Cabine
Slotbeschouwing
seconden het gehele toneel „onder water te zetten". Een zes
ton wegend stalen brandscherm scheidt het toneel van de
zaal, terwijl zogenaamde rookluiken in het dak van het
toneel gebouw ervoor zorgen, dat bij eventuele brand op
het toneel geen rook in de zaal kan komen. Speciale aan
dacht is aan de verwarming van het toneel geschonken,
om de bekende koude luchtstroom, die ontstaat bij het
ophalen van bedoeld scherm en de zaal instroomt, te
voorkomen.
De verlichting wordt verzorgd door een „lichtorgel" en
twee lichtkanonnen. Eén man kan op het lichtorgel alle
denkbare lichteffecten in tal van kleuren oproepen. Een
aantal herzen, voetlicht, zij- en bovenlicht, toneelschijn
werpers en twee schijnwerpers met kleurschijven in het
plafond van de zaal, kunnen zowel op het toneel als in de
cabine automatisch bediend worden. De twee lichtkanon
nen staan links en rechts van de cabine opgesteld en
„beschieten" het toneel, speciaal bij variété, met hun
geweldige gloed.
In de toneelvloer is een luik van 2 x 2 m gemaakt
teneinde eventuele variété-artisten het mogelijk te maken
door middel hiervan „iets" te laten verdwijnen. In de
orkestbak is, naast het op een lift geplaatste Electronisch
Polychord-orgel, plaats voor acht tot tien musici.
Het projectiescherm (afmeting 13 x 5,50 m) wordt met
de luidsprekers vanuit de cabine electrisch in ,,no time" in
de toneeltoren naar boven gehesen, teneinde het toneel vrij
te maken voor de variété-nummers.
Onder het toneel zijn twee verdiepingkelders gemaakt.
In de eerste „verdieping" bevinden zich de artistenkleed-
kamers, solistenkamers, artistenfoyer etc. Ter bevordering
van een goede gemoedstoestand van de veelal sensitieve
artisten is er naar gestreefd de kleedkamers, zij het eenvou
dig, door kleur en aankleding aangenaam van sfeer te
maken. Boven de schminktafels is een verstelbare verlich
ting aangebracht, zodat iedere artist naar eigen inzicht de
verlichting kan instellen. Ten gerieve van de artisten is
een speciale douchegelegenheid gemaakt. Op deze verdie
ping bevindt zich tevens een voor het publiek van buiten
toegankelijke rijwielkelder.
De tweede verdiepingkelder wordt geheel in beslag ge
nomen door de centrale verwarming en ventilatie-instal-
latie.
De cabine met bij cabine en exhausterruimte bevindt zich
boven de foyer. Voorportaal, nooduitgang, ventilatie enz.
zijn overeenkomstig de hiervoor geldende voorschriften.
De cabine is uitgerust met vier projectoren. Twee Bauer
B 12 projectoren kunnen niet alleen de gewone types film
aan, maar ook die van Cinemascope, wide screen, Vista-
vision en dergelijke.
Is de hoofdfilm bijvoorbeeld Cinemascope, dan vertoont
een Bauer B. 8 het „gewone" voorprogramma, zodat vlot
overgeschakeld kan worden. Tijdens de pauze verzorgt een
Bauer Dia projector het vertonen van de gebruikelijke
reclameplaatjes.
Behalve de drie grote luidsprekers, die achter het pro
jectiedoek geplaatst zijn, is bovendien voor het stereofo-
nisch geluidseffect nog een tiental andere luidsprekers
onzichtbaar rondom in het zaalplafond aangebracht.
Het zou te ver voeren om de toegepaste materialen, kleu
ren, stoffering, verlichting van alle ruimten afzonderlijk
op te noemen. Er moge volstaan worden met te vermelden
dat wij overeenkomstig de wens van de principaal hebben
gestreefd naar een modern, dat wil zeggen eigentijds in- en
exterieur, zonder aan de gezelligheidsfactor te kort te
doen. Over het algemeen is men de mening toegedaan, dat
modern identiek is met „koud". Wij hopen door dit ge
bouw bewezen te hebben dat deze mening onjuist is.
Zij nog vermeld, dat de buitengevels bekleed zijn met
Italiaanse natuursteen. De rhythmisch ingedeelde gevels
worden bij avond geaccentueerd door verticale indirecte
neon-lijnen. De gebeeldhouwde en gepolychromeerde frie
zen zijn van de hand van John Grosman.
Enkele data, voor wat de bouwtijd betreft, mogen tot
slot nog volgen. De onderhandse aanbesteding werd medio
rlichlit