasen
1952 en tevens 14000 hoger lag dan Pasen 1954.
In totaal werd deze zomer 123.845.42 ontvangen,
waarin begrepen een bedrag van 403,51 aan vreemd
geld en 2000,42 aan oude munten, die konden worden
ingewisseld.
19