GESÜMXPERIMPT De heer J. L. van Leeuwen over de samenwerking van kunstenaar en ambachtsman bij de bouw en inrichting van het Thalia Theater te Rotterdam Avondopname van de gevel mei in de vestibule als ..eye catcher de langzaam draaiende, spiraalvormige kroon van de firma R. H. Jansen Ie Rotterdam Van alle dochters van de Helikon is de Filmmuze wel de meest dartele en dynamische. Derhalve: wie haar een behuizing wil verschaffen, waarin zij past, moet zeker wars zijn van elk architectonisch conservatisme. Hij dient de Film een home te bouwen, dat naar alle kanten levend en actueel is en in zijn gehele opzet ontvankelijk voor de technische en aesthetische, maar ook: sociale impulsen van het ogenblik zoals ook de film zelve altijd een synthese is van de verschillende impulsen van een bepaald tijds moment. Wil hij het goed doen dan dient de architect in de conceptie van zijn bioscoop ten volle rekening te houden zowel met de jongste ontwikkelingen der cinema tografie als met de geest van het tijdsmoment, waarin hij aan de verwezenlijking van zijn project gaat beginnen. Deze tendenzen hebben zich zeker doen gelden bij de totstandkoming van het in Juli j.1. door de Maatschappij Tuschinski N.V. geopende Thalia Theater te Rotterdam, gebouwd onder leiding van het architectenbureau J. P. L. Hendriks, W. v. d. Sluis en L. A. v. d. Bosch. Hier werd de voor de bouw van iedere bioscoop alreeds vereiste architectonische dynamiek echter niet weinig verhevigd door het uiterst dynamische karakter van het tijdsmoment: de in volle gang zijnde reconstructie van de in de oorlog verwoeste Rotterdamse binnenstad. Gedurfde projecten wijzigen hier voortdurend de physionomie van de stadskern, waar behalve de bouwkunstenaars ook andere artisten het bedrijfsleven regelmatig als opdrachtgever ontmoeten. Het diende derhalve be grepen te worden zowel de principaal als archi tect dat het niet voldoende zou zijn met ruime toepassing van moderne en ultra-moderne bouwtech nieken en -materialen een licliaam van beton, glas en staal op te trekken: dat lichaam zou ook een zeer bepaalde geest moeten bezitten, wilde het in de atmosfeer van het moment in deze omgeving kunnen ademen. Hier diende een theater te komen, dat niet mocht aanleunen tegen voor-oorlogse tradi ties hoe sterk die ook voor het Tuschinski-concern juist in Rotterdam mochten gelden maar waarin de tendenzen van het eigen-tijdse moesten worden verdisconteerd. Die geest van het eigen-tijdse is gecreëerd door de samen werking van verschillende vooraanstaande Nederlandse kunstenaars, mèt principaal, architect en uitvoerders van de bouw. Op deze wijze is het nieuwe Thalia Theater te Rotterdam, zeker voor ons bedrijf, een uniek voorbeeld geworden van de practische toepassing van de talenten van artisten, die zich niet in ivoren torens hebben teruggetrok ken, maar zich naar de beste tradities van hun vak op het handwerk wierpen en de harde aanpak allerminst schuwden! Reeds de aanblik van de licht gebogen facade schenkt ons die overtuiging. Die gigantische plastiek van de Am sterdamse beeldhouwer C. Kneulman werd, verdeeld in zware betonblokken, aangevoerd uit De Steeg. Daar was zij door de betonfabriek De Meteoor gegoten in vormen, die door de kunstenaar zelf waren vervaardigd op ware grootte in herfstweer en -wind in het doorweekte open veld. Hier dus geen platonisch gecoquetteer met de mogelijkheden van de materie, doch het han teren en bedwingen van het materiaal door de kunstenaar zelf. Dat vindt men overal in het nieuwe Thalia Theater. Het werk van de kunstenaar is geen losstaand, decoratief element geblevenhet welslagen van het theater in aesthetisch opzicht lijkt juist daarin gelegen, dat de kunst er niet werd toegepast om ..toegepaste kunst" te blijven in een creatie der bouw k u n d e. maar daarmee versmolt lol een harmonisch geheel van moderne bouw k u n s t. Een gaaf voorbeeld hiervan is zeker de binnenhall. Miei vindt men als elementen: naast de toegangsdeuren tol de zaal de tableaux van de pottenbakker Dirk Hubers. uitge voerd door Russel-Tiglia te Tegelen. daartegenover de decoratieve wand door de N.V. Proost en Brandt te Am sterdam in perkament uitgevoerd, het meer dan honderd vijfentachtig vierkante meter beslaande geknoopte vloer tapijt naar het ontwerp van Wim Schuhmacher. door de Koninklijke Vereenigde Tapijtfabrieken te Moordrecht vervaardigd, en het zwevende, waaiervormige, natuur houten plafond, door de vaklieden van de Maatschappij Tuschinski onder beproefde leiding van G. C. Vonk aan gebracht. Onder supervisie van Wim Schuhmacher, die verantwoordelijk was voor de ..verbindende" kleurslelling. i.^ hier nu in hechte samenwerking van artist en ambachts man een interieur ontstaan, dal frappeert door een een voudige, doch geraffineerde vormgeving, waarin het ranke beeld van Marcello Mascherini (..De zingende man") de smaakvolle totaliteit accentueert. De zaal. die plaats biedt aan ruim achthonderd bezoe kers, kent een zelfde toepassing van het werk van de kunstenaar. Waaiervormig loopt zij toe naar de op de nieuwe technieken ingestelde projectiewand, waar twee strakke banen in hel uit een glasweefsel vervaardigde doek. gedecoreerd met vogelmotieven van Jan van Keulen (uitgevoerd door mevr. J. M. van Keulen-Drayton Lee), plotseling een kleurig moment vormen, samen met de /.aalfragment met een der sgrajjitto s van Nico Wijn berg. Links op de foto de sobere wanddecoratie in vogelmotieven. ontworpen door jan van Keulen

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 10