De operateurswedstrijd Opgave No. De uitwerking Oplossing van de vijfde opgave 10. ii 12 13 14 15 16. 17. Op Vrijdagmorgen brachten wij een bezoek aan bioscoop C en dit bleek eigenlijk een nogal ongeschikt moment te zijn, omdat de operateurs druk doende waren met het controleren en monteren van het nieuwe programma, dat juist was binnen gekomen. Iedere acte werd op de omspoeler geplaatst en vervolgens op de hand nauwkeurig nagezien. Elke ongerechtigheid tekende men aan op een speciaal film- controle-rapport, van welk rapport naar men ons vertelde, dadelijk een exemplaar aan het betrokken filmverhuurkantoor moest worden toegezonden. 4. Wij merkten op, dat in sommige dozen behalve de grote film rol ook nog een of twee kleine rolletjes zaten. 5. Een der operateurs vertelde ons, dat dit de start- en eind stukken waren. 6. Hel was voor zijn collega, die de films had doorgezonden, blijkbaar te veel moeite geweest om de start- en eindstukken, welke hij om de een of andere reden had losgemaakt, vóór verzending weer op de juiste plaats te monteren, hoewel dit toch een vereiste is, 7. Bij de hoofdfilm waren alleen de eind- of uitloopslukken ver- pakt en onze operateur concludeerde hieruit, dul zijn voor ganger kennelijk de acten van 600 .meter tot acten van 1200 meter had gecombineerd, waardoor minder vaak behoefde te worden overgenomen. 8. Ook dit noemde hij bij gebruik van twee projectoren alleen maar gemakzucht, welke bovendien schadelijk is voor het film materiaal, omdat bij het op- en afwikkelen van de spoel in de projector de trek op de film nodeloos wordt vergroot. 9. Om zijn opvatting te slaven toonde hij ons, dat de oneven aden aan het begin en de even acten aan het eind flink wa ren beregend. Zelfs was op verschillende plaatsen de perforatie in de loop richting ingetikt als gevolg van te zware trek op de onderste transportrol. Hij vertelde, dat deze beschadiging ook kan optreden wanneer de scheendruk niet goed is ingesteld. Is deze namelijk te zwaar, dan moet de tamboer te hard trekken. Hierdoor wordt de perforatie beschadigd en krijgt men boven dien een versnelde slijtage van het malthezerkruis-mechanisme. Voorts werden ook nog enkele slechte lassen getoond welke, teneinde breken van de film op de lasplaatsen of andere onaangenaamheden tijdens de projectie te voorkomen, verbe terd moesten worden. De operateur liet ons zien, dat sommige lassen luchtbelletjes vertoonden als gevolg van een te overvloedig gebruik van jilmlijm.; een andere las bleek reeds bijlichte trek te breken. Hier was namelijk een zwakke plek veroorzaakt doordat be halve de emulsie en de zogenaamde bindlaag, ook een deel van de drager was afgekrabt of opgelost door gebruik van teveel filmlijm. Tevens was verzuimd op de losplaats de geluidsband mei speciale zwarte lak af te dekken, hetgeen bij de projectie een bromtoon veroorzaakt. 18. De slechte lassen moesten dus stuk voor stuk worden losge- knipt en met behulp van een plakpers door goede worden ver vangen. 19. Op een van de uitgeknipte stukjes film zagen wij het woord „safety" op de rand staan, zodat men hier dus werkte met on brandbare of beier gezegd moeilijk brandbare film. Allereerst kwam nu het startstuk van een der acten aan de beurt. Wij zagen, dat de operateur de beeldstreep van het linker filmeind, waarvan de emulsie afgeschrapt moest worden, eerst eren met water bevochtigde, teneinde naar hij zeide, de emulsie gemakkelijker te kunnen afschrapen. Dit verwijderen van de emulsie en bindlaag gebeurde met be hulp van een aan de plakpers gemonteerde schraper. De losplaats werd hierna met een klein hard borsteltje schoon geveegd en de operateur bracht daarop met een penseeltje een weinig filmlijn aan. 20 21 22 23 28. 29. 30. 31. 32. 33. 24. De gladde kant van het startstuk werd vervolgens goed schoon gemaakt, teneinde eventuele vettigheid te verwijderen en bovendien iets opgeruwd door daarop een weinig filmlijm aan te brengen en dit dadelijk weer met een doek af te vegen. De filmlijm krijgt op deze wijze gelegenheid even op het drager-materiaal in te werken en het wordt aldus juist ruw genoeg om een goede las te waarborgen. De plakpers ging nu dicht en na ongeveer 20 seconden was de las gereed. Met een zacht doekje werd nog even in de lengte-richting over de film gewreven, teneinde de lasplaats nog eens goed aan te drukken en eventueel aanwezige filmlijmrestanten te ver wijderen. Daarna kwam de volgende las aan de beurt. Onze operateur merkte op, dat het lassen een zorgvuldig werkje is, dat niet „even gauw" gedaan, kan worden. Een slechte las is, in tegenstelling tot hetgeen nogal eens wordt beweerd, meestal niet de schuld van de jilmlijm of van de plakpers, maar van de maker, die niet zorgvuldig genoeg te werk is gegaan. Dit tekort aan zorgvuldigheid kan ook gelegen zijn in een onvoldoende onderhoud van de plakpers, die steeds pijnlijk schoon gehouden moet worden, of in het gebruik van te oude filmlijm. Een met zorg gemaakte las vergt misschien iets meer tijd, maar bespaart bij de projectie veel narigheid. Wij wilden de operateurs nu niet langer ophouden en ver trokken met de uitnodiging om. op een meer geschikt tijdstip nog eens verder te komen praten. Het aantal inzendingen is ook bij deze opgave weer enigszins teruggelopen en wel van 132 bij de vierde op gave tot 119 bij de vijfde opgave. Van deze 119 inzenders zijn er slechts 6 in geslaagd alle 8 fouten, welke in opgave 5 waren verwerkt, te vin den en de juiste verbetering aan te geven. De prijzen werden na loting als volgt toegekend: 1 e P r ij s: 25,J. v. d. Bruggen, Alcazar - Helmond 2 e P r ij s: boekenbon ter waarde van 12,50: H. P. J. Blom, Corso Cinema - Den Haag 3 e P r ij s: encyclopaedie voor electronica: H. H. I. Meertens, Casino - Breda. Zoals gezegd waren ditmaal 8 fouten in de opgave ver borgen, zodat maximaal 16 punten behaald konden wor den. De juiste oplossing laten wij hieronder volgen: Regel 7 Wanneer er sprake is van het combineren van acten van 600 meter tot acten van 1200 meter, zouden in de dozen, waarin zich de oneven acten bevinden de eindstukken aanwezig moe ten zijn en in de dozen met de even acten de startstukken. Overigens is, zoals uit de regels 4 tot en met 6 blijkt, het verzenden van films met losse start- of eindstukken niet toegestaan. Regel 10 Wanneer de perforatie in de looprichting is ingetikt, moet dit het gevolg zijn van te zware trek op de boventransportrol respectievelijk van de tamboer. Te zware trek op de ondertransportrol leidt lot perforatiebeschadiging tegen de looprich ting in. 18

Historie Film- en Bioscoopbranche

Film | 1955 | | pagina 19