Nederlandse films
in het buitenland
Leergang over het ambacht
van de filmkunstenaar
Teclmi§che problemen
volledig op de hoogte zijn met de landstaal en zijn ver
schillende eigenaardigheden.
Op het eerste gezicht lijkt dit alles een buitengewoon
moeilijke opgave, maar het is verbazingwekkend hoe goed
sommige ervaren acteurs de talloze moeilijkheden weten
te overwinnen.
De productie van een goed nagesynchroniseerde film
biedt vanzelfsprekend ook een aantal technische proble
men, waarvan wij enige der voornaamste onder de loupe
zullen nemen.
In de eerste plaats komt daarbij de accoustiek aan de
orde. Het publiek verwacht een geluidskwaliteit, die over
eenkomt met hetgeen op het doek te zien valt. voor wat
betreft omgeving, weerkaatsing, enz.
In theorie zou men kunnen zeggen, dat wanneer het syn
chroniseren wordt uitgevoerd in een goede galmvrije
ruimte, men alle gewenste effecten kan bereiken door het
gebruik van echo-kamers, frequentiegelijkrichters en der
gelijke. In de practijk is dit echter niet zo eenvoudig. Het
stemgeluid van de mens is automatisch afhankelijk van de
ruimte, waarin hij zich bevindt. Zo zal een ieder zijn stem
anders gebruiken wanneer hij bijvoorbeeld in een rustige
kamer zit dan wanneer hij spreekt in een drukke en
rumoerige omgeving of in de open lucht. Zo zal ook
degene, die de tekst naspreekt, beïnvloed worden door de
accoustische karakteristiek van de synchronisatieruimte.
Met het oog daarop wordt er steeds naar gestreefd de
accoustische conditie van deze ruimten zo goed mogelijk
aan te passen aan de omstandigheden, die in de desbetref
fende scène heersen. Dit heeft ertoe geleid, dat opname
ruimten zijn ontwikkeld met verplaatsbare panelen op de
muren, waardoor men de situatie voor wat de accoustische
kant betreft, practisch naar believen kan veranderen.
Voorts wordt al naar gelang van de omstandigheden
gebruik gemaakt van meer microfoons, die door speciale
schakelingen ieder afzonderlijk zowel als in groepen be
diend kunnen worden. Daarnaast heeft men geperfection-
neerde menginrichtingen ontwikkeld, teneinde ieder
gewenst effect te kunnen creëren of imiteren. Het valt te
begrijpen, dat ook voor het bedienen van een dergelijke
apparatuur geroutineerde specialisten nodig zijn.
Dat zich op dit gebied tallooze problemen voordoen,
moge de lezer blijken uit het feit, dat men bij nasynchro-
nisatie zelfs moet letten op de toonhoogten van de ver
schillende talen, aangezien ook die onderling verschillen.
De instelling van de opname-apparatuur hangt daarom
mede samen met de taal, die men in de gesynchroniseerde
versie gaat gebruiken.
Het valt buiten het bestek van deze publicatie om op dit
zuiver technische gedeelte nader in te gaan. Wij geloven
de lezer met het vorenstaande wel een indruk te hebben
gegeven van de problemen, die bij het verkrijgen van een
goede nasynchronisatie overwonnen moeten worden en
behoeven hieraan nog nauwelijks toe te voegen, dat dit de
reden vormt, dat het nasynchroniseren van films steeds
een kostbaar werk is.
Zoals reeds gezegd is men op dit gebied ook in ons land
diligent en wij zijn voornemens in een volgende aflevering
van dit orgaan een beschouwing te wijden aan de stand
van zaken op het gebied van de nasynchronisatie in de
Nederlandse filmstudio's en laboratoria.
Op het Internationale Festival voor commerciële films,
dat van 26 September tot 1 October te Monte Carlo is
gehouden, heeft „N o T ax On Tip s", een film van
Joop Geesink's „Dollywood", de eerste prijs gekregen in
de categorie ,,Animated models and objects".
Er zijn op dit festival 550 films van 79 verschillende
producenten uit alle delen der wereld vertoond. De films
waren verdeeld in vier categorieën, waaronder „Animated
models and objects", een term waarmee films worden
aangeduid, waarin een bepaald product zelfstandige be
wegingen uitvoert; een effect dat met truquages wordt be
reikt.
.,No Tax On Tips" werd vervaardigd onder leiding van
Jan Coolen. De animation en het camerawerk was in han
den van Guus Harmsen.
Op Zaterdagmiddag 12 November te drie uur is onder
grote belangstelling in een der zalen van de Gemeentelijke
Universiteit te Amsterdam de eerste les gegeven van de
door het Nederlands Filminstituut georganiseerde leer
gang ,.Het ambacht van de filmkunstenaar".
Vanaf deze datum zullen tot 21 April iedere Zaterdag
middag lessen worden gegeven, met uitzondering van 24
en 31 December, en 31 Maart 1956. Deze cursus is in
eerste instantie bedoeld voor hen, die op een of andere
wijze als beginneling in de filmproductie werkzaam zijn,
of zich hiertoe willen bekwamen, verder voor al degenen
die de vereiste propaedeutische kennis wensen op te doen
omtrent de ambachtelijke zijde van de filmproductie (b.v.
a.s. bioscoopexploitanten, filmrecensenten, enz.).
De onderwerpen der lessen zijn de volgende
scenario- en draaiboektechniek, opname-techniek, regie,
montage-techniek, geluidstechniek, laboratoriumwerk, pro
ductieleiding, filmhandel, geschiedenis van de filmkunst,
werkwijze der grote regisseurs, filmkunsttechniek in da
practijk.
Docenten zijn: J. G. J. Bosman, Charles Dekeuke-
leire, Prosper Dekeukeleire. A. van Domburg. Bert Haan
stra, Dr. J. B. Knipping, O.F.M., A. Koolhaas, S. I. van
Nooten, Mejuffrouw L. d'Oliveyra. Dr. J. M. L. Peters,
Henri Storck
Alle lessen worden gegeven in de Gemeentelijke Univer
siteit te Amsterdam, Oude Manhuispoort 46.
Degenen die zich nog wensen op te geven voor deze
cursus, kunnen zich wenden tot het Nederlands Film
instituut, Van Eeghenstraat 77, Amsterdam-Z., telefoon:
99901.
17